83 | Gala avond

43 3 0
                                    

Alweer een wedstrijdweek. Voor mij begon die zaterdag, Barça speelde thuis tegen Villarreal. Aankomen in het stadion was erg stressvol, de club had er een groot feest van gemaakt, in de hoop meer mensen te laten komen. Maar het was gewoon Camp Nou niet - nooit een vol stadion en ik denk dat dat de ploeg niet echt hielp in deze tijden.

Ik had VIP-toegang en Luis stond erop dat we de wedstrijd samen bekeken, maar het hele bestuur en belangrijk personeel was aanwezig voor de wedstrijd vanavond en ik voelde me niet op mijn gemak om tussen hen te zitten als journalist. Hij begreep het en gaven elkaar wat ruimte, terwijl we elk ons werk deden.

De wedstrijd was een ramp van begin tot einde. We gaven de voorsprong veel te makkelijk weg en stonden 1 doelpunt achter bij de rust. De gehele linkerflank werkte niet en werd aan het begin van de tweede helft gewisseld. Villarreal scoorde alweer een doelpunt en ik legde mijn hoofd in mijn handen, wat was er aan het gebeuren. Maar de spelers herpakten zich en Gündoğan en Pedri scoorden beide een doelpunt in 8 minuten tijd, het stond weer gelijk. Een eigendoelpunt in de 71ste minuut zorgde ervoor dat Barça weer op voorsprong kwam - ja! Ik typte alles wild op mijn computer, zelfs dat Lewandowski werd gewisseld door Roque, tot mijn spijt.

Maar toen werd het alleen maar erger, Villarreal scoorde alweer waardoor het 3-3 werd. Op zijn minst leek het dat we toch één punt zouden halen, maar nee. Tijdens de extra tijd scoorde ze er nog twee en vernederde ze Barça volledig met een 3-5 nederlaag thuis. Gemor ging rond in het persgedeelte, iedereen was op zijn telefoon bezig, Xavi zijn positie leek erg onstabiel na de prestatie van vanavond, ook al waren de spelers de reden vandaag. Mijn telefoon ging af en ik keek er snel naar.

Luis Laporta
Mijn nonkel heeft een noodvergadering ingepland
Hij is erg boos
Je kan die informatie gebruiken

Victoria Hernandez
Bedankt en veel geluk

Ik postte het nieuws onmiddellijk op Twitter, en kreeg veel retweets en reacties - mijn collega's keken me boos en waarschijnlijk jaloers aan over wat ze alleen maar konden veronderstellen dat mijn connecties waren. Ik ging naar beneden voor een paar reacties van de spelers - Frenkie gaf weer toe dat ze niet goed genoeg waren, maar ook Cancelo en Araújo namen hun deel op hen - goed, ze werden daar beter in. We waren nu geduldig aan het wachten op de persconferentie van Xavi maar hij nam zijn tijd. Ik tikte zenuwachtig op mijn telefoon, in de hoop een bericht te krijgen van Luis, of... ik weet niet wie - hoopte op iemand van de spelers? Pedri? Fermín? Waren zij mijn vrienden?

Maar eindelijk kwam Xavi eraan, zijn woorden braken mijn hart. Hij ging vertrekken. Net zoals iedereen. En het was onze schuld - de media. Ik had echt geprobeerd hem niet de schuld te geven in mijn artikels voor de voorbije slechte prestaties en resultaten, maar uiteindelijk, hij was de trainer en hij moest het team bij elkaar krijgen - en dat vandaag, was echt niet gelukt.

Zondag, nadat ik even bij Irene en Chiara was geweest (die in de negende hemel was met Mateo), reisde ik naar Madrid voor de wedstrijd tussen Atlético en Valencia. Ik bleef er overnachten omdat Getafe maandagavond tegen Granada speelde, maar ging dinsdagochtend weer naar huis.

Ik reed onmiddellijk naar het kantoor omdat ik een sollicitatiegesprek had met Martin, de ex-ESPN stagiair voor een mogelijke stageplaats bij La Vanguardia, met mij als verantwoordelijke. Het werk dat hij had ingediend was erg goed, hij had een interessante manier van schrijven dat verfrissend en anders was en dat was zeer welkom.
"Oké, dus: je hebt de job. Je zal met mij naar een aantal wedstrijden gaan, misschien kunnen we starten met de wedstrijd tussen Barça en Osasuna woensdag omdat het toch hier in Barcelona is. Je zal de artikels schrijven gebaseerd op mijn notities en interviews zodat je kan zien welke dingen ik naar boven haal. We zijn onderbemand en ik kan niet elke dag rondreizen, dus je zal vrij snel alleen op pad gaan, denk je dat je daar klaar voor bent?", vroeg ik serieus. Zijn gezicht fleurde op en hij knikte snel.
"Bedankt voor het vertrouwen, mevrouw Hernandez... Vicky? Mag ik iedereen hier bij hun voornaam aanspreken bij La Vanguardia? Bij ESPN is dat zo, ik bedoel, ze zijn Amerikanen...", vroeg hij voorzichtig en ik glimlachte warm naar hem.
"Voorlopig ben ik mevrouw Hernandez voor u en jij bent Martin voor mij, dat is hoe we het meestal doen met stagiairs. Vanaf dat je junior verslaggever wordt kan je voornamen gebruiken behalve bij de hoofden van de departementen... en mensen daarboven natuurlijk", antwoordde ik en glimlachte.
"Geweldig, kan niet wachten om te beginnen", zei hij en ik stond recht om zijn hand te schudden.
"Zie je woensdag. Nu, ga naar HR en vraag achter Monica, ze zal je een bureau aanwijzen en zal je een e-mailadres aanmaken en alle details voor woensdag geven", zei ik en opende de deur voor hem. Nadat we afscheid hadden genomen, ging ik weer aan het werk. Het was ongewoon voor mij dat ik een dag op kantoor was, maar Irene was erg blij en ze ontvoerde me tijdens de middag.

Zekerheid • GaviWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu