"CIK Shana mengalami serangan panik bila mental dia thrigger semula dengan kejadian tu. Buat masa ni, jangan bawa dia ke tempat kejadian."
"Tapi tu rumah kita orang, doktor. Saya tak bawa dia ke mana pun selain rumah kami."
"Ya puan. Tapi, kejadian tu berlaku kat rumah puan. Disebabkan itulah keadaan Cik Shana kembali kritikal. Dia thrigger dengan kejadian tu sampai terkena serangan panik. Orang trauma ni dia tak boleh dibawa ke tempat yang membuatkan ingatannya kembali ke saat dia menerima kekerasan daripada pelaku."
Puan Nijah terhenyak di atas bangku. Setitis demi setitis air matanya mengalir ke pipi. Bahunya jatuh serta-merta. Mulutnya kelu untuk berbicara mengenangkan penderitaan Shana.
Ya Tuhan, bilakah episod derita dalam keluarga mereka akan berakhir? Bermula daripada suaminya. Kini, anak gadisnya pula yang terpaksa menanggung derita hanya disebabkan ulah suaminya.
"Bawa bersabar puan. Kita akan ikhtiar supaya Cik Shana pulih..."
"Ada peluang ke anak saya sembuh? Nak tengok rumah dia sendiri pun dia tak mampu. Nak berdepan dengan adik dia pun dia benci."
Tangisan Puan Nijah benar-benar meluluhkan jiwa Jebat. Dia menghela nafas berat seraya mengusap lembut bahu ibunya.
Siapa orangnya?
Siapa yang sudah buat keluarganya menderita? Siapa yang buat ibunya menangis? Sungguh, dendam dan amarah di lubuk hati Jebat semakin berkobar-kobar. Tak akan sesekali dia melepaskan manusia yang sudah menempah maut dengannya ini.
"Kita akan cari ikhtiar untuk pulihkan Cik Shana. Buat masa sekarang, saya nasihatkan elakkan Cik Shana daripada benda yang buat trauma dia muncul. Apa yang saya tengok sekarang, Cik Shana hanya boleh berkomunikasi dengan puan je. Jangan biarkan Cik Shana sorang diri. Kalau tak ada apa-apa, saya minta diri dulu, puan."
Usai saja doktor berpamitan, tangisan Puan Nijah kedengaran. Wajah pucat Shana yang sudah ditidurkan dipandang dengan rasa sayu. Ya Tuhan, anak gadisnya yang periang dan mudah tersenyum ini berubah drastik. Hanya derita yang menjadi peneman Shana sehingga setiap saat hanya tangisan Shana yang kedengaran.
"Kita nak tinggal kat mana, Jebat? Mak tak tahu nak buat apa lagi. Mak dah penat dengan semua ni..."
Perlahan-lahan, Jebat menjatuhkan kedua-dua belah lututnya. Tubuh ibunya terus dipeluk erat tatkala tangisan wanita itu semakin mendayu-dayu. Membiarkan saja Puan Nijah menangis dalam dakapannya.
"Tak apa mak. Serahkan semuanya dekat Jebat. Biar Jebat yang uruskan masalah kita. Apa yang penting sekarang, mak kena kuat semangat untuk Kak Shana."
Jebat mengusap lembut air mata yang mengalir ke pipi ibunya. Pandangan dua beranak itu saling bertaut. Sungguh, Jebat tekad dia akan hapuskan manusia yang sudah menghancurkan keluarganya ini dengan tangannya sendiri.
"Selagi Jebat hidup, Jebat akan lindungi mak dengan Kak Shana. Tak ada siapa yang akan sakitkan mak dengan Kak Shana lagi. Jebat janji semua penderitaan kita akan berakhir. Manusia yang dah hancurkan keluarga kita akan dapat balasannya. Seluruh keturunan dia pun akan rasa derita yang mak dengan Kak Shana rasa."
Tatkala Jebat mula meletakkan janji dan sumpahnya, Puan Nijah terpempan. Pandangan Jebat seakan seekor helang yang tajam ingin membaham mangsa. Ketegangan di wajah anaknya itu membuatkan Puan Nijah gerun.
Dia dapat rasa dendam dan kemarahan Jebat Khuwailid yang berkobar-kobar.
"Mak malu dengan kau... mak dah sumpah kau macam-macam tapi kau masih tahu tanggungjawab kau dalam keluarga kita. Maafkan mak, Jebat."
Puan Nijah mengusap lembut pipi Jebat yang meliar dengan jambang itu. Luluh hatinya melihat kekusutan di wajah Jebat. Dek penampilan yang kusut itu jugalah Jebat nampak bengis.
YOU ARE READING
KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING)
Romance𝙹𝙴𝙱𝙰𝚃 𝙺𝙷𝚄𝚆𝙰𝙸𝙻𝙸𝙳 𝙹𝙰𝚂𝙼𝙸𝙽𝙴 𝚀𝙰𝚂𝚁𝙸𝙽𝙰 𝑲𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒊𝒏𝒊 𝒉𝒂𝒏𝒚𝒂𝒍𝒂𝒉 𝒓𝒆𝒌𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒂𝒔𝒊𝒍 𝒊𝒎𝒂𝒈𝒊𝒏𝒂𝒔𝒊 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒔𝒆𝒎𝒂𝒕𝒂-𝒎𝒂𝒕𝒂. 𝑺𝒊𝒍𝒂 𝒉𝒐𝒓𝒎𝒂𝒕 𝒌𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒔𝒖𝒅𝒂...