EPISOD 11

680 102 15
                                    

USAI saja memarkir motornya di bawah pepohon, si lelaki berambut perang itu mencapai beg bimbit berisi wang seraya melangkah masuk ke dalam sebuah gudang usang. Kelihatan konco-konco ketuanya ligat memasukkan serbuk putih ke dalam anak patung. Masing-masing sibuk dengan kerja-kerja kotor mereka.

Demi habuan yang lumayan.

"Bos kecil bawa apa hari ini? Ada lauk special lagi ke untuk kita orang?"

Si lelaki bersubang di telinga sudah menjungkitkan keningnya. Dia melangkah menghampiri orang kanan ketuanya seraya menghulurkan sekotak rokok kepada lelaki itu.

"Dah dapat lauk bulan lepas kau tak kenyang lagi ke?"

Tak semena-mena, lelaki-lelaki itu tertawa sinis dengan sindiran itu. Bagaikan peristiwa bulan lepas memberikan nikmat kepada durjana yang bertuhankan nafsu.

"Ala bos ni janganlah mengungkit benda dah lepas. Kita orang cuma nak ajar..."

"Tapi aku tak suruh kau orang semua makan perempuan tu! Kau orang ni bengap dah kenapa!"

Amarah si lelaki mula kedengaran. Dia mendengus. Kepul-kepul asap dihembus ke udara. Tubuhnya disandarkan di sofa yang sudah koyak rabak itu seraya melunjurkan kakinya di atas meja.

"Kalau ikutkan hati aku ni kan. Nak je aku cincang kepala kau orang satu per satu. Benda yang aku tak suruh juga kau orang buat! Aku dah kata jangan sentuh perempuan tu tapi kau orang ni celaka betul!"

Tak semena-mena, suasana mula tegang tatkala amarah lelaki itu semakin membingitkan telinga. Enam orang lelaki sudah saling berpandangan. Risau jikalau perlakuan keji mereka dibalas dengan kematian.

"Sorry bos. Kita orang separuh mabuk malam tu..."

Belum sempat si lelaki menoktahkan bicara, matanya sudah membuntang tatkala lelaki yang diserang amuk itu mencucuh rokok ke kelengkangnya. Lolongan kesakitannya membingitkan suasana.

"Wei agaklah sampai nak cederakan kawan..."

"Kau nak juga ke?" ugut si lelaki berambut perang tatkala dua orang rakannya mara mahu membantu si lelaki durjana yang sudah mengerekot itu.

"Dalam beg tu gaji kau orang! Buat kerja tu jangan terlebih pandai sangat!" Si lelaki mendengus. Langkah diatur keluar dari gudang itu. Tak betah lagi berlama-lamaan tatkala hatinya dibakar amarah.

"Aku minta maaf, Shana. Tapi ni dah nasib kau. Kifarah sebab kau reject aku juga kut." Tak semena-mena, tawa sinis si lelaki meledak. Dia menggelengkan kepalanya dengan nasib malang yang menimpa gsdis idamannya itu.

Shana. Gadis itu hanya menjadi mangsa keadaan saja. Kasihan.

Telefon pintar lelaki itu bergetar di saku seluarnya. Lamunannya tentang Shana terhenti. Lantas, dia menyambut panggilan daripada ketuanya.

"Macam mana dengan kerja yang aku bagi dekat kau?"

"Tenang bos. Budak-budak tu tahu apa yang dia orang buat. Tinggal bagi duit, pandailah budak-budak buat kerja ikut arahan bos."

"Anak si bedebah tu kau dah lenyapkan atau belum?"

Tatkala soalan itu terpacul daripada mulut si ketua, lelaki bermata sepet itu terkelu. Tiada kata yang mampu dituturkan. Membunuh? Mana mungkin dia tega membunuh orang terdekatnya sendiri!

🥀🥀🥀

JAM di pergelangan tangannya dikerling. Sepuluh minit lagi, Jasmine, Elman ditemani dengan Elisa akan berangkat ke Ireland. Namun, sudah hampir sejam Jasmine melihat Datuk Zali sibuk berbual di dalam talian. Jelas ada ketegangan di wajah lelaki berkot biru gelap itu.

KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING) Where stories live. Discover now