EPISOD 24

630 95 15
                                    

"ELMAN! Jangan main jauh-jauh sangat. Hati-hati. Kat situ banyak lecak. Nanti Elman jatuh." Tak lekang Jasmine memerhatikan Elman yang sudah berlari-lari menghampiri reban itik. Senyuman tak lekang di bibir wanita itu melihat Elman yang begitu aktif.

"Manis."

"Apa manis?" Jasmine menjungkitkan kening kirinya. Tak mengerti bicara Jebat yang berdiri di sisinya sambil memasukkan kedua-dua belah tangan ke dalam kocek seluar. Pemuda itu kelihatan kemas dengan t-shirt berkolar berwarna hitam.

"Senyuman puan. Manis. Tapi kenapa puan tak suka dengan saya? Asyik nak marah saya je tanpa saya tahu silap saya kat mana."

Tak semena-mena, senyuman Jasmine pudar. Dia berpeluk tubuh tatkala Jebat mula dalam mood menyiasat. Ya Tuhan, sejujurnya Jasmine juga tak ada jawapan asbab dia tak suka dengan kehadiran Jebat. Pemuda itu hanya galas tanggungjawab sebagai pengawal peribadi saja.

"Kenapa masam lagi? Teruskan puan. Teruskan tersenyum sebab senyuman puan tu boleh buat matahari atas kepala ni terus bersinar. Hari puan pun akan selalu ceria kalau puan senyum."

Mendengar hal itu, Jasmine tertawa sinis. Kepalanya tergeleng-geleng dengan bicara spontan Jebat. "Pandai loyar buruk ya? Baru tahu."

"Banyak benda lagi puan akan tahu pasal saya bila kita kenal antara satu sama lain lepas ni." Jebat cuba menjernihkan suasana. Menjungkit-jungkitkan kedua-dua keningnya dengan tatapan sinis Jasmine.

"Penting ke saya kenal awak ni siapa? Cukuplah saya tahu awak ni menjengkelkan bila ada depan mata. Saya tak suka awak kongkong saya sampaikan saya nak luangkan masa dengan anak saya pun awak nak ikut. Tak ada privasi untuk saya dengan Elman!"

Jasmine mencebik. Dia menghampiri Elman yang sedang mencangkung di hadapan reban itik sambil mengambil foto menggunakan telefon pintar. Bijak benar anak kecil berusia enam tahun itu.

"Puan!"

"Apa?" Nada suara Jasmine meninggi. Apa lagi mahunya si pemuda menjengkelkan ini?

"Jangan marah-marah. Nanti kena kejar dengan angsa."

Sontak, Jasmine kematian langkah dengan lelucon Jebat. Dia kalih. Ada senyuman menghias wajah Jebat yang sudah melabuhkan duduk di atas pangkin halaman rumah Pak Mail.

"Awak ni boleh tak tutup je mulut tu. Menyakitkan! Menjengkelkan! Pergi balik jelah!" Jasmine menyelar. Langkah diteruskan menghampiri Elman. Ada saja bicara Jebat yang bikin dia panas hati.

Namun, entah mana silapnya empat ekor angsa yang kelihatan garang tiba-tiba saja meluru ke arah Jasmine. Wanita muda itu mula tak sedap hati. Jantungnya berdebar kencang. Seakan-akan dia berhadapan dengan singa kelaparan saja saat ini.

Tatkala seekor angsa mula mematuk kaki Jasmine, refleks Jasmine berteriak ketakutan. Tak semena-mena, Jasmine mengelupur seraya berlari menyelamatkan dirinya daripada angsa yang mula menyerang. Entah apa salahnya hingga dia dikejar pun Jasmine tak tahu!

Melihatkan itu, spontan Jebat tertawa kecil. Hatinya tercuit lucu melihat Jasmine yang sudah pucat mengelilingi halaman rumah Pak Mail.

"Jebat! Halaulah angsa-angsa ni semua! Apa lagi yang awak tercegat kat situ!"

"Tapi puan sendiri yang cakap puan boleh jaga diri sendiri. Saya cuma turutkan arahan majikan saya je supaya jadi pekerja terbaik." Jebat memprovokasi. Ini pelajaran terbaik buat Jasmine yang sentiasa angkuh dalam berbicara dengannya.

Jawapan daripada Jebat menambahkan lagi amarah Jasmine. Rintik-rintik peluh sudah mengalir ke pipi wanita itu. Sesekali, kakinya hampir tersadung dek akar-akar kayu di kawasan itu.

KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING) Where stories live. Discover now