"JASMINE..."
Dengan pandangan yang berbalam-balam, Jasmine cuba mencelikkan matanya. Bau ubat-ubatan menusuk rongga hidung. Sungguh, kepalanya begitu berdenyut sakit.
Samar-samar kejadian dia hampir diragut bermain di ruang memori sebelum wajah pemuda berkulit sawo matang itu melintasi fikirannya.
Wajah itu....
Allahu... betapa luluhnya hati Jasmine tatkala wajah Jebat Khuwailid silih berganti dengan wajah Zafri.
Siapa gerangan pemuda yang telah menyelamatkannya itu? Wajahnya persis seperti Zafri.
Namun nyata, lelaki itu bukan Zafri. Zafri sudah pergi dan takkan pernah kembali lagi.
"Jasmine... dengar tak?"
Suara itu memanggil lagi. Pandangan Jasmine tertancap ke laman wajah si pemilik suara. Sontak, matanya membuntang melihat figura yang sedang merenungnya dengan tatapan sinis.
"Jasmine okey?"
Jasmine hanya mengangguk lemah menjawab soalan Nek Timah. Pandangannya dialihkan daripada menatap wajah lelaki yang tak lekang merenungnya dengan tatapan sinis itu. Perlahan-lahan, Jasmine bangun dari pebaringannya.
"Kalau nak duit, papa boleh bagi. Tak payah sampai nak kena ragut sebab duit. Kan dah menyusahkan papa! Menyusahkan nenek! Bagi jelah duit tu kat peragut! Papa boleh bagi..."
"Zali!"
Suasana tegang tatkala Datuk Zali bersuara. Kedengaran dengusan kasar lelaki berkot hitam itu tatlala dia tak berpuas hati dengan Nek Timah yang mendesaknya untuk menghantar Jasmine mendapatkan rawatan psikiatri.
"Jasmine minta maaf susahkan papa..."
"Memang menyusahkan!" bentak Datuk Zali. Melepaskan beban di pundaknya.
"Zali! Cukuplah tu. Anak kau ni baru je bangun. Jangan dibentak lagi cucu akuni!"
"Mak... Zali cuma nak dia berhati-hati je lepas ni. Kalau dia nak duit, boleh minta kat Zali. Zali boleh bagi lebih daripada suami dia bagi..."
"Papa boleh bagi Jasmine duit lebih daripada apa yang abang Zafri bagi. Tapi papa takkan pernah bagi Jasmine kasih sayang lebih macam abang Zafri bagi dekat Jasmine. Jasmine minta maaf sebab susahkan papa. Tapi lepas ni... papa tak payah susah payah fikir pasal Jasmine. Papa kan dah tak perlukan Jasmine dalam hidup papa lagi."
Nada suara Jasmine bertukar menggeletar. Matanya terasa panas dengan herdikan daripada papanya. Demi Tuhan, Jasmine perlukan kasih ayahnya sepanjang proses penyembuhannya kehilangan Zafri. Tapi dia tahu semua itu sudah sirna sejak dia dijaga oleh Nek Timah lagi.
"Papa baliklah. Keluarga baru papa lebih perlukan papa."
Sontak Datuk Zali terkelu. Dia kehilangan kata untuk berbicara mendengar kata-kata anaknya itu. Apatah lagi tatapan sayu Jasmine yang kelihatan kecewa.
"Jasmine... papa datang ni cuma nak tolong Jasmine. Nenek tak nak Jasmine sakit lagi. Jasmine perlukan rawatan supaya Jasmine boleh belajar untuk lepaskan pemergian Zafri. Kasihankan Elman, Jasmine. Dia..."
"Apa maksud nenek yang Jasmine perlukan rawatan? Belajar lepaskan pemergian abang Zafri? Nenek tak nampak ke betapa sesaknya Jasmine cuba belajar hidup tanpa dia selama setahun ni? Nenek tak nampak ke Jasmine cuba jadi ibu yang terbaik untuk tanda cinta Jasmine dengan dia?"
Tak semena-mena, nada suara Jasmine naik seoktaf. Entah kenapa dinding hatinya terguris mendengar setiap kata-kata neneknya. Setahun dia berjuang untuk bangkit setelah pemergian Zafri.
YOU ARE READING
KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING)
Romance𝙹𝙴𝙱𝙰𝚃 𝙺𝙷𝚄𝚆𝙰𝙸𝙻𝙸𝙳 𝙹𝙰𝚂𝙼𝙸𝙽𝙴 𝚀𝙰𝚂𝚁𝙸𝙽𝙰 𝑲𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒊𝒏𝒊 𝒉𝒂𝒏𝒚𝒂𝒍𝒂𝒉 𝒓𝒆𝒌𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒂𝒔𝒊𝒍 𝒊𝒎𝒂𝒈𝒊𝒏𝒂𝒔𝒊 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒔𝒆𝒎𝒂𝒕𝒂-𝒎𝒂𝒕𝒂. 𝑺𝒊𝒍𝒂 𝒉𝒐𝒓𝒎𝒂𝒕 𝒌𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒔𝒖𝒅𝒂...