"APA yang jadi dekat ayah aku sebenarnya? Aku tahu ada benda yang kau orang tahu pasal kematian ayah aku."
Keong saling berpandangan dengan Hamdun. Ada wajah ketakutan terpancar di wajah kedua-dua orang banduan itu. Mulut seakan terkunci bila mana ugutan ketua mereka yang masih bebas di luar sana bermain di ruang memori.
"Keluarga kau orang akan disembelih bila kau orang buka mulut!"
Melihat Keong dan Hamdun hanya berdiam diri, Jebat mula mati akal. Tubuhnya disandarkan di belakang dinding sel. Matanya terpejam rapat. Serentak dengan itu, jeritan histeria ibunya yang melihat si ayah sudah membakar diri hidup-hidup bermain di ruang memori.
"Aku boleh belasah orang yang selalu buli kau orang dalam penjara ni lagi sebagai bayarannya." Jebat mula tawar-menawar. Matanya dicelik semula. Katakan saja dia bodoh, memang dia sedang bertindak di luar akal sekarang ini.
Kata Tori, dalam penjara ini ada kunci yang akan membawanya kepada jawapan sebenar. Kuncinya ada dengan Hamdun dan Keong. Konco-konco majikan ayahnya Jebat.
"Kau memang gila! Dua minggu kau kena kurung dalam ruang pengasingan tu lepas kau bergaduh dengan geng-geng Roni. Sekarang..."
"Aku cuma nak tahu siapa yang bunuh ayah aku. Orang aku sendiri yang bagi tahu kau orang berdua ni ada kuncinya. Kau orang saksi kejadian!" tegas Jebat.
Keong mengeluh berat. Wajah kusut Jebat dipandang. Belakang kepalanya digaru sebelum dia melilau memandang beberapa orang banduan yang sedang tidur nyenyak.
Dia serba salah. Hanya untuk melindungi dia dan Hamdun, Jebat sanggup membelasah dan dibelasah sehingga diasingkan daripada mereka.
"Atau kau orang sanggup terus-terusan dijadikan punching bag Roni dan balaci-balaci dia. Dijadikan... tempat lepaskan nafsu songsang..."
Belum sempat Jebat menoktahkan kata, bajunya dicengkam kuat oleh Hamdun. Ada riak amarah terpancar di wajah lelaki berambut kerinting itu. Barangkali, tercabar dengan kata-kata sinis Jebat.
"Jangan melampau..."
"Aku cakap benda yang betul. Kita sama-sama perlukan antara satu sama lain. Aku boleh jadi bodyguard kau orang sepanjang aku kat sini. Sebagai bayarannya, aku cuma nak maklumat siapa yang kau orang nampak malam tu."
Suasana sepi buat seketika. Hamdun mendengus seraya melepaskan Jebat daripada cengkamannya. Tawaran Jebat membuatkan mereka dilema. Mana mungkin mereka bertahan dibelasah dan diliwat oleh Roni dan konco-konconya.
Mereka perlukan perlindungan!
Tapi, bagaimana dengan nasib ahli keluarga mereka jikalau mereka berkhianat?
"Aku nak tidur dulu. Mana tahu esok kena belasah sebab nak jaga kau orang lagi. Tapi aku rasa... cukup sampai haritu jelah aku tolong kau orang. Lepasni kalau kau orang kena belasah sampai mati aku tak kisah." Jebat membaringkan tubuhnya di atas lantai simen. Kedua-dua tangan dijadikan sebagai alas.
Ada sedikit kekecewaan bila mana mereka tak membalas jasanya. Tak apa. Jebat masih punya masa untuk membuat mereka buka mulut.
"Err... Jebat..."
Jebat mencelikkan matanya tika suara Keong kedengaran. Dinding batu sel penjara yang sudah berconteng dipandang tajam.
"Betul ke... kau boleh lindung kita orang daripada Roni kalau kita orang buka mulut?"
Mendengar hal itu, Jebat tersenyum sinis. Matanya dipejam semula. "Kau orang tak nampak ke muka aku ni dah macam kena sengat tebuan sebab lindung kau orang je? Aku kena campak dalam ruang tu... makan pun kena catu... tu pun kau orang nak was was lagi?"
YOU ARE READING
KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING)
Romansa𝙹𝙴𝙱𝙰𝚃 𝙺𝙷𝚄𝚆𝙰𝙸𝙻𝙸𝙳 𝙹𝙰𝚂𝙼𝙸𝙽𝙴 𝚀𝙰𝚂𝚁𝙸𝙽𝙰 𝑲𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒊𝒏𝒊 𝒉𝒂𝒏𝒚𝒂𝒍𝒂𝒉 𝒓𝒆𝒌𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒂𝒔𝒊𝒍 𝒊𝒎𝒂𝒈𝒊𝒏𝒂𝒔𝒊 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒔𝒆𝒎𝒂𝒕𝒂-𝒎𝒂𝒕𝒂. 𝑺𝒊𝒍𝒂 𝒉𝒐𝒓𝒎𝒂𝒕 𝒌𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒔𝒖𝒅𝒂...