EPISOD 27

984 109 31
                                    

ANGIN yang bertiup pada pagi itu tak lagi terasa nyaman. Awan yang berarak di kaki langit meredupkan suasana. Sayup-sayup bunyi kenderaan di kawasan rumah Nek Timah.

Baik Jebat mahupun Jasmine, kedua-duanya tenggelam dengan renungan antara satu sama lain. Jebat dengan tanda tanya yang bermain di fikiran sementelah Jasmine yang hanyut dengan kejutan tentang soalan Jebat.

"Sekali lagi saya tanya, siapa Zafri? Apa hubungan dia dengan puan? Kenapa... cara puan pandang saya buat pertama kali dulu sama dengan pandangan orang kampung yang cakap muka saya sama macam Zafri?" Nada suara Jebat bertukar tegang. Tiada lagi sesi sakat menyakat seperti kebiasaannya.

Jasmine mengalihkan pandangan. Bibirnya diketap menahan sebak yang menghentam jiwa. Kedua-dua belah tangannya digenggam erat tatkala lidahnya kelu untuk menjawab.

"Kita dah lambat. Tak penting pun untuk awak tahu siapa Zafri dan apa kaitannya dengan saya. Biasalah tu kan... dalam dunia ada pelanduk dua serupa."

Jasmine menghela nafas panjang. Langkah diatur menghampiri Elman. Tatkala pandangannya bertaut dengan Nek Timah, Jasmine hanya menggeleng. Tak mahu Jebat tahu bahawa Zafri itu suami yang dirindukan.

"Puan! Jawab soalan saya siapa Zafri? Apa kaitan...

"Tak payah nak sibuk boleh tak? Buat jelah kerja..."

Jasmine kematian bicara tika Jebat menahan langkahnya. Ada ketegangan di wajah pemuda berkulit sawo matang itu. Jelas, Jebat perlukan jawapan yang masih tergantung ini.

"Saya takkan sibuk kalau saya rasa ada yang tak kena di antara puan, saya dengan Zafri. Kenapa puan suka mengelak dan tak suka bila saya bekerja dengan puan? Ada kena mengena dengan Zafri ke? Saya ni macam Zafri ke sampai puan tak nak langsung terima saya sebagai pekerja puan?"

Nada suara Jebat naik seoktaf. Seakan-akan, tekanannya sudah berada di kemuncak apabila Jasmine hanya membisu. Dia yakin ada yang tidak kena di antara mereka dengan lelaki bernama Zafri itu!

"Siapa dia..."

"Jebat... dengar sini. Kerja awak tu cuma jadi kuli papa je tahu! Tak ada kena mengena dengan siapa Zafri dalam hidup saya! Jaga sikit limit awak dengan saya. Sedar sikit siapa awak dan siapa saya, Jebat Khuwailid!" Tak semena-mena, nada suara Jasmine juga naik seoktaf. Sesak rasanya tatkala Jebat semakin mendesak untuk dia menjawab soalan mengejut itu.

Sungguh, kata-kata Jasmine seolah-olah halilintar yang memanah hati Jebat. Dia kaku. Hanya memandang figura Jasmine yang sudah berpelukan dengan Nek Timah. Sedar khilafnya mendesak Jasmine walhal hubungan mereka hanya sekadar majikan dan pekerja. Tak lebih daripada itu.

Tapi... hatinya ini ingin sekali mengenali sosok Zafri. Aneh.

"Saya minta maaf puan... saya tak sengaja..."

Jasmine menjelingkan matanya seraya menerobos masuk ke dalam kenderaan. Kali ini tiada rasa menyampah yang menjentik tangkai hati melainkan rasa bersalah membiarkan Jebat hanyut dengan tanda tanya. Kelancangannya menghina Jebat sebagai pekerja.

Ya Tuhan, Jasmine tak sengaja.

"Jebat... nenek minta maaf bagi pihak Jasmine. Dia stres tu. Jadi... jangan desak dia pasal Zafri lagi ya. Jangan putus asa untuk lembutkan hati Jasmine terima kau sebagai pekerja dia."

Jebat kalih memandang figura Nek Timah. Dia hanya mampu mengangguk lemah tatkala persoalannya tentang Zafri harus dilupakan.

Benar. Dia tak perlu masuk campur.

Buat apa dia mahu masuk campur urusan yang tiada kena mengena dalam hidupnya. Hakikatnya, dia punya misi lain menjadi pengawal peribadi Datuk Zali. Dendamnya buat keluarga Datuk Zali belum lagi ditunaikan.

KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING) Where stories live. Discover now