EPISOD 22

752 105 30
                                    

SESEKALI, Jebat memandang cermin pandang belakang tatkala dia merasakan dirinya diperhatikan dari jarak dekat. Nyata, intuisinya benar. Sepasang mata helangnya sudah bertaut dengan mata redup Jasmine Qasrina yang kelihatan bengis.

Jelas, ada riak tak puas hati terpancar di wajah wanita berselendang hitam itu.

"Pak Mail dah lama tak balik Melaka. Nasib baiklah Puan Jasmine tergerak hati nak balik kampung. Jadi bolehlah Pak Mail menyelit balik jenguk anak bini. Hah Jebat, nanti kau duduk je rumah Pak Mail. Rumah Pak Mail sebelah rumah keluarga Puan Jasmine je."

Jasmine mengherot senyum sinis. Dia menjelingkan matanya ke atas seraya mengalihkan pandangan daripada merenung wajah Jebat. Sungguh, Jasmine tak puas hati dengan pengawal peribadi tak diiktiraf ini.

Bagi Jasmine, dia tak perlukan Jebat Khuwailid!

"Nanti kita singgah minum coconut shake..."

"Saya nak balik rumah nenek saya. Secepatnya. Kalau Pak Mail nak bawa kawan muka penjenayah Pak Mail ni meronda Melaka, silakan! Saya nak balik."

Tak semena-mena, Jebat tertawa sinis. Pelipis yang tak gatal digaru. Hailah, tajam benar gelaran Jasmine itu terhadapnya. 'Muka penjenayah'. Tahulah dia ini memang bekas penjenayah!

"Muka penjenayah?"

"Kenapa? Terasa?"

"Itu satu penghinaan, Puan Jasmine. Ganas sangat ke muka saya ni sampai puan gelarkan saya muka penjenayah?" Soalan dibalas dengan soalan. Jebat mengunyah gula-gula getah sambil menjungkitkan kening kirinya.

Jasmine terkelu tatkala dia kehilangan kata. Sejujurnya, melihat wajah Jebat membuatkan Jasmine merasakan Zafri masih ada. Masih berada di sisi membahagiakan hari-harinya. Namun, hakikatnya pemuda berwajah Zafri ini bukanlah arwah suaminya.

"Seberapa banyak mana kebencian puan dekat saya?"

"Boleh diam tak? Elman tengah tidur ni! Biarkan dia berehat."

Tak semena-mena, Jebat terkesima dengan suara tegang Jasmine. Hanya sorotan matanya saja memerhatikan Jasmine yang sudah tertunduk sambil mengusap lembut ubun-ubun Elman yang tidur di atas riba.

Garang.

Tegas.

Itu yang Jebat mengerti tentang peribadi Jasmine Qasrina.

"Err Jebat, Puan Jasmine... Pak Mail nak singgah R&R dulu boleh? Rasa macam nak terkucillah pula."

Teragak-agak Pak Mail bersuara melihat ketegangan Jasmine dan Jebat. Figura Jebat yang duduk di penumpang hadapan dipandang silih berganti dengan wajah Jasmine yang duduk di belakang.

Hailah. Dia perasaan sepanjang dia jadi pemandu anak majikannya ini, dua figura ini tegang tanpa henti.

Entah apa isunya pun dia tak tahu.

🥀🥀🥀

FIGURA pemuda  yang sedang melangkah ke kenderaan sambil menghembuskan asap rokok ke udara direnung tajam. Langkahnya kelihatan berkarisma dengan kaca mata hitam. Bertubuh kekar dan tinggi lampai. Kulitnya sawo matang. Ada riak dingin terpancar di wajah pemuda berkemeja lengan pendek berwarna hitam.

Jasmine tersenyum sinis tatkala akalnya semakin tak menyukai sifat Jebat yang satu itu. Perokok. Merosakkan diri dan orang sekeliling. Macam manalah ya Datuk Zali bisa memilih Jebat menjadi pengawal peribadi? Timbul tanda tanya di benak fikiran wanita yang hanya duduk di penumpang bahagian belakang saja.

"Puan, saya tahu puan tak nak makan lagi tapi jalan tengah jem sekarang. Baik puan makan dulu. Isi perut. Saya ada belikan nasi goreng tom yam untuk puan. Tapi saya tak tahulah puan suka ke tak."

KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING) Where stories live. Discover now