De afgelopen weken hadden de jongens hard gewerkt aan hun nieuwe single, een nummer dat voor Matthyas bijzonder veel betekenis had. Het was hun eerste nieuwe lied sinds alles tussen hem en Raoul was veranderd, en de titel weerspiegelde precies hoe Matthy zich al die tijd had gevoeld: "Ik kan het doen met een gebroken hart."
Dit nummer was anders dan hun eerdere werk. De tekst was rauw, eerlijk en doordrenkt met de pijn die Matthy nog steeds dagelijks voelde. Maar er zat ook een kracht in, een vastberadenheid om door te gaan, zelfs als alles in hem schreeuwde om op te geven.
Tijdens hun repetities werd het snel duidelijk dat dit nummer hen allemaal diep raakte. Voor Matthy was het een soort therapie, een manier om zijn gevoelens te kanaliseren in iets waar hij controle over had. De woorden rolden over zijn lippen alsof ze rechtstreeks uit zijn hart kwamen, en elke keer als hij de zin zong, "Ik ben een sterke jongen, ik kan dit aan, ze zeiden 'fake it till you make it' en dat deed ik, lichten, camera's en lachen. Zelfs als je niet meer kan," voelde hij zowel de waarheid als de pijn ervan.
Voor Robbie was het nummer ook zwaar beladen. Elke keer als Matthy de tweede verse inzong, "Ik kan mijn adem inhouden, ik doe het al sinds hij ging," voelde Robbie een brok in zijn keel. De uithalen die Matthy daarna maakte, waren zo krachtig en emotioneel dat ze hem keer op keer traanogen bezorgden. Het was alsof elke noot, elke ademhaling gevuld was met de wanhoop die Matthy had gevoeld sinds Raoul vertrok.
Toen de opnamedag aanbrak, voelde de studio anders aan dan normaal. Er hing een soort plechtigheid in de lucht, alsof iedereen wist dat dit nummer een speciaal soort magie in zich had. De jongens waren stil, gefocust, terwijl ze zich klaarmaakten om het lied vast te leggen. Matthy had zich voorbereid, zijn stem opgewarmd en zijn emoties onder controle gebracht, maar toch was er die onderhuidse spanning die door hem heen gierde.
Toen het moment kwam om de tweede verse in te zingen, nam Robbie plaats achter de knoppen in de controlekamer, terwijl Matthy in de opnameruimte stond, klaar om te beginnen. De muziek zette in, en Matthy's stem vulde de ruimte. Het was zacht, breekbaar in het begin, maar naarmate hij vorderde, groeide de kracht van zijn zang.
Toen hij bij de zin kwam, "Ik kan mijn adem inhouden, ik doe het al sinds hij ging," voelde Matthy de woorden door zijn ziel snijden. Hij sloot zijn ogen en gaf zich over aan het moment, liet de muziek en de pijn hem meenemen. De uithalen die daarop volgden, waren niet langer alleen zang; het waren de uitingen van zijn diepste gevoelens, en het raakte iedereen in de studio.
Robbie zat stil achter het glas, zijn ogen vochtig terwijl hij luisterde naar de stem van de man van wie hij zoveel hield. De emoties in Matthy's stem waren bijna ondraaglijk om naar te luisteren, maar tegelijkertijd wilde hij niets liever dan deze waarheid horen. Het was een herinnering aan alles wat ze hadden meegemaakt, maar ook een getuigenis van Matthy's kracht en doorzettingsvermogen.
Toen de laatste noot wegstierf, bleef het stil in de studio. Matthy stond nog steeds met gesloten ogen, zijn ademhaling zwaar terwijl hij probeerde zijn emoties weer onder controle te krijgen. Robbie keek naar hem, en in dat moment wist hij dat dit nummer meer was dan zomaar een lied. Het was een verhaal van liefde, verlies, en de strijd om door te gaan, zelfs als alles in je breekt.
"Dat was prachtig, Matt," zei Robbie uiteindelijk, zijn stem zacht en vol emotie. Matthy opende zijn ogen en keek naar hem door het glas, een zwakke glimlach op zijn lippen.
"Dank je," fluisterde hij terug, zijn stem hees van de emoties.
De release van "Ik kan het doen met een gebroken hart" werd het hoogtepunt van hun tour, een nummer dat niet alleen voor Matthy, maar voor hen allemaal een manier was om hun gevoelens uit te drukken. Tijdens de laatste show, toen ze het nummer voor het eerst aankondigden, voelde Matthy een golf van trots en verdriet door zich heen trekken. Hij wist dat dit nummer de wereld in zou gaan met al zijn kwetsbaarheid, maar ook met al zijn kracht.
En terwijl de eerste akkoorden door de zaal galmden, keek hij naar Robbie, die hem bemoedigend toeknikte. Ze hadden dit samen gedaan, en in dat moment wist Matthy dat, hoe moeilijk het ook was geweest, hij niet alleen was. Ze zouden het samen doen, met gebroken harten, maar ook met een liefde die hen door alles heen zou dragen.
JE LEEST
I can do it with a broken heart | Mabbie
FanfictionMatthy, lead zanger van de bankzitters. Een gevoelige jongen wiens relatie net uitgaat vlak voor hun belangrijke theater tour. Robbie, drummer van de bankzitters had al langere tijd gevoelens voor matthy. Nu hij singel is kan hij zijn kans pakken t...