Special Chapter: 18

1.7K 86 19
                                    

"Tia?" Soal Ivy bingung.

"Ya. Aku tahu kau balik Kelantan dari Tia. Lepas kes kau bergaduh dengan Syera kan, kau dah tak layan aku. Lepastu cuti, kau menghilang terus. Aku nak tanya Daddy dan Mommy kau tak berani pula. Nanti Daddy dan Mommy kau dapat tahu pula apa yang jadi. So aku terpaksa tanya Tia."

Diam. Segala kata Danish tadi cuba dicerna kembali oleh Ivy. Jadi Danish dapat tahu dia balik Kelantan dari Tia? Tapi macam mana?

"Aku tahu kau mesti pening kan dengar cerita aku? Sebab risaukan kau, aku sanggup tau cari balik nombor Tia. Nasib baik ada. Kau ingat tak aku cerita sepupu kau tu ada minta nombor aku masa aku datang tahlil arwah Tok Daddy kau tu? Demi kau, aku sanggup cari balik nombor tu,"

"Aku betul-betul risaukan kau, Ivy..."

"Kau masih tak boleh maafkan aku ke?" Soal Danish perlahan. Wajah jelita Ivy direnung tak berkelip mata. Sungguh, dia begitu berharap yang Ivy boleh memaafkannya. Dia rindukan Ivy sangat-sangat. Dia mana pernah renggang begini dengan Ivy. Ini kali pertama. Tapi dia tahu ini semua salahnya. Kalau dia jadi Ivy pun dia akan marah juga. Jadi, dia faham kalau Ivy masih tak boleh memaafkannya lagi masa ini.

Air di atas meja diambil dan disisip perlahan dan diletak kembali ke atas meja. Kedua tangannya disilang rapat ke dada. Mata bundarnya pula tajam menikam wajah tampan Danish depannya.

"Maaf aku tak free. Kau tahu kan?" Soal Ivy.

Angguk. Tahu dah. Ivy selalu begini. Ivy keras sedikit hatinya. Tapi masih ada lembutnya juga. 

"Kau nak aku buat apa? Aku sanggup buat apa saja asalkan kau boleh maafkan aku. Kau tahu kan aku macam mana? Aku tak pernah berkira dengan kau. Aku tak pernah macam ni dengan perempuan lain kecuali kau saja." Jawab Danish.

"Okey. Aku boleh maafkan kau. Tapi kau kena buat something untuk aku. Kalau kau dapat buat apa yang aku suruh, aku akan maafkan kau..."

Deras Danish angguk. "Aku sanggup. Kau nak aku buat apa? Kau cakap je." Jawab Danish bersungguh. Wajah cantik Ivy ditentang berani.

"Aku nak kau couple dengan Tia."

Terus bulat mata Danish.

"Kau cakap apa tadi?" Soal Danish tak percaya.

"Aku nak kau couple dengan Tia. Kalau kau dapat buat apa yang aku suruh. Aku akan maafkan kau. So...deal?" Soal Ivy biasa.

"Kau gila ke?! Kenapa pula aku nak kena couple dengan si Tia tu? Aku tak suka dia lah!" Jawab Danish. Mukanya mula tunjuk tak puas hati.

"Siapa kata kau kena suka dia?"

"Huh?"

"Aku tak habis cakap lagi. Aku nak kau couple dengan dia. Kau layan dia baik-baik. Macam kau selalu layan scandal-scandal kau tu. Buat dia makin sayangkan kau. Dan bila tiba masanya kau putuskan hubungan dengan dia. Dan alasan yang kau harus beri pada dia ialah...." Leret Ivy.

"Sebab kau sukakan aku..."

"What?!"

Rambut dikusutkan kejap. Makin pening pula kepalanya dengar. "Kenapa? Kenapa kau suruh aku buat semua ni? Sumpah aku tak faham."

"Sebab aku nak ajar sepupu aku yang tak sedar diri tu supaya dia berpijak di bumi yang nyata. Aku pernah cakap kan dekat kau yang dia anti dengan aku? Masa dekat sana, aku dapat tahu yang dia tak suka aku sebab aku lebih segala- galanya dari dia which is tak make sense langsung. Why aku pula yang kena bertanggungjawab atas semua rasa tak puas hati dia? Dia yang tak boleh terima takdir, aku pula yang kena rasa bersalah." Jawab Ivy. Baginya tak patut Tia rasa begitu kepadanya. Selama ini, dia tak pernah pun kacau hidup Tia.

Flower Path 2 (Complete)Where stories live. Discover now