semua yang berada di ruangan dapur itu tercengang, termasuklah chef-chef lain dan pekerja-pekerja restoran. wanita itu berkerut dahi. dia mendekati Theo sebelum...
PANGG!!
Kepala lelaki itu diketuk kuat menggunakan senduk kayu. meletus ketawa kuat dari pekerja-pekerja restoran.
"Kau memang dah gila Theo.." ujar Ken seraya turut ketawa kuat.
"Seriuslah?" soal Aigle yang kelihatan masih keliru.
"kalau kau datang ke restoran aku untuk makan, baik kau keluar dari sini lepas kau selesai.. kalau tak kepala kau aku penggal buat kari!" ujar wanita itu sebelum melangkah ke bahagian dapur memasak yang sudah diletakkan kuali yang agak besar.
Theo menggosok-gosok perlahan kepalanya. sakit itu tidaklah sangat tapi peritnya ada.
"Tapi pelayan itu tadi cakap kau pemenang pertandingan memasak 3 tahun lepas.. kalau kau jadi crew aku pasti aku dapat sertai kau masuk ke Lotus Chamber untuk makan buah bunga abadi..." rengek Theo. Xavier yang bersandar di pintu dapur sekali lagi menepuk dahinya. logik akal Theo ni tak boleh dipakai langsung.
"Jangan kau mengarut lanun. aku tak akan jadi crew kau.." Wanita itu pantas mencapai beberapa bahan masakan yang sudah siap dibersihkan dan dipotong lalu dimasukkan ke dalam kuali yang sudah panas. kelihatan sangat cekap walaupun masakannya langsung tidak memerlukan apa-apa sukatan. dia hanya mencampurkan itu ini dan dimasak rata. tapi baunya.. sungguh menyelerakan.
"Lagipun.. kalau aku jadi crew kau sekalipun, aku tak akan sertai pertandingan tu lagi untuk sepanjang hayat aku." sambung wanita itu lagi. Theo pantas berdiri.
"Eh? kenapa? masakan kau sedap gilaa! baunya je dah buat aku lapar balik!" ujar Theo yang sambil menggosok perutnya yang mula berkeroncong. wanita itu tersenyum sinis sebelum memerhatikan tangannya yang kelihatan sedikit menggigil.
"Sedaplah sangat.." gumamnya perlahan.
"Aku dah balik!" ujar satu suara datang dari pintu belakang ruangan dapur. semua mata di situ menghala ke arahnya. seorang lelaki berambut panjang berwarna jingga memakai kaca mata sedang berdiri di situ sambil memikul 2 guni berisi tepung di bahu kanan sambil tangan kirinya sedang memegang pemegang troli kayu yang dipenuhi sayuran, buah-buahan, makanan laut juga daging dan ayam mentah.
"Kenapa semua pandang aku macam tu?" soalnya keliru sebelum matanya menangkap susuk Theo yang berdiri di sebelah wanita merangkap pemilik restoran.
"Kau! apa kau buat kat sini?"
"Heii!! aku kenal kau!! kita jumpa dekat depan pintu gerbang lotus chamber tadi kan!" Theo tersengih teruja.
"Apa kau buat kat sini?" soalnya lagi. lelaki itu mendekati Theo.
"Aku yang tanya kau dulu. apa kau buat kat dapur aku?" soal lelaki itu sebelum kepalanya pula diketuk oleh wanita tadi.
"Sejak bila dapur ni jadi dapur kau? sudah! pergi kemas semua barang yang kau beli... dan kau!" wanita itu menunding senduknya ke arah Theo yang masih tersengih.
"Kalau kau dah selesai makan.. bayar dan bawa kawan-kawan kau keluar dari restoran aku.. aku dah ada ramai penyangak yang aku nak kena jaga kat sini.." sambungnya sambil anak matanya menjeling ke arah lelaki berambut jingga.
.............................................................
"Apa masalah kau ni Theo? suka-suka kau je nak ajak orang masuk crew kita.." marah Xara sebaik mereka keluar dari restoran tadi. theo tersengih.
"Aku cuma nak cari cara untuk masuk ke lotus chamber tu. lagipun, kita kan tengah cari chef untuk kapal kita.. dia tu masak sedap sangat.. rugilah kalau aku lepaskan dia.." jelas Theo.
"Lain kali jangan buat keputusan terburu-buru macam tu! bincang dulu dengan kitorang!" Xara bersilang tangan. berang dengan sikap acuh tak acuh kapten mereka.
"Jadi.. kita nak kemana sekarang?" soal Ash. masing-masing berpandangan sesama sendiri. ya, mereka belum ada apa-apa rancangan. keberadaan serpihan ke- 15 juga masih belum ada sebarang petunjuk. satu-satunya yang tempat yang mereka boleh fikirkan adalah Ancient Lotus Chamber.
di situ bersemadinya si bunga abadi. mungkin juga serpihan urre gold ke-15 juga berada di situ. mereka juga tidak pasti. yang pasti mereka perlu cari cara untuk masuk ke tempat itu.
YOU ARE READING
BEAST AND A VOYAGE - chapter three-
FantasyNama aku Theo Atlas Draegan Aku berkongsi nyawa dengan seekor naga bersisik merah Aku adalah pewaris takhta Overlord, pemimpin kepada 5 benua Aku juga adalah kapten kepada 7 orang crew lanun Aku seorang lelaki yang dikehendaki Dengan bounty yang san...