8

480 11 5
                                    

Liam
-sorry kan inte jobba idag. Ska vara med Soph.

Zayn
-kan inte heller för ska åka iväg nånstans med familjen.

Niall
-kan inte heller.

Jag
-varför?

Niall
-orkar inte.

Istället för att fortsätta skriva med killarna lägger jag ner mobilen i fickan och suckar. Det skulle ändå inte sluta bra om vi började bråka nu om det så jag får väl bara vänja mig till att Niall är en lat jävel. Jag tar upp cykeln och börjar åka iväg mot bageriet. Hela sommaren ska jag jobba ensam på ett bageri, det låter inte så kul. Killarna kommer hoppa av lite då och då så vissa dagar kommer jag vara själv. Fast om jag lär känna Louis lite bättre så kanske jag kan få hjälp av honom... Jag ler för mig själv och parkerar cykeln vid samma ställe som alltid vid bageriet. Det lyser i fönstrerna så antagligen glömde jag släcka lamporna igår eller har någon av de andra arbetarna kommit tillbaka. Jag provar rycka i handtaget för att se om det är öppet och rätt som det är så öppnas dörren. Konstigt. Jag går in och ser Niall flina bakom disken. "Suprise." Säger han och jag skakar på huvudet. Jag går fram mot honom och ser att han håller i en bok. "Vems och vad?" frågar jag och pekar på boken. "Din vän Louis behövde gå på toa och han var så snabb att han inte tänkte på boken som föll ut från hans ficka." Säger han och lägger fram den framför honom. "Är Louis här?" Frågar jag och vänder mig hastigt om och tittar på bordet. Tomt bara en tekopp. Bakom mig hör jag hur en dörr låser upp och något som öppnas. Jag vänder mig om igen och ser Louis. Ett leende formas på mina läppar och jag vinkar snabbt till honom. "Louis!" Säger jag och han får syn på mig. Jag tar hans bok och håller upp den. "Du tappade den här!" Säger jag och hans ögon formas till stora golfbollar. Snabbt går han fram och tar den från mig. "Tack tänkte gå nu." Säger han och går mot utgången. Men hallå jag har ju inte ens gjort nåt. Jag vill ju prata.
"Vänta!" Ropar jag och Louis stannar och tittar på mig. "Harry sluta nu." Viskar Niall och nickar åt Louis som ska få honom att fortsätta gå. Dörren öppnas och stängs sen igen efter och jag tittar på Niall. "Du är dum." Säger jag och går mot dörren. "Vart ska du?" Frågar Niall och jag öppnar den. "Prata med Louis." Säger jag och Niall suckar. Jag hinner inte höra vad han säger innan dörren stängs igen men det var säkert inget viktigt. Lite längre bort ser jag Louis så jag joggar efter honom. "Louis!" Ropar jag och vinkar. Han reagerar inte. Jag ropar igen och så för han syn på mig. Han fortsätter gå och skakar lätt på huvudet. När jag kommer fram till honom så stannar han. "Vad vill du?" Frågar han. "Prata!" Svarar jag och han börjar gå igen. "Jag vill liksom lära känna dig bättre." Säger jag och går bredvid honom. "Vad är det du vill veta då?" Frågar han utan att titta på mig. "Allt." Svarar jag.  "Jag heter Louis och har många syskon så." Säger han och stoppar händerna i fickorna. "Komigen försök komma på nåt roligare att säga!" Han tittar på mig och så ser jag ett litet leende i hans ena mungipa. Jag följer efter honom och pratar om lite allt möjligt tills han stannar. "Varför vill du ens lära känna mig?" Frågar han efter en stund. "Jag gillar dig." Svarar jag utan att tänka efter. I några sekunder får jag tanken på att det ska bli som i filmer då han lutar sig fram och kysser mig men istället blir han bara röd i ansiktet och tittar bort. "Jag bor här så du måste gå nu." Säger han tyst och sparkar på en sten på marken. "Vi ses väl imorn?" Frågar jag och han tittar upp på mig. "Okej." Svarar han och jag nickar. Inombords hoppar jag av glädje. Han går fram till ett av husen och tar tag i handtaget fast han hinner inte öppna innan jag springer fram till honom igen. "Här är mitt nummer." Jag ger honom en lapp som han tar emot. "Hejdå." Och så försvinner han in i huset och lämnar mig ensam på trappuppgången.

Bakery || LarryWhere stories live. Discover now