Bab 9

463 28 1
                                    

"Okey semua. Kita akan buat tarian baru pula hari ni," kata Kyungri.

"Kali ni nak buat tarian apa pula? Belly dance?" soal Naeun sinis. Kyungri nampak sangat terkejut dan tersentap. Aku cuma menahan tawa je bila nampak Kyungri terima balasannya.

"Kurang ajar kau ni, kan?" Kyungri menapak ke arah Naeun tapi ramai kawan Naeun bangun untuk melindunginya.

"Nak buat apa? Nak tampar? Kenapa perlu tampar kalau benda tu benda betul? Sunbae yang buat step tu, kan? Lepas tu aniaya orang lain. Aniaya nerdy tu lain cerita, rupa-rupanya sunbae buat macam tu kat Sojin unnie juga. Wah, bagus betul, kan bila kawan makan kawan?" Naeun terus-terusan memerli. Wah, Kyungri cuma dipanggil sunbae. Okey, okey, keep attaching your ears, Yoo Jung.

"Naeun-a, ingat.. Kyungri senior kamu. Hormat sikit," Kevin memberi amaran.

"Nak hormatkan spesies macam ni?" Naeun bertanya sambil menapak perlahan-lahan ke arah Kyungri. "Memang taklah," Naeun menjawab ketika mendekatkan wajahnya dengan wajah Kyungri tapi nadanya kuat. Semua boleh dengar. Min Ah, Dasom, Soyou dan Bora, penari terbaik untuk batch kami pun nampaknya menyebelahi Naeun.

"Oppa, kami nak Sojin unnie datang sini balik. Tak kiralah macam mana, Sojin unnie yang kena ajar kami. Kami tak nak suunbae yang ajar benda tak senonoh dekat kami," kata Bora dengan manja sekali.

"Saya sokong Bora. Kalau Sojin unnie tak datang, kami tak segan-segan untuk tarik diri," sambung Dasom. Suaranya yang manja nampak macam dia menggedik dengan Kevin tapi bagi sesiapa yang mengenalinya, persepsi sebegitu pasti sifar. Sekumpulan besar meninggalkan studio itu. Eunji pun nampak macam nak pergi. Aku memegang lengannya sambil menggeleng.

"Jom keluar," ajaknya. Aku menggeleng. "Jom," dia menarikku. Aku menggeleng dan mengeraskan badanku.

"Kalau nak pergi, pergi jelah!" Kyungri mengamuk. Memang itu yang aku tunggu pun. Exo cuma memerhati kami.

"Cepatlah," Eunji memaksaku dan aku pun akhirnya menurut. dari hujung mataku, aku nampak Exo usha je kat aku. Harapnya dalam fikiran diorang sekarang sama denganku.

*****

"Eunji-ssi. Kenapa awak pun tinggalkan studio?" tanyaku.

"Eunji-a. Panggil aku Eunji-a," katanya, mengingatkan aku supaya tidak menimbulkan suasana formal. Aku menunduk tandaku faham.

"Sometimes, it's better kalau kita support kawan daripada senior. Diorang tu kalau diikutkan dah tak ada kuasa. Kita yang sepatutnya jadi queenka sekolah. Dan kehadiran repeaters cuma menyekat kebebasan kita untuk memerintah tambah-tambah kelab. Lagipun, aku fikir perbuatan Kyungri unnie tu tak patut. Apa yang dia buat kat kau dulu melampau. Dia pernah buat kat Joy dulu tapi part tu Joy tak buat. Aku tak tahulah apa yang Joy kena dengan dia tapi yang pasti move Joy buat belly dance pun dapat kritik yang menjatuhkanlah," cerita Eunji panjang.

"Siapa Joy?" soalku, berpura-pura tak tahu.

"Seorang kawan yang tak sempat aku lindung. Abu dia kat mana pun aku tak tahu," Eunji tersedu. Adakah Eunji menangis?

"Awak okey tak?" tanyaku. Air mataku bertakung. Ada yang ingat Soo Young!

Eunji mengangguk. "Aku just menyesal sebab tak lindung Joy dulu. Lepas dia mati, baru aku sedar tak mungkin seseorang yang baik macam dia sanggup buat benda tu melainkan dia kena paksa," cerita Eunji pendek.

"Buat apa?" tanyaku, berharap sekurang-kurangnya ada yang percaya Soo Young bukan perempuan murahan.

"Aku tak nak buka aib dia. Aku takut kau pun sama macam oramg lain. Telinga aku dah pedih tahan setiap yang orang cakap. Aku tak dapat kemukakan bukti, jadi aku terpaksa berdiam," jawabnya ringkas.

Nerd Vs ...Where stories live. Discover now