Bab 2

644 45 0
                                    

"Wei, budak baru!" panggil satu suara. Aku mengkalihkan kepalaku ke arahnya. Muka segera aku buat innocent. Kalau Yoo Jung yang sebenar aku jeling je dekat orang tu. Dasar pelupa! Aku Yoo Junglah!
"Tunggu lepas habis kelas," katanya pendek. Macam tahu-tahu je lepas tu Cikgu Yoo akan masuk. Nampak gaya macam budak pandai tapi nama aku yang common ni pun boleh lupa ke?! Aku mengeluarkan buku dari beg sekolahku. Aku bawa buku tulis dari sekolah lama jadi begku pada hari ni agak besar. Talinya pula aku pendekkan sampaikan beg tu muat-muat je dengan bahu aku. Tak macam trend budak zaman sekarang ni. Asal pakai beg sandang je mesti bagi gelebeh ke bawah. Aku pun tak terkecuali tapi untuk 'menjiwai' watak budak nerd, aku perlu korbankan imej aku. Asal aku tahu je siapa yang sia-siakan Soo Young a.k.a Joy dulu, aku akan puas dan balik ke diriku yang lama. Just for sometime, Yoo Jung.
Dalam kelas Cikgu Yoo aku cukup perform. Nasib baiklah dulu aku masuk Kelab Bahasa Korea. Budak-budak yang lain kalau tak 'eerh' mesti 'cis' je dekat aku. It's okay.
"Wow, Bahasa Korea awak cukup bagus. Buku ni pun awak tahu dari awal sampai habis. Teliti lagi. Sekali lagi, siapa nama awak?" tanya Cikgu Yoo Jae Suk.
"Kim Yoo Jung," jawabku sambil tersenyum.
"Herm.. bagus.. bagus. Anyway, nak tak awak masuk Kelab Bahasa Korea?" tawar cikgu yang agak berusia itu.
"Cikgu, kelas kami tak ada yang ambil benda-benda lame macam tu so, cikgu jangan nak melebih, eh," kata seorang pelajar lelaki. Aku memandang ke arahnya dengan muka what-the-hell-kau-cakap-macam-tu-dengan-cikgu? Tapi masih lagi dalam term pandangan awek nerd.
"Oh.. ya.. ya! Cikgu terlupa pula hal ni. Maaf.. maaf," kata cikgu tersebut. What? Cikgu yang minta maaf? Biadab gila budak ni! Huh, sabar jelah!
"Baiklah. Kelas kita sampai di sini saja. Dismiss," kata cikgu tersebut. Ketua kelas berdiri lalu memberikan arahan tunduk. Aku, kalau boleh nak tunduk sampai ke meja tapi yang lain cuma tunduk aras kepala. Kemudian, aku bangun dan menuju ke loker buku lalu membuka loker tersebut. Lama aku berdiri depan loker tu sambil terteleng-teleng ke mejaku. Yeri mendekatiku.
"Kenapa, Yoo Jung?" tanyanya hairan.
"Loker meja untuk tu yang mana?" tanyaku, berpura-pura bodoh.
"Yang nilah. Kenapa?" soalnya.
"Buku siapa ni?" tanyaku sambil meluruskan jari telunjukku ke arah buku tersebut. Yeri menjenguk ke dalam lokerku. Wajahnya berubah. Tak dapat aku tafsirkan maksud wajahnya itu.
"Buku student lama. Tak apalah. Biar aku kemaskan," katanya.
"Eh, tak apa. Saya boleh buat. Kat mana rumah dia?" soalku lagi.
"Rumah?" Yeri tanyaku balik. Pelik agaknya dengan soalanku.
"Yalah. Manalah tahu dekat dengan rumah saya, boleh saya hantarkan. Kalau jauh pun saya masih boleh hantarkan," kataku.
"Better.." belum sempat dia habiskan ayatnya, ada seorang lelaki merebut buku Soo Young dari tanganku.
"Kau jangan nak memandai sentuh barang orang ni," katanya. Kasarnya. Dia menjelingku dan membawa buku Soo Young dariku. Yah, aku perlukan buku tu or should I say, it' like a diary.
"Er.. Yoo Jung-ah. Better kau jangan mention pasal ex-student ni. Dia dah meninggal dua minggu lepas. Budak kelas ni tak suka ungkit pasal dia," kata Yeri. Aku terangguk-angguk tanda baiklah. Dalam hati aku tersenyum. Kenapa tak suka ungkit pasal Soo Young? Menyesal dengan apa yang korang dah buat ke?
Aku meneruskan kerja-kerjaku menyimpan buku-buku ke dalam loker buku tersebut. Siapa budak lelaki tadi? Kenapa dia emo sangat? Dia ke Channyeol?

Nerd Vs ...Where stories live. Discover now