Mama en papa volgen ons. Het gegil stopt als we de deur open doen. We zien Delphi rechtop in bed zitten. Ik doe het licht aan. ''Gaat alles wel goed? We hoorde je gillen...'' zegt Terra. Delphi schud haar hoofd. ''Ik had een nachtmerrie, meer niet. Sorry voor het wakker maken.'' Ik knik en ga terug naar bed. Ik val bijna gelijk in slaap.
Ik droom over Skyler. We rennen samen, ik op zijn rug, door de meest prachtige landschappen. Van de woestijn naar en jungle naar een pad onder een waterval. Ik voel me vreselijk gelukkig. Ik vind het jammer als ik wakker wordt. Blijkbaar wat te vroeg, want een Avox legt mijn kleren klaar.
''Dankjewel...'' zeg ik zachtjes en ik kijk naar de jonge vrouw die langzaam mijn kamer verlaat. Arme vrouw. Ik sta op en kijk naar mijn kleren. Ze zijn geel en hebben op de zijkant het districtnummer. De broek en het shirt zitten aan elkaar. Het shirt zit strak, de broek is iets losser, dat weer strak zit om mijn enkels. Het zit lekker. Heeft papa gezegd dat geel mijn lievelingskleur is, of is het pure toeval?
Ik kam mijn haar en sta te springen omdat de vlecht maar niet wilt lukken als mama binnen komt. ''Wil het lukken?'' vraagt ze. Ik wijs boos naar mijn haar. ''Nee!'' zeg ik. ''Kom eens hier, dan doe ik het wel.''
Mama vlecht mijn haar in en loopt met me mee tot de plek waar we verzamelen. ''Ik ga Johty wakker maken, tot straks.'' Ze geeft me een kus op mijn hoofd en loopt naar de kamer van Johty. Ik ga naar Terra en Delphi. Delphi is donkerblauw, Terra is groen. Niet dezelfde kleuren dus. Prettig. Het enige wat ons bind is de 12 op onze armen.
Ik kijk naar Delphi, en ik zie dat haar haar niet gekamt is. ''Wauw, die kleur staat je ontzettend mooi Rose!'' zegt ze. Ik lach. ''Dankje, euh... Ben je je haar vergeten?'' vraag ik voorzichtig. Terra hield haar lach denk ik in, want ze barst in lachen uit. Delphi rent naar haar kamer en komt terug met een staart.
''Geen vlecht?'' vraagt Terra. Ze laat een geknapt elastiekje zien die ze daarna in de prullenbak laat vallen. ''Ik had er maar twee mee.'' Ik knik en we lopen naar de liften.
Als we eenmaal in de trainingszaal zijn, zie ik dat District 1, 7 en 10 er nog niet zijn. De basisregels worden uitgelegd en we lopen rond. Delphi loopt bijna gelijk naar district 2. ''Waarom doet ze dat nou?'' vraag ik. Terra haalt haar schouders op. ''Laat haar maar, hoe kan je boogschieten?''
We lopen naar boogschieten. Deze bogen zijn best lekker om mee te schieten. Ze schieten veel preciezer dan mijn boog thuis, ookal schiet ik daar ook precies mee. Ik leg Terra de vaardigheden uit en al snel kan ze het ook aardig goed. ''Zullen we naar eetbare planten gaan?'' vraag ik aan haar. Ze knikt.
We lopen samen naar het onderdeel, als Terra's naam keihard geroepen wordt. Terra kijkt om en moet gelijk ontwijken, want er komt een mes richting haar. Ookal reageerde ze snel, niemand kon dat mes ontwijken, het mes glijdt langs haar arm, een wond van een milimeter diep verschijnt en het mes blijf hangen aan de muur achter ons met een beetje groen eraan.
Terra grijpt naar de wond en kijkt moeilijk, alsof ze pijn heeft, maar het niet wilt laten merken. Ik kijk vuil de richting van het mes. Ik zie district 2, waarvan één meisje blij lijkt te springen, en Delphi. Mijn blik wordt nog vuiler als ik haar daar zie. ''Kom, ik breng je naar de doktoren,'' zeg ik tegen Terra en samen met haar loop ik naar de deur met EHBO erop.
Als we binnen komen, laten ze Terra en zitten en spreekt een dokter me aan. ''Welk district zijn jullie, dan haal ik jullie mentoren even.'' ''District 12, Katniss en Peeta,'' zeg ik. Hij knikt en loopt naar buiten. Terra's wond wordt goed behandeld, dus daar maak ik me geen zorgen meer over.
Papa en mama komen naar binnen, licht heigend. ''Wat is er gebeurt?'' vraagt papa aan mij. ''District 2 gooide een mes naar Terra, vonden ze leuk. Delphi stond erbij, die vuile verraadster. Ze deed niets! Ze ging niet eens naar Terra! Ze is een vuile verraadster!'' Ik begin langzaam te schreeuwen. ''Shhht...'' zegt papa en legt zijn vinger tegen mijn lippen.
JE LEEST
Roses Rue Mellark (vervolg Spotgaai, maar net anders)
ספרות חובביםDit is een verhaal van Roses Rue Mellark, de dochter van Katniss en Peeta. De Hongerspelen zijn gewoon door gegaan, sterker nog, ze hebben de opstand verloren. Roses is 14 en word getrokken, samen met Terra en Delphi. Samen gaan ze de arena in, met...