Zondag dreigt weer een luie dag in bed met een voorraad chips te worden, maar deze keer laat ik het niet gebeuren. Ik weet niet of het komt doordat ik nog helemaal in de schoonmaakvibe zit of dat ik echt iets wil veranderen, maar ik weiger om nog langer rustig toe te kijken.
Mijn moeder schrikt zich een ongeluk als ik de deur van haar slaapkamer zo hard open laat vliegen dat hij tegen de muur aan knalt. 'Ho even, laat die deur heel, ja?'
'Die deur kan me even niet zoveel schelen. Ik maak me meer zorgen om jou.'
'Om mij?' Ze lacht het weg alsof dat het belachelijkste is dat ze ooit heeft gehoord. 'Met mij gaat alles goed, hoor.'
Hoofdschuddend loop ik verder de kamer in en kruip naast haar in het bed. 'Misschien ben ik een slechte leugenaar, maar dat ben jij ook. Het gaat helemaal niet goed met je. Wat waren je plannen voor vandaag?'
'Nou... Ik heb deze week het laatste seizoen van Desperate housewives op dvd besteld en er staat volgens mij nog chocolade-ijs in de diepvries.'
'Dat dacht ik dus niet. Wil je echt de rest van je leven zielig in bed blijven kijken naar Amerikaanse vrouwen met een zogenaamd geweldig leven? Wil je echt zo jaloers zijn op mensen die niet eens bestaan? Ik stel voor dat we ons eigen leven weer oppakken. En aangezien jij mij het goede voorbeeld moet geven, beginnen we met jou.'
'Tss,' sist ze. 'Die Amerikaanse trutten zouden jaloers zijn op míj. De hoofdrolspeelsters in zo'n serie worden aan de lopende band aan de kant gezet door hun man. Ik heb er tenminste nog eentje vijfentwintig jaar vast weten te houden.'
Ik rol met mijn ogen. 'En dus grijp je het excuus aan om dan ook maar vijfentwintig keer zo lang te duren voordat je er overheen bent? Dit werkt niet, mam.'
'En wat werkt volgens jou dan wel?'
'Je leven weer in eigen hand nemen. Een nieuwe man ontmoeten.'
Ze stoot een verontwaardigd lachje uit. 'Ja hoor. Waarom zou ik advies over mannen van jou aan moeten nemen? Wanneer heb jij voor het laatst een vriendje gehad?'
In plaats van gekwetst te zijn door die opmerking, gaan mijn gedachten naar Jaelin en de ober. Op een dag komt ze er toch wel achter hoe hij heet, en misschien is dat niet eens zo heel erg. We hadden een deal gesloten. Ik wist van tevoren waar ik aan begon. 'Als jij vandaag niet in bed blijft liggen met een bak ijs, zal ik een jongen mee uit vragen. Deal?'
Grijnzend gooit ze haar benen over de rand van het bed. 'Kom maar op. Wat gaan we vandaag dan doen?'
'Ik stel voor dat we boodschappen gaan doen. Geen chips en ijs meer, maar gezonde dingen. Dat is niet alleen goed voor je figuur, maar ook voor je huid en zo. En als je er gezond uitziet, maak je meer kans op een man, toch?'
'Ik hoef echt niet per se een nieuwe man, hoor,' stribbelt ze tegen.
Ik werp haar een strenge blik toe. 'Jawel. Die eikel heeft ook al weer een ander, dus dat ga jij mooi ook doen. Laat hem maar zien dat je hem niet nodig hebt.'
'Maar als ik er nou beter uitzie dan die blonde snol –'
'Dat werkt niet,' kap ik haar af. 'Dan zou hij alleen op je buitenkant vallen, toch? En dat lijkt me geen goede basis voor een relatie. Dan laat hij ons straks nog een keer in de steek. Nee, bedankt. Wij gaan op zoek naar een andere man voor jou.' Geen idee hoe ik dat aan zou moeten pakken, maar ik organiseer wel een brainstormsessie met Jaelin, eventueel zelfs met Rosa. Die hebben vast veel meer verstand van dit soort dingen, ook al is hun eigen leven zo goed als perfect.
Met tegenzin sloft mam op me af. 'Dat zien we nog wel. Eerst maar even ontbijten.'
Ik heb haar in ieder geval uit bed gekregen. Eerste doelstelling gehaald. Nu is de rest nog slechts een kwestie van tijd.
JE LEEST
Pastinaakpuree
Teen FictionAls Nikki's beste vriendin Jaelin op het idee komt om een relatie te faken, ziet Nikki dat helemaal niet zitten. Toch zegt Jaelin tegen haar ouders dat ze met elkaar daten, in een poging hen te choqueren. Natuurlijk gaat dit alles gepaard met de nod...