Hepimiz hayatımızın belirli dönemlerinde kaygılanmışızdır. Kimimiz buna anlam veremezken, kimimiz duruma el koymuştur. Bende Bilim Ve Teknik Dergisi'nin internet sitesinde bu konu hakkında okuduğum bir yazıyı sizlerle paylaşmak istiyorum. Yazıda kaygılar ve buna karşı geliştirdiğimiz savunma mekanizmalarından bahsediliyor. Bu konu hakkında sahip olduğumuz bilgiler arttıkça bakarsınız kaygıda korkutucu olmaktan çıkar. Kaygı konusu dendiğinde adını çoğumuzun duyduğu Freud'un söyledikleri bizim için önemlidir. Sitede bahsedilen savunma yöntemleri de Freud'un geliştirdiği şeylerdir. Bu girişten sonra size biraz okuduklarımdan bahsedeyim. Bunlar; bastırma bizi üzen, ya da bizde tehdit etkisi yaratan durumu ya da kişiyi unutmamız durumuymuş. Yazıda sebebini bilmediğimiz fobilerin bu gruba birer örnek niteliğinde olduğundan bahsedilmiş.
Reddetmede ise bastırmanın tam tersine kendimizi etkileyen durumları reddetmeye, kabul etmemeye yönelirmişiz. Buna örnek olarak da sınav notunu beğenmeyen öğrencinin notunun yanlış toplandığına inanması verilmiş. (Sanırım, bunu ben yapıyorumJ)
Yöneltme ise bir diğer savunma şeklimizmiş. Bu mekanizmada ise bizi etkileyen olayı bir başka uyarana yöneltiyormuşuz. Sanırım buna çoğumuz yabancı değiliz. Çoğu kez birine kızıp sinirimizi bir başkasına yöneltmiyor muyuz? (Galiba bunu da yapıyorumJ)
Olayları entelektüelleştirme de savunma çeşitlerimizden biriymiş. Bunda ise olaya duygusal açıdan bakmak yerine ona entelektüel açıdan yaklaşıyormuşuz. Buna örnek olarak ise bir doğum günü kutlamasında durumdan memnun olmak yerine kutlamanın eksiklerine yönelmek gösterilebilir.
Yansıtma da ise kişisel bir durumu bir uyarana bağdaştırırmışız. Örnek olarak ise bir tartışmada kaybettiğimizde, bunu kabullenmemek adına karşımızdakini "akılsız" diye nitelendirmemiz verilmiş.
Mantık çıkarımlarında ise olaylara gerçekten farklı mantık çıkarımlarıyla bakıyormuşuz. Alışveriş de beğendiğimiz ama bize olmayan elbise genelde çirkin olmaz mı mesela? J
Tepki oluşturma ise bir diğer geliştirdiğimiz savunma yöntemiymiş. Bu yöntemde istemediğimiz durum ve düşünceleri reddetmekle yetinmeyip, bu duygu ve düşünceye sahip olan kişilerden kendimizi ayrı tutuyormuşuz. Yazıda ise "herhangi bir arkadaşından nefret eden bir kişi, ona aşırı sevgi gösterilerinde bulunuyor olabilir." şeklinde bir örnek verilmiş.
Bir diğer savunma yöntemimiz ise geri çekilmeymiş. Bunda ise kendimizi güvende hissettiğimiz bir kişisel gelişim dönemine dönermişiz. Yaşça büyük bir çocuğun stresli hissettiğinde altını ıslatması bu savunma şeklinin bir örneğiymiş.
Yazıda süblimasyon için ise "saldırganlığın altında yatan itici kuvvet olarak görülüyor." denmiş. Kuvvet isteyen sporları yaparak içimizde ki saldırganlığı boşaltmamız ise bunun bir örneğiymiş.
Farkında olarak ya da olmayarak kaygıya karşı bizde boş durmuyormuşuz. Bu yazı sayesinde bende bazı savunma yöntemlerini kullandığımı fark ettim. Hadi farkındalık sırası bu kez de sizde. Hepimize kaygısız günler..
ŞİMDİ OKUDUĞUN
PSİKOLOJİ BİLİMİ
RastgeleYasal Uyarı Bu kitapta yayınlanan her türlü yazı içeren bilgi ve belge, ticari marka ve her tür fikri mülkiyet hakkı , ilgili kişiye aittir, yalnızca sahipleri tarafından ve sahiplerinin izni ile kullanılmaktadır ve telif hakları kapsamındadır. Bunl...