3

3.8K 81 6
                                    

MUZAMMIL buntu. Dia tak tahu mana nak cari dengan kekasih lamanya iaitu aku. Wekk! Hahaha..

Buat masa sekarang ini, dia hanya terperap dalam rumahnya. Puan Nurhayati dan Tuan Marzuki tidak menghiraukannya kerana mereka sibuk dengan kerja. Nak harapkan Muazmul iaitu abangnya, memang taklah! Katanya, Muzammil sudah besar. Buat apa nak tengok orang besar!

Kadang-kadang Muzammil bosan, dia telefon kawan baiknya iaitu Hidayat. Ajak si Hidayat pergi hangout ke. Hidayat pun tak selalu buzy.

Muzammil termenung di luar tingkap. Tidak tahu nak buat apa. Telefonnya dipegang dengan elok.

"Bosanlah. Jumpa Hidayatlah." Katanya sorang-sorang lalu dia pun telefon Hidayat.

"Hello, yat?" Tegur Muzammil.

"Yup. Nape?"

"Aku bosanlah. Jom lepak."

"Lepak? Kat mana?"

"Alamanda?"

"Boleh. Tapi, aku takde duit lah."

"Takpe, aku belanja kau."

"Serious ke, mil?"

"Ha'ah."

"Nanti aku datang sana."

"Okay. Bye." Talian dimatikan. Muzammil cepat-cepat siap untuk keluar dengan Hidayat.

***

ALAMANDA, Muzammil dan Hidayat menuju ke panggung wayang untuk menonton cerita 'Train to Busan'.

"Asal kita tengok cerita Korea?" Soal Hidayat.

"Sebab Nizam minat sangat dengan Korea. Mungkin sebab tu kot." Hidayat tersengih.

"Asal kau sengih?"Soal Muzammil.

"Nothing."

Mereka berdua tempah 2 tiket untuk menonton cerita tersebut.

***

MUZAMMIL dan Hidayat pun makan di McDonald's. Mereka berdua makan 2 burger McChicken dengan air coke. Dalam pemprosesan makanan, Muzammil dan Hidayat pun berbual kosong.

"By the way, kau tak tunjukkan aku pun siapa Nizam. Sebab ramai nama Nizam yang aku kenal." Kata Hidayat.

"Oh. Kejap." Dia ambil telefon pada poketnya dan keluarkannya. Dia tekan-tekan pada telefonnya dan tunjukkan gambar aku dengan Muzammil dimana masa itu, kami berdua dating dekat iOi City Mall.

"Ehh?!" Terkejut Hidayat.

"Asal?"

"Nizam ni ke?" Soal Hidayat kepastian.

"Yup. Kenapa?"

"Dia student dekat sekolah akulah."

"Wait wait wait. Nizam ambik form 6?" Soal Muzammil sambil mengerutkan dahinya.

"Ha'ah. Dia duduk sebelah aku."

"Yeke?! Jealous nye aku." Muzammil pandang menghadap makanannya.

"Buat apa nak jealous." Ayat Hidayat berhenti sekejap.

"Apa kata kau masuk form 6? Waktu cuti sekolah ni bolehlah kau masuk form 6." Kata Hidayat. Muzammil pandang kawannya lalu tersenyum.

"Ha'ah lah. Why aku tak terfikir. Thanks, yat."

"Most welcome. Kau better daftar sekarang."

"I will. Thanks again." Lalu Muzammil dan Hidayat sambung balik makan...

M.N.N : JANJI (#3)Where stories live. Discover now