PUKUL 2.30 petang, selalunya budak tingkatan 6 akan balik dalam pukul 2.30 petang. Aku dan Muzammil jalan sesama masa nak pergi pagar sekolah. Dalam perjalanan,
"Awak naik apa?" Soal aku.
"Kereta. Nak saya hantarkan tak?" Soal pula Muzammil.
"Aaa.. Boleh jugak. Sebab saya malas nak jalan kaki." Aku tersengih. Muzammil senyum je dari tadi. Mungkin sebab dia dah jumpa orang yang dia sayang. Hehehe..
Aku dan dia berhenti di sebuah kereta Volkswagen. Warna hitam. Susahlah nak describe. Bentuk dia macam ala-ala katak. Hahaha.. Nice!
"Ni kereta awak?" Soal aku sambil tunjuk pada kereta hitam.
"Ha'ah. Kenapa?" Muzammil keluarkan kunci kereta dan tekan apa entah sampai bunyi kereta ni bermaksud sudah bukak. Dia bukakkan pintu kereta untuk suruh aku masuk. Aku pun masuklah. Dia duduk tempat driver. Iaitu sebelah aku. Dia bukak air cond tahap 5. Bapaklah! Dia ni tak sejuk ke? Kat kelas punyalah ada air cond. Kenapa bukak air cond lagi dekat dalam kereta?!
Lupa pulak nak bagitahu, kat dalam kereta ni dua je seat. Just me and Muzammil. Huhuhu..
Muzammil startlah ejen keretanya dan gerak menuju ke rumahku. Dalam perjalanan ke rumah..
"Boleh tak setiap hari saya hantar awak balik rumah?" Soal Muzammil.
"Hmm.. Boleh. Tak salah kan?" Muzammil tersengih.
Dia berhenti di hadapan rumah aku. Aku galas beg aku.
"Thanks." Kataku. Kami berdua bertentangan mata. Lalu kami berdua bercium mulut sambil mengrluarkan lidah. Aku memegang pipi kanannya. Kami berdua terlalu leka sehinggakan ada kereta di belakang kereta Muzammil sedang bunyikan honnya. Sebab kereta Muzammil halang jalan. Lolz!
KAKU!
"Thanks." Kataku buat kali kedua dan keluar dari kereta itu. Muzammil senyum sambil pandang perjalananku yang nak masuk ke dalam rumah. Lalu Muzammil pun gerak tinggalkan aku.
***
"HE'S perfect for me!" Kata Muzammil pada Hidayat di bilik tidur Muzammil. Muzammil ajak Hidayat datang ke rumahnya.
"Thanks to who?!" Soal Hidayat.
"Thank you." Kata Muzammil lalu peluk di Hidayat. Lalu pelukan itu pun lepas.
"Assalamualaikum!" Kedengaran suara dari pintu utama.
"Siapa datang?!" Soal Hidayat. Muzammil angkat bahunya lalu kedua-duanya keluar dari bilik itu untuk lihat siapa yang datang. Mereka berdua pun turun ke bawah untuk melihat siapa yang datang.
Bila lihat kat depan pintu, Puan Hayati sudah bukak pintu itu. Muzammil sengetkan kepala untuk lihat sikit siapa yang datang.
"Hai, Yati!" Kata seorang perempuan yang mungkin sama baya dengan Puan Hayati. Dekat sebelah dia Muzammil sangat kenal. Jasrul!
"Hai!" Puan Hayati peluklah wanita tu.
"Hai, Muzammil." Kata Jasrul pada Muzammil sambil senyum. Muzammil hanya senyum saja.
"Siapa?" Kata Hidayat dalam pergerak mulut. Tapi, tak keluar suara. Dia cakap dengan Muzammil.
"Jasrul." Kata Muzammil. Tapi, tak keluar suara jugak.
Jasrul duduk di sebelah mak dia. Puan Hayati duduk di hadapan Muzammil dengan Hidayat manakala Muzammil duduk di bawah dengan Hidayat sambil main PS4. Jasrul dari tadi pandang Muzammil...
YOU ARE READING
M.N.N : JANJI (#3)
Romance2019, Akhirnya NIZAM dan MUZAMMIL kembali bersama. Mereka berdua mengambil sebagai pelajar Tingkatan 6. "Saya janji saya akan jaga awak dengan baik and takkan sakitkan hati awak." - MUZAMMIL JASRUL, handal dalam mencuri kekasih orang. Apatah apabila...