4

3.6K 75 3
                                    

BESOK bermulanya hari persekolahan. Bosannya! Tapi takpe. Sebab lagi 2 semester dan habislah form 6 ni. Yahoo! Hahaha..

Niyaz sudah balik ke asrama. Ayah yang hantarkan. Dia ada tanya something dekat aku sebelum dia balik.

"Nizam.."

"Hmm?"

"Aku mintak maaf kalau aku ada buat salah."

"Kau buat apa?" Soal aku.

"Aku tahu yang ayah lebihkan aku dari kau. Tapi, kita tak perlu nak bermusuh macam ni." Niyaz terdiam seketika.

"Aku pun jeles juga yang ibu lebihkan kau dari aku." Kata Niyaz sambil pandang ke bawah.

"Niyaz, aku pun nak mintak maaf kalau aku punya perangai boleh membuatkan kau sedih." Niyaz tersengih.

"Asal kau gelak?" Soal aku.

"Nothing. Kalau kau nak mintak tolong dari aku, anything aku boleh buat sebab kau adik aku. Walaupun adik angkat."

"Anything ha?! Aku nak kereta tau." Lepastu kitaorang pun gelak.

Macam tak percaya pulak yang aku dan Niyaz dah berbaik. Dulu, haram sangat Niyaz nak cakap dengan aku. Tak tahu pulak yang kitaorang dah baik.

***

MUZAMMIL dan Puan Nurhayati sedang menonton drama melayu di TV sambil duduk atas sofa. Puan Munirah fokus tonton drama tersebut. Muzammil mula menegurnya.

"Ibu.." Tegur Muzammil pada Puan Munirah.

"Yep?"

"Amil nak tanya something boleh?"

"Ape dia?"

"Amil nak masuk form 6 boleh tak?" Pandangan Puan Munirah pada TV sudah beralih pada Muzammil.

"Nak masuk form 6? Boleh."

"Ibu bagi?"

"Yes. At least Amil boleh sambung belajar."

"Thanks mother." Muzammil cepat-cepat peluk ibunya. Puan Munirah balas pelukan itu.

"Besok pagi kita daftar dekat SMK BBST jelah. Ada Hidayat." Kata Puan Munirah.

"Okay." Kata Muzammil sambil angguk kepalanya.

***

HARI pertama di sekolah untuk tahun 2019 telah bermula. Aku terpaksa jalan kaki pergi sekolah. Kali ini, jauh sedikit.

Aku berpakaian baju kemeja berwarna kelabu dan seluar sekolah yang warna hitam tu. Hehehe.. Lepastu, tali leher berwarna hitam. Tak ada yang special pun.

Masa tahun 2016, Aku, Nik dan Fariena mesti jalan kaki sama-sama pergi sekolah. Tapi, tahun ni sudah tak ada lagi. Fariena pun kadang-kadang Nafiz yang hantarkan naik motor. Nak suruh dia tumpangkan aku memang taklah. Sebab taknaklah kacau orang yang berpunya kan.

Nafiz ni Fariena kata sensitif. Tak boleh lelaki termasuk aku jalan sebelah Fariena. Boleh bawak gaduh. Entah pape entah! Hahaha..

Aku sampai juga ke sekolah dengan selamat. Bila sampai di perhimpunan, ramai budak baru dekat barisan tingkatan 6.

Kelihatan seorang guru sedang naik ke atas pentas.

"Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga SMK BBST. Selamat datang ke sekolah pada hari pertama tahun 2019."

Cikgu sudah habis berucap, pelajar semua boleh bangun dan masuk ke kelas baharu. Barisan tingkatan 6 pun bangun. Aku masuk ke kelas 6A2.

Aku tak nampak kelibat Fariena dan Nafiz. Tapi, aku rasa aku ternampak seorang lelaki yang aku kenal sangat...

M.N.N : JANJI (#3)Where stories live. Discover now