MALAM ni ada kenduri tahlil sebab arwah ayah yang suruh dekat rumah yang ayah dah sediakan. Mana dapat rumah? Hee..
***
"NIZAM!" Panggil Niyaz menyuruh aku masuk ke dalam masjid. Pelik. Cara dia cakap macam serius.
"Kenapa?" Soal aku sambil itu lihat ada seorang lelaki berada di hadapan kami.
"Assalamualaikum, saya selaku assistant kepada Tuan Nahmar ingin memberi tahu bahawa Tuan menyuruh anaknya iaitu Nizam dan Niyaz untuk duduk ke rumah lama."
"Rumah lama?"
"Ya. Sebelum kau orang pindah rumah terbakar tu. Tuan ada sediakan RM 100,000. Dia ada cakap cermat kalau nak guna duit ini."
"Kenapa baru sekarang nak bagi tahu?!" Soal aku.
"Nizam!"
"What? Betullah apa yang aku cakapkan?!" Lelaki itu tersengih.
"Baru sekarang sebab Tuan tak sempat nak siapkan wasiat. Dia hanya sempat dengan rumah dan duit sahaja. That's why dia kata cermat or save it kalau nak guna duit." Lelaki itu diam. Dia buka briefcase nya dan mengambil kunci dan cek lalu beri kepada Niyaz sebab dia abang kan.. Err..
"Malam ini pun Tuan suruh sediakan kenduri tahlil. So, saya dah call katering suruh hantar sebelum maghrib dekat rumah tu." Dia diam. Aku tiba-tiba mencekak pinggang. Seperti tak puas hati. Apa yang tak puas pun entah lah..
"So, saya pergi dulu. Kerja saya antara saya dan Tuan sudah selesai. Terima kasih." Lalu dia pun keluar dari masjid itu.
***
ALHAMDULLILAH kenduri tahlil selesai juga selepas isya'. Tetamu pun sudah pulang. Rasa lega sikit. Hujan lebat pula dekat luar.
"So.. Kau tak nak balik kolej kau ke?" Soal aku. Niyaz sedang menonton TV. Mata dia terus beralih padaku.
"Kau halau aku ke?"
"Aku bukan halau kau lah. Cuma kau bukan ada kelas ke besok?"
"Ala.. Nanti aku call lah laki aku suh datang sini." Aku tersenyum.
"Orang tengah serius dia lagi buat lawak pula."
"Apa? Betullah."
"Kau ni, Niyaz. Orang tengah sedih kau lagi buat lawak."
"Aku tak buat lawak, Nizam. Aku cuma buatkan kau happy. Salah ke? Walaupun aku ni hanya anak angkat. Tapi, aku tetap sayang ibu dan ayah. Walaupun anak angkat." Aku diam dengan kata-kata dia.
"Thanks." Lalu aku peluk dia.
"Assalamualaikum.." Dengar ada orang datang sambil ketuk pintu. Aku bangun dari sofa itu dan buka pintu utama itu.
"Nizam!" Terkejut aku bila Muzammil ada di depan rumah. Aku nak tutup pintu itu, tapi dia sempat buka dengan luas.
"Nizam, saya mintak maaf. Please maafkan saya." Aku diam sambil memeluk tubuhku. Mata tidak dipandang dia.
"Nizam.. Jangan buat macam ni, please."
"Jangan buat macam ni?! Habis tu, awak boleh ke buat macam tu?!"
"Buat apa?!"
"Buat tak tahu pulak." Kata aku sambil senyum sinis.
"Sumpah saya tak tahu, sayang!"
"Dahlah! Saya nak tidur. Penat."
Tiba-tiba, dia peluk aku. Kuat pula tu. Dia terlalu kuat sangat sampaikan aku pun tak boleh nak lepaskan pelukan itu.
"Awak, saya sayang awak. I love you. Please jangan buat macam ni. You know that I will love you."
"Lepaskan akulah." Kata aku dalam keadaan serak. Niyaz nampak pula tapi bukan nak tolong aku!
Aku tak ada cara lain selain sepak dekat kemaluan dia. Dia pun lepaskan sambil mengerang kesakitan. Aku tolak dia keluar dari rumah ini sambil tutup pintu. Serabut otak aku!!!
YOU ARE READING
M.N.N : JANJI (#3)
Romance2019, Akhirnya NIZAM dan MUZAMMIL kembali bersama. Mereka berdua mengambil sebagai pelajar Tingkatan 6. "Saya janji saya akan jaga awak dengan baik and takkan sakitkan hati awak." - MUZAMMIL JASRUL, handal dalam mencuri kekasih orang. Apatah apabila...