Part 1

184 17 0
                                    


"Abang nak Far berubah. Abang taknak lagi tengok Far pakai baju-baju laki camni". Lancar je ayat yang keluar dari mulut Farhan.

"Asal lak? Dulu takpernah pun nak tegur. Sekarang tetiba je". Far silang tangan ke badan dengan muka tak puas hati.

"Sebab abang baru sedar adik abang ni perempuan and tak lama lagi nak jadi bini orang". Air teh dalam cawan diteguk sedikit.

"Heee, taknak la. Orang muda lagi. Lagisatu, Fasya tu nak campak mana"

"Oii, hilang akal ke? Far perempuan, Fasya tu pun perempuan. Jangan cakap korang..." Terbeliak mata Farhan.

"Manade. Kitorang olok-olok je" Far buat muka takbersalah

"Yelah tu. Far ingat kita ni orang islam. Jangan buat malu. Dosa kalau suka kaum sejenis"

"Ye. Orang tau la" Kasut Nike disarung ke kaki. Rambut yang ala-ala pelakon Zac Efron dalam High School Musical dibetulkan sebelum topi disarung ke kepala.

"Cakap dengan Ma orang pegi tempat biasa". Basikal tepi dinding disorong keluar dari Banglo Teratak.

Fasya oh Fasya. Kalau takdisebabkan aku ni bff kau, orang takkan salah anggap dengan aku. Disebabkan aku ni bff kau jugak, aku ubah penampilan aku jadi macam ni. Alahai, susah betul jadi orang lawa ni. Semua orang nak tengok, nak pandang, nak kacau. Alih-alih, aku pulak yang kena jadi boyfriend part time kau.

 Alih-alih, aku pulak yang kena jadi boyfriend part time kau

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

**************************

"Abang, dah cakap dengan Far ke?" Puan Hana tarik kerusi sebelah Farhan.

"Abang dah cakap. Tapi macam dengar tak dengar je budak tu."

"Dah berbuih Ma nasihat dia. Sampai kering tekak, perangai still sama. Taknak berubah langsung. Ni dia takde ni, pegi melepak la tu".

"Hmmm..."

"Abang takde ke kawan-kawan yang single. Try kenalkan kat Far. Mana tau dia berkenan ke. Senang dia tinggalkan budak Fasya tu". Keluar idea luar kotak Puan Hana.

"Hmmm..." Tangan diletak ke dagu gaya orang berfikir. Siapalah nak dekat adik aku yang macam perempuan taksiap tambah mulut macam laser ni? Iphone 6 atas meja tiba-tiba berdering lagu What About Now dari band Daughtry. Macam tau je kau ni bakal jadi jalan penyelesaian kepada masalah adik tersayang aku ni.

"Assalamualaikum. Yo what's up bro. Long time no talk. Orang sejak ada bini. Busy memanjang sampai takingat kawan. Eh, your wife cemana? Sihat?" Suara riang dari hujung talian.

"Walaikumsalam. Wah wah kau. Tanya wife aku je sihat ke tak? Jangan nak melebih-lebih eh. Kang ada yang kena kejar dengan parang. Btw, satu family aku sihat alhamdulillah. Aishah pun dah nak due dua bulan lagi. Eh, kau cemana sekarang? Apa citer bro? Skandal dengan minah saleh mana pulak sekarang ni?"

"Huishh, sedap je kau mengata aku depan-depan. Aku okay je. Si Sherry tu just bussines partner aku je. Taklebih dari tu".

"Hmmm... Yelah tu. Btw, terlanjur kau dah call ni. Aku nak mintak tolong kau satu benda and aku harap kau boleh tolong aku" Farhan dengan nada berharap.

"Apa pulak kali ni? Kau ni, asal aku call kau je mesti time tu kau nak mintak tolong. Takbertuah betul nasib aku". Nada merungut di sebelah sana.

"Alaa... kau kan kawan aku dunia akhirat. Susah senang kau aku jugak kau cari. Kali ni aku susah, kau la pulak tolong. Aku rasa kau je orang yang layak dalam menjawab segala permasalahan aku ni" Nada dah macam anak mintak basikal kat bapak, tapi bapak takbagi.

"Hmmm... Yelah. Kau kan kawan aku dunia akhirat". Orang sana ulang balik ayat dia.

Yes!

"Okay, aku text kau alamat, esok lunch kita bincang. Thanks giler bro. Beruntung sapa dapat kau". Farhan dah senyum sampai ke telinga. Puan Hana angkat kening sebelah.

Ms. Tomboy & Mr. RomeoWhere stories live. Discover now