'Sorry babe. I esok ada hal. Cannot make it for tomorrow'
Far hantar whatsapp pada Fasya. Dia baring atas katil. Penat jugaklah dia tunggu si mamat poyo tu balik. Akhirnya, balik jugak. Banyak betul dia kena bahan dek Abang tadi. Berkati-kati pulak tu. Sama je dengan Dazrin. Dia ingatkan Dazrin tu bukan sekutu Abang. Tapi dia silap.
'Fasya oh Fasya'
Ingatan dia menerawang.
"Far, you need to help me". Suara Fasya tertekan-tekan. Air mata dah meleleh macam air paip. Fasya nampak sangat serabut masa tu. Kenapa?
"I need you to protect me. I dah taksanggup asyik kena kacau hari-hari. Dari orang yang sama pulak tu. I dah taktahan".
"Siapa kacau you?".
"Mika".
"Whose Mika?".
"You takkenal. But please help me. Last night he tried to do something bad to me". Air mata mencurah lagi.
"Do you make a police report?".
"They don't believe me. He's my cousin. He's back now".
Teringat balik yang Fasya pernah cerita pasal dia ada sepupu. Tapi dihantar jauh dari keluarga untuk belajar. Pernah jugak Fasya cerita yang Mika ni ada hati dekat dia. Tapi ingatkan Mika ni cuma main-main je.
"Far please protect me. Do anything. Apa-apa saja. Janji dia takkacau I lagi".
"What can I do for you?". Mereka diam. Masing-masing fikir.
"Erm, can you act as my boyfriend?". Idea takmasuk akal betul Fasya ni.
"What?".
"You act as my boyfriend. Pretend jadi lelaki. At least, dia takberani nak kacau I lagi lepas ni".
"Gila apa. I jadi lelaki? No way! Kalau Pa dengan Ma I tau, habis I".
"Please... Sampai dia pergi dari sini".
"Bila dia nak blah?". Kasar.
"About a year". Lama tu.
"Please... For me. I know you can do it. I percaya you".
Berat tau rasa hati. Nak kata 'Tak' nampak macam kawan yang pentingkan diri. Nak kata 'Ya' nanti aku yang merana. Macam-macam boleh jadi kot.
"Okay". Tak sangka dia pilih keputusan tu.
Maka, sampai sekaranglah dia terpaksa jadi boyfriend part time pada Fasya. Pergi mana-mana, dia pakai baju abang-abang ni. Rambut pun dia terpaksa potong boycut untuk realisasikan watak sebagai lelaki. Risau jugak kalau terserempak dengan Mika kat mana-mana. Ataupun, takut Fasya ni kena kacau dengan buaya tah mana-mana. Kira dia ni superman Fasya la, walaupun dia tu pun hakikatnya perempuan. Fasya dia dah anggap macam twin dia.
Earphone disumbat dalam telinga.Lagu Shawn Mendes yang dah di remix kan jadi peneman dia waktu nak tidur.
Credits to: Shawn Mendes - Treat You Better (Ashworth Remix)
YOU ARE READING
Ms. Tomboy & Mr. Romeo
HumorMampukah Mr. Romeo ubah Ms. Tomboy seperti yang diharapkan bff nya? Adakah rasa sayang hadir dalam hati masing-masing? Ada yang kata kalau sayang taksemestinya bersatu. Jadi, bagaimana kisah mereka berakhir? Happy ending? Sad ending? You bet.