"Abang, apa cerita Far tu? Ma tengok macam takde perubahan je. Plan kamu ni jadi ke tak?", Ma tengah siram pokok bunga dia dekat taman.
"Hmm, entahla Ma. Far tu susah sikitlah", Farhan garu kepala.
"Ma faham Far tu memang keras kepala. Tapi, Abang cubalah. Ma bagi tempoh lagi 2 bulan. Kalau fail jugak. Ikut plan Pa".
"Seriouslah Ma? Sejak bila Pa ikut masuk campur ni? Kenapa Abang taktau?", muka Farhan serious.
"Segala apa yang anak-anak buat, Pa memang patut tahu. Pa kan ketua keluarga. Abang pun macamtu jugak. Nanti dah ada anak, didiklah macamana Rasulullah ajar".
"In shaa Allah Ma".
"In shaa Allah".
Ma tutup pili air kemudian duduk dekat kerusi batu. Farhan turut sama duduk berhadapan dengan Ma. Suasana petang itu nyaman. Angin sepoi-sepoi bahasa.
"Abang, Aisyah tu bila due? Ma tengok macam dah sarat je tu"
"Kalau taksilap dalam seminggu dua ni. Kenapa Ma?". Farhan tuang air teh ke dalam cawan yang Chik dah sediakan tadi.
"Saja tanya. Yelah, cucu sulung. Ma taksabar nak timang cucu ni", muka Ma bahagia.
"In shaa Allah Ma. Ada rezeki tu".
"Persiapan semua dah lengkap belum? Beg barang-barang baby, semua tu. Jangan masa tu dah nak bersalin, masa tu nak berkemas. Alamatnya beranak dalam rumahlah ceritanya". Ma ingatkan Abang.
"Yelah Ma. Semua dah lengkap. Don't worry". Farhan dah sengih-sengih tengok kekalutan Ma.
"Ma just ingatkan. Ma dah masak dengan Abang. Orang yang paling suka buat kerja last minute. Nanti kelam kabut susah".
"Ai ai chip", Farhan tabik dekat Ma.
"Ma, oh Ma.. Ma dekat mana?", kedengaran suara Far memanggil dari dalam rumah.
"Kat taman ni Far". Suara Ma menyahut.
Kelibat Far dengan baju t-shirt hijau, seluar tiga suku. Dia berjalan ke arah meja batu.
"Ma dengan Abang ada nampak Far punya phone tak? Dari tadi Far cari takjumpa-jumpa. Hilang", mata Far melilau ke sana sini.
"Oh, phone tu. Ada dekat Pa", tenang je jawapan Ma. Muka Far dah berubah riak.
"Ma, kenapa ada dengan Pa pulak?".
"Dah tu, orang dah taksayang talipon. Campak rata-rata. Nasib baik Pa takterpijak kat tengah lantai hall, kalau tak retak seribulah jawabnya. Pa cakap ni last warning. Kalau nak balik, nego dengan Pa".
Muka Far dah macam ayam berak kapur. Dia tahu sikap Pa yang sememangnya garang tu. Tapi macamana nak buat? Telefon tu ibarat nyawa dia. Lagipun ada something yang teramat penting yang ada dalam telefon tu. Dan benda tu takboleh orang lain tahu. Terutamanya Abang. Kalau telefon tu takde benda penting, dia takkesah. Lagi willing beli yang baru.
"Alah Far. Pergi jelah mintak dengan Pa. Far kan kamceng dengan Pa". Pernyataan Abang tu sememangnya auta lagi salah. Abang saja je nak naikkan darah Far. Mata Far menjeling tajam ke mata Farhan.
"Abang ni, nak lama nak rasa tendangan Christiano Ronaldo Far ke?". Mata Far kembali ke muka Ma.
"Ma, please", Far buat mata kucing. Farhan dah tersengih-sengih dengan drama adik dia seorang ni.
"Pa dah pesan. Far sendiri kena cakap dengan Pa. Lagipun, dah banyak kali Far repeat the same thing. Takpernah nak ubah sikap". Kata-kata Ma tu sememangnya benar lagi betul. Tapi..
"Ma.." Far cuba lagi.
"No". Tegas jugak Ma ni. Yelah, tiap kali Far buat salah. Yang kena bebelnya adalah Ma. Kali ini, Ma pun dah malas nak negotiate dengan Pa. Biar Far sendiri yang rasa.
"Kay fine. Semua orang dah taksayang Far". Far hentak kaki masuk rumah.
"Macam budak tadika lima tahun". Farhan menghantar pandang Far yang semakin menjauh.
Far masuk dalam bilik. Malam ni apa nak jadi, jadilah. Janji Pa pulangkan balik telefon dia. Risau jugak kalau Pa godek telefon dia dan terjumpa benda tu. Benda yang teramat penting dan orang lain takboleh tahu. Terutamanya Abang.
YOU ARE READING
Ms. Tomboy & Mr. Romeo
HumorMampukah Mr. Romeo ubah Ms. Tomboy seperti yang diharapkan bff nya? Adakah rasa sayang hadir dalam hati masing-masing? Ada yang kata kalau sayang taksemestinya bersatu. Jadi, bagaimana kisah mereka berakhir? Happy ending? Sad ending? You bet.