Lepas setengah jam penat buat breakdance dan bermacam-macam lagi langkah tarian, Far kembali ke tempat di mana dia campak botol mineral dia tadi. Lepas seteguk minum, air mineral dia habis.
'Haishh... Air ni pun, waktu ni jugak nak habis'
Tiba-tiba botol Revive muncul depan muka. Far dongak ke atas. Orang tu pakai kasut sneakers merah, seluar jeans, baju t-shirt putih. Oh, taklupa cermin mata hitam yang tersangkut dekat kolar baju, topi corak askar dekat atas kepala. Dia senyum nipis.
"Nak apa datang sini?"
"Saja"
"Ni mesti Abang yang suruh spot check Far tengah buat apa kan? Hishh, sibuklah Abang ni"
"Nah Revive. Orang dah hulur dari tadi. Ambiklah ni". Botol tu masih disua ke muka Far.
"No thanks"
"Ambiklah. Takdenya I nak jampi-jampi, letak ubat pengasih dalam air ni. Semua tu dah lame, ketinggalan zaman"
Botol Revive bertukar tangan. Air diteguk dua tiga kali bagi menghilangkan rasa haus.
"Far memang selalu datang sini ke?"
Far angguk
"Pandai menari. Taktau pulak you ada bakat terpendam".
Far jongket bahu.
"You mesti ramai admirers. Dahlah pandai menari, hensem pulak tu". Selamba.
Far yang tengah teguk air terus rasa nak tersedak. Hensem? Layankan aje lah.
"Ha'ah, ramai. But I'm too busy to bother. Handsome? I shall take it as compliment maybe?". Dalam hatinya dah gelak guling-guling. Nak uji orang lah tu. Ingat orang taktau.
"Btw, you dah lunch?"
"Belum"
"Jom lunch. I bawak you dekat tempat makan yang best"
"Its okay, I makan dekat rumah. Perut I takbiasa makanan luar ni. Nanti sakit perut pulak".
Far tengok jam di telefonnya. Pukul 12.45 tengah hari. Dia bingkas bangun.
"Bye"
"Eh,tunggulah kejap. I kebetulan ada janji dengan your brother harini. So, shall I join lunch dekat rumah you?"
'Bila pulaklah Abang janji nak jumpa dia ni. Sejak bila Abang buat pakatan axis'. Kenapa dia baru tahu?
"Wait, wait". Far malas nak layan. Dia buat-buat takdengar je Dazrin dah terpekik-pekik dekat belakang.
"Wait baby". Dahlah nada sebatu pun jelas dengar. Buat malu je mamat ni. Dia memang nak jatuhkan saham aku la tu. Siap kau. Tiba-tiba idea jahat muncul dalam kepala. Dia sengih jahat.
"Yes honey. Lambatla you ni. Jalan macam kura-kura". Mata dikenyitkan, senyuman manis diberikan.
"Coming". Mudah betul masuk perangkap mamat ni.
"Lajunya you jalan. Haa, kalau you senyum dengan I macam ni selalu kan bagus. Ayu je I tengok". Rambut Far yang terjuntai diselak ke belakang. Mata Dazrin bertentang dengan mata Far. Baru perasan mata Far ni cantik. Warna coklat cair. Cair dia tengok. Tiba-tiba...
'Tapp'
Kaki dia kena pijak lagi dengan Far. Apalah nasib. Terjongket-jongket dia dengan kaki sebelah yang jadi mangsa pijak. Tak sangka, kecik-kecik cili padi.
"Padan muka. Hahaha". Far terus berlari angkut basikal dia, kayuh selaju-lajunya.
"Kurang asam. Taulah nanti aku nak buat apa. Ada lori ada bas, ada hari hati you akan I kebas. Tunggulah Far. Haha".
Di sebalik tiang bangunan, Fasya tengok saja gelagat Far dengan lelaki misteri tu. Nampak macam rapat. Hatinya tiba-tiba rasa sakit. Sakit sebab Far dah takmacam dulu. Dia syak, lelaki misteri ni punya angkara.
YOU ARE READING
Ms. Tomboy & Mr. Romeo
UmorMampukah Mr. Romeo ubah Ms. Tomboy seperti yang diharapkan bff nya? Adakah rasa sayang hadir dalam hati masing-masing? Ada yang kata kalau sayang taksemestinya bersatu. Jadi, bagaimana kisah mereka berakhir? Happy ending? Sad ending? You bet.