Perhatian!!🎇 bab 6 ada di bawah bab 26... sila baca bab 6 dulu bru bace bab ni eh... sorry for the problem.😇
HARI beransur petang. Hanya sanak saudara terdekat dan anak-pinak mak tok yg masih tinggal. Masing masing keletihan. Tija baru lepas sembahyang asar. Terasa ingin mmbaringkan badan di atas tilam utk m'hilangkan penat. Belum sempat dia brbuat begitu terdengar suara Acik Amin, suami Mak Cik Ani, mmnggilnya dri bawah.
"Ada apa, acik?" tanyanya bila tiba di pertengahan tangga.
"Ni, Awang cari." balas Acik Amin sblm keluar.
"Hmm... ada apa Awang?" tanya Tija.
"Peyuk dah tiap batuh." balas Awang.
"Ooo... Abg Gee ada sepuluh ringgit tak? Pinjam
Adik malas nk naik ataslah. Nanti adik bayar balik." tanya Tija pd Fauzi yg sdg berehat di ats sofa di ruang tamu."Ada, nk buat apa?" Fauzi berbls soal sambil mngeluarkn duit dri beg duitnya.
"Nak bgi Awang duit upah basuh periuk." beritahu Tija smbil mengmbil duit yg dihulurkan olh Fauzi.
"Tak payah bayarlah duit ni. Bagi aje kat Awang tu. Pahalanya bgi kat abang." kata Fauzi tersenyum. Hariez di sebelahnya hanya memerhati.
"Nah Awang. Cukup tak?" soal Tija sambil menyerahkan wang kpd Awang.
"Hanyaknyee..." sahut Awang riang.
"Tima kacih ya, Awang..." balas Tija mengajuk cara cakap Awang. "Ni apa sengih sengih lagi? pergilah balik tukar baju tu. Tengok basah habis lengan baju ni. Awanv balik mandi tau." suru Tija.
"Err, Ja... Awang lapar aaa." balas Awang. "Hmm... patutlah tak balik lgi. Jom kita ke dapur." ajak Tija sambil menarik tangan Tija.
"Eh! Abg Gee pun nk makan jugalah. Jom Riez..." ajak Fauzi pd Hariez sambil menyaingi Tija dan Awang.
"Awang duduk sini, nanti Tija ambil nasi." kata Tija. "Abg Gee & Abg Man nk taruh atas ke nk hidang? Taruh atas dahlah ya, adik letihlah." pinta Tija manja. Menjawab sendiri pertanyaanya pd Fauzi & Hariez.
"Macam mana pun tak kisahlah. Janji kenyang. Okey, Riez?" tanyanya pd Hariez.
"Okeylah tu..." jawab Hariez. "Jadilah. Itupun ada jgk org nk layan kita makan." sambung Hariez lgi sambil ketawa kecil.
"Ja... nk air." pinta Awang. Tija menuang air & mnghulurkn pd Awang. Gelas air utk Fauzi dan Hariez jg turut diisinya.
"Awang... jangan minum banyk sangat, habiskan nasi tu dulu. Makan tu pun pelan pelanlhlah sikit. Tercekik nanti..." tegah Tija bila Awang terus menghabiskan satu gelas air yg dituangnya.
"Ja ni acam mak Awang aaa... Pok-pek, pok-pek..."jawab Awang senyum smbil terus menyuapkan makann ke dlm mulut.
Tija hanya menjengilkan matanya. Dia tahu Awang hanya bergurau. Fauzi & Hariez ketawa mndengar komen drpd Awang.
"Memang betul pun Awang... Ja ni suka pok-pek pok-pek kn mcm mak nenek..." Semakin kuat ketawa Fauzi dan Hariez.
"Ketawalah kuat-kuat, tercekikkan nanti baru tahu."
bersambung...
**************
#yeah two update for today... sebab dah lama x update, lya bgi bonus hri ni... sorry lama x update buzzy sikit kebelakanagn ni. next chap maybe will be update tomorrow... bye!!*************
•VOTE AND COMMENT •
YOU ARE READING
Tak Secantik Husna (On Hold)
RomanceKesakitan, Dibenci, Dicaci, Dihina dan Dibuang oleh orang yg tersayang... Cuba utk berbaik tapi apakan daya dia hanya seorang cucu yg disisihkan olh nenek sendiri... Ikuti kisah Tija, Fauzi, Hariez dan Husna dlm TAK SECANTIK HUSNA!! #Bukan karya sa...