"Kalau kakak tak ada, siapa selalu potongkan kuku Aiman?" tanya Tija pd Aiman.
"Selalu atok yg potong. Kalau ada Cik Mira , dia tolong potong kuku Aiman. Cik Mira tu baikpah dgn Aiman. Kadang kadang dia bg Aiman mandi, pakaikan baju Aiman, suapkan Aiman makan." jwb Aiman petah, tnpa menyembunyikan tntg Kak Mira yg sudah empat thn kematian suami.
Balu muda yg kehilangan suami itu mmg baik, apatah lg dia selalu memikirkan yg anaknya sendiri mungkin sudh hampir sebaya Aiman jika dia tidak keguguran dahulu. Dia tahu Aiman perlukan kasih sayang dan dia jg ikhlas menolong Aiman.
"Hah! Kalau mcm tu, suruh papa Aiman kahwin dgn Cik Miralah." balas Tija teraenyum nakal.
Aiman turut trsenyum. Dgn riang, dia terus bangun dri buaian.
"Eh! Nak pergi mana tu? Belum siap lg potong kuku tu." tanya Tija.
"Nak bagitau papa suruh kahwin dgn Cik Mira. Tu... papa dgn Cik Mira ada dekat rumah atok.' balas Aiman sambil berlari ke rumah Mak Long. Terbeliak mata Tija sekali lagi. Kali ini, lbh besar dr tadi.
"Aiman... tunggu! Jangan cakap kat papa pasal tu. Akak bukan suruh betul2, akak main2 aje!" jerit Tija risau. Dia terus bangun dri buaian & mula hendak berlari utk mendapatkn Aiman.
Selipar yg hampir trkeluar sms cuba hendak mencubit Fauzi tadi mmbuatkan dia hamnpir tersungkur ke tanah. Naaib baik Hariez sempat menyambar. Tidak kisah dgn apa yg terjadi, mulutnya masih memanggil manggil nama Aiman. Tidk peduli tangan Hariez yg masih memegangnya spy tidak jatuh.
"Tulah, adik... Pandai lg cakap mcm tu," Hisham brkata sambil ketawa. Yg lain turut ketawa sama. "Masak kau, adik..." sambungnya lg.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
AIMAN yg sudah sampai di hadapan papanya terus memberitahu. Serentak, Abg Zul & Kak Mira memandang ke arah Tija. Kak Mira memandang Abg Zul seketika smbil berbalas cakap sblm melangkah mening-galkan dua beranak tersebut.
Tija terus melepaskan dirinya drpd pegangan Hariez dan terus masuk ke dlm rumah diikuti Hariez dan abang2nya. Tija duduk di kerusi dapur bgtu jg dgn yg lain.
"Abg agak Abg Zul marah tak?" tanya Tija sambil memandang mereka satu per satu.
"Tak tahulah, Tija." balas Fauzi. "Kita tengoklah nnti apa yg jadi. Manalah tahu menjadi plak gurauan Tija tu. Padan apa, sorang duda ank satu, soranf balu kematian suami." sambungnya lg sambil tersenyum.
"Tapikan Gee... yg bestnya ni Pak Arab kita ni... hari ni saja dh dua kali jd hero." kata Iqram sambil menunjukkan ke arah Hariez yg hanya mampu trsenyum.
Tija buat x rahu saja dgn kata2 Iqram. Dia mula megeluarkan bekas makanan yg dibawa tadi. Satu per satu diletakkan di atas meja. Sampai ke bekas cencaluk yg disiapkannya tadi, dia berasa pelik krn bekas tersebut ringan shj. Disebabkan x puas hati dibukanya belas tersebut. Ternyata kosong.
"Tak payah cari! Ni hero adik dh habiskan cencaluk tu." terang Hisham stlh melihat gelagat terkeju Tija.
"Abg Man makan cencaluk?" tanya Tija inginkn kepastian.
Hariez mengangguk. "Kenapa?" soalnya.
"Tak... tak ada apa. At least ada jgk org nk temankan Tija makan cencaluk nnti. Diaorg ni semua mana reti makan cenca-luk ni. Dah tu cakap Tija ni bukan org Perak sbb tak makan ikan pekasam dan tempoyak. Orng tak suka nk buat mcm mana? Samalah macam diaorg tak suka cencaluk." jawab Tija seakan mengadu pd Hariez. Terlupa sekejap insiden Aiman dan Abg Zul tadi.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
SELESAI mengemas dapur slps makan malam, masing2 membuat agenda sendiri. Tija berjalan menuju keluar rumah. Terlihat babahnya, pak ngah, pak long dan Abg Zul sdg berbual.
Abg Zul melirik ke arahnya mmbuatkan langkah Tija terhenti. Dia berpusing ingin masuk semula ke dlm rumah. Belum sempat dia melangkah ke dlm, tangannya dipegang saiful dan Aiman sambil menariknya ke tengah halaman. Mahu x mahu, terpaksalh dia kluar jg sambil berdoa spy Abg Zul tidak marahkan dia.
Kanak2 itu semua nampak gembira sambil bernyanyi-nyanyi. Kelihatan dri bwh Fauzi, Iqram, Hariez dan dua tiga org lg abang sepupunya sdg bermain gitar di balkoni. Tiba2 dia mendapat aatu akal.
"Akak-akak semua... jom kita ke atas. Ada konsertlah." ajak Tija.
bersambung...
•VOTE AND COMMENT•
YOU ARE READING
Tak Secantik Husna (On Hold)
RomanceKesakitan, Dibenci, Dicaci, Dihina dan Dibuang oleh orang yg tersayang... Cuba utk berbaik tapi apakan daya dia hanya seorang cucu yg disisihkan olh nenek sendiri... Ikuti kisah Tija, Fauzi, Hariez dan Husna dlm TAK SECANTIK HUSNA!! #Bukan karya sa...