SEMUA makann dh dimasukkan ke dlm bekas. Air jg tlh dibancuh dan dimasukkan ke dlm tong air. Tija memasukkan kuah rojak dan baki timun semalam ke dlm bakul. Tidak lupa jg jeruk yg dibeli di pasar semalam.
"Haa... semua dh siap." kaa Husna. "Bila nk berangkat?" tanyanya.
"Kalau dah siap, eloklah kita pegi sekarang." jawab Fauzi.
"Tija, lepas diaorg pergi nnti, kamu siaplah. Tolong hantarkan mak tok ke rumah Tok Inah kaku tu. Ada hal sikit mak tok nak bincangkan dengan diaorg." Tiba tiba mak tok bersuara.
Tija yg baru hndak mengang-kat bakul terhenti. Dia berpaling menghadao mak tok. Mak tok buat muka selamba saja seolah olah tak ada apa yg pelik. Akhirnya, pandangan berubah ke arah saudara2nya yg jg terkejut dgn perintah mak tok.
"Laa... mak tok ni potonglah. Org baru nk bersuka ria ni, dh nk suruh adik pergi tmpt pain pulak. Kan ramai lgi org lain ada. Suruhlah diaorg hantar?" Iqram memberanikan diri bersuara. Teringat dia Tija yg beria ria membuat usul utk berkelah, tapi sekarang dia x dpt pergi pula. Kesian Tija...
"Lah... mak tok nk rasa Tija bawa mak tok berjalan, takkan tak boleh? Dengan org lain dh biasa dh. Tija ni sejak lulus lesen memandu tak prnah pun bawa mak tok ke mana mana." balas mak tok.
"Tak apalah, mak tok... nanti Tija bawa mak tok. Nak prgi mana pun boleh. Diaorg tu cemburu sbb mak tok tak ajak diaorg." Tija cepat memintas sambil cuba tersenyum. Dia tidak mahu perkara ini berlarutan, masih ada tetamu yg perlu dihormati di rumah mak tok.
Sudah biasa dgn perangai mak tok, akhirnya tiada siapa lg yg bersuara. Masing2 hanya mampu memanang Tija dgn pandangan seribu makna. Tahu betul tujuan mak tok supaya Tija tidak dpt pergi bersama dgn mrk.
Tija menghantar saudaranya sampai ke halaman rumah. Sedih hatinya tidak dpt ikut bersama mrk. Bukannya selalu dpt berkelah ramai ramai sprti ini. Tak apalah, dpt jg dia bersama mak tok hari ini. Tak pernah dia mana2 berdua dgn mak tok. Mungkin semua ini ada hikmahnya.
Tija ke atas utk menyiapkn diri. Tiba tiba dia teringat utk mengira duit di dln beg duitnya. Cukup tak utk belanja mak tok hari ni. Hmm... duit seratus hari tu masih belum bertukar lgi.
"Eh, mana pula lesen meman-du ni?" Terkejut Tija bila didapati lesen memandunya tiada di tmpt asal. Dicari pula di dlm beg tangannya, mana thu kalau2 tersesat di situ. Tak ada jugak. "Lah... nak buat mcm mna ni? mcm mna nk bawa mak tok ke rumah Tok Inah. Buatnya ditahan polis tak ke naya..." fikir Tija sendirian.
Tija turun menuju ke tuang tamu. Babahnya dirapati. "Kenapa ni, Tija? Muka mcm irg panik aje?" tanya pak long.
"Tak ada... ni hah... Tija punya lesen memandu tak adalah, bah. Babah ada nampak tak?" beritahu Tija sambil duduk di sebelah Encik Azam.
"Mana pergi pulak? Tija ni lalai sangatlah." tegur Encik Azam.
"Rasanya, sebelum balik hari tu Tija dh periksa, semua ada kat dlm ni. Tak taulah kalau kalau tertinggal pula." blas Tija masih tercari cari lesen itu di dlm beg duitnya.
"Entah-entah saja buat alasan tak nak bawa mak tok..." sela mak tok dgn mulut yg sudah memuncung.
"Taklah, mak tok. Kalau Tija tak nak bawa mak tok, baik dari awal Tija cakap dah hilang. Boleh Tija ikut diaorg pergi berkelah. Tengok ni, mmg tak ada." balas Tija lembut sambil mmbuka beg duitnya & menunjukkan pd mak tok.
"Dahlah, mak... nnti Zam bawa mak pergi rumah Cu Inah tu." Encik Azam menenangkan keadaan. Malu rasanya kalau perkara ini menimbulkan pertengkaran ntra ibu dan anak-nya di hadapan Encik Aziz dan Puan Sharifah.
"Abg Ajiz dan Kak Pah ikut sekalilah." Encik Azam memberi-kan cadangan. "Boleh jgk tengok tmpt2 kat sini. Kan dah lama tak ke sini."
"Ha'ah Aziz, Pah... elok jgk tu. Ajak opahnya sekali. Dok kat rumah ni pun bukannya ada apa nk buat. Kali trakhir kamu dtg pun masa si Zul tu kahwin dulu. Banyak benda yg dh berubah!" sokong mak tok sambil terenyum.
Lega rasa Tija melihat mak tok tersenyum. uak jgk tadi bipa mak tok kata dia pura pura hilangkan lesen memandunya. Masalahnya sekarang, di mana lesen memandu itu? Takkan tinggal kat rumah pula? Pening Tija memikirnya.
bersambung...
********************
Sorry Lya x dpt nk buat triple update sbb Lya buzzy ptng semalam 😭😭...
Hari ni satu jelah dulu ehh... Malas senanye hari ni, tapi buat jgk.
Kalau Lya rajin, Lya update ptg ni plk... kalau rajin.
anyway enjoy your reading...********************
•VOTE AND COMMENT•
YOU ARE READING
Tak Secantik Husna (On Hold)
RomantikKesakitan, Dibenci, Dicaci, Dihina dan Dibuang oleh orang yg tersayang... Cuba utk berbaik tapi apakan daya dia hanya seorang cucu yg disisihkan olh nenek sendiri... Ikuti kisah Tija, Fauzi, Hariez dan Husna dlm TAK SECANTIK HUSNA!! #Bukan karya sa...