BAB 29 - Cencaluk

1.1K 25 9
                                    

"Durian makan?"

"Durian... Dia dululah opah. Kalau setakat sebiji org lain x bleh share." sampuk si Iqram.

"Samalah tu dgn Hariez... Durian suka, tempoyak x makan. Org mkn sampai jilat jari, dia tak lalu."

Hariez tersenyum mendengar leteran uminya.

"Takpe, Abg Man. Nanti Tija buat cencaluk, kita mkn dua org aje. Jangan bagi sapa-sapa."

"Good idea... Yang tu best... cayang Tija." balas Hariez sambil menunjukkan ibu jarinya.

Mak tok hanya menarik muka sendiri. 'Dah x makan tempoyak maknanya x rasalah dia nnti mcm mna rasa masakan Husna. Dah tu budak ni nk buat cencaluk, nk plk dia makan. Cakap sayang2 plk tu...' gerutu mak tok dlm hati penuh geram.

••••••••••••••••••••••••••••

SEMUA berkumpul semula slps solat zohor utk mkn tengah hari. Makanan sudah terhidang, bau gulai tempoyak memenuhi ruang dapur.

"Amboi! Sedapnya bau..." Haji Aziz mmbri komen.

"Tengoklah tukang masak dia, bah." Hariez tersenyum pd Husna.

"Pak Ajiz klau mkn ni mesti terangkat punya." sela Fauzi mahu mengusik Husna.

"Siapa yg masak ni?" tanya Haji Aziz.

"Husna." jawab Hariez & Fauzi serentak.

"Patutlah belum makan dh terasa sedapnya." kata Haji Aziz sambil m'ambil tempat duduk. "Tukang masaknya 'come lote'. Mesti makan bertambah ni nnti."

"Tija... Abg Man book tmpt sebelah Tija. Kita makan sama². Tija baik, kan..." Hariez mengambil pinggan nasi sambil berjalan menuju ke tmpt duduk Tija.

"Tak boleh, tak boleh... Ni tmpat Aiman. Acik duduk kat lainlah. Aiman dh book dri dulu lg, tiap² hari duduk sebelah akak." Aiman berlari mendahului Hariez sambil terus duduk di tmpat yg hendak diduduki Hariez. Sememangnya setiap kli makan, Aiman x pernah berenggang drpd Tija. Kat mana Tija duduk, kat situ jg ada Aiman.

"Budak ni, abis acik nk duduk mana? Acik pun dh book tmpat ni xdi tau."

"Abg Man ni dgn budak kecik pun nk gaduh, Aiman injak ke sini sikit biar Cik Man duduk sebelah tu."

Aiman mengikut aje cakap Tija.

"Macam ni baru okey. Baru selera nk makan cencaluk." gurau Hariez sambil kenyit mata pd Aiman.

Tija hanya tersenyum memandang Hariez yg sudah kemas. Yg tinggal cuma janggut sejemputnya shj tetap maintain.

"Serabai lg?" tanya Hariez perlahan.

Tija hanya tersenyum sambil menggeleng.

Husna berasa terkilan krn Hariez x mkn masakannya. Jika dia tau Hariez x mkn tempoyak, tntu dia masak masakan lain. Fauzi & Iqram nmpak berselera skali mkn. Haji Aziz pun sama. Hariez hanya makan sayur, ikan goreng dan cencaluk yg Tija buat aje... Xpi tetap nmpak berselera. Apakah Tija sudah berjaya merebut hati Hariez?

"Na... Knp x makan? Dh masak penat² asyik berangan plk." opah yg duduk di sebelahnya menegur bila dilihatnya Husna belum mencedok lauk lg. "Tija, banyak ke cencaluk kamu tu? Nampak berselera Hariez makan. Mintak opah sikit?" pinta opah.

      "Ada opah, banyak lg. Nah... Siapa nk ambillah. Tija mmg buat banyak xdi."

      Opah mengambil bekas cencaluk yg dihulurkan Tija.

      "Pandai jg cucu opah ni mengadun cencaluk, cukup rasa masin, manis, pedas, rasa limau semua ada. Kamu nk rasa, Jiz. Ni klau balik KL nnti kmu mesti terkenangkan cencaluk si Tija ni. Sedap... Ambillah " opah menghulurkan bekas cencaluk pd Haji Aziz.

      Haji Aziz menceduk sedikit. Diberi pula pd Mak Pah yg duduk di sebelahnya.

      "Hmm... Sedap ni Tija." kata Haji Aziz.

      "Alah... Opah & Pak Ajiz ni puji lebih2 plk. Tija cuma masukkan bahan2nya aje. Cencaluk yg mak tok beli tu mmg sedap. Kalau Tija balij sini mak tok x pernah miss belikan cencaluj ni utk Tija. Tapi, slalunya Tija mkn sorang. Org lain smua x makn. Hari ni aje ade org teman Tija makan cencaluk ni." Tija menerangkan perkara yg sebenar.

      "Sayang mak tok kat kamu ya, Tija? Susah2 dia belu cencaluk utk kmu sedangkan dia pun x mkn." balas opah seakan x tau pergolakan ntra dua bercucu ini.

      "Tija kn cucu mak tok jgk, opah... Mestilah mak tok sayang." kata2 Tija mati di situ bila mak tok tersedak. Entah apalh perasaan mak tok waktu itu. Tapi, Tija mmg ikhlas menyayangi mak toknya. Di hati kecil, dia jg tau x banyak, sedikit masih ada rasa kasih mak tok padanya.

      Husna semakin terasa. Penat2 dia memasak, cencaluk yg x seberapa itu plk yg dipuji. 'X apalah, Tija adik aq jgk.' Husna memujuk diri sendiri. 'Bukan salah Tija. Bukan dia sengaja mencari perhatian. Sesiapa sja akn suka dia... Kecuali mak tok.'

      Husna mengangkat wajahnya. Matanta bertentang dgn mata Hariez. Hariez merenung lembut ke arahnya . Senyuman yg blh menggugurkn jantung gadis satu Malaya. Terubat jg hati Husna. Senyuman Hariez akhirnya berbalas jg.

•••••••••••••••••••••••••••••••

RUMAH mak tok nampak sunyi aje petang itu. Yg kelihatan cuma Fauzi, Hariez dan Tija yg sdg menonton Tv. Cik Ani sekeluarga  sdg berbual kat rumah mak long. Entah apa yg dibualkan, kadang2 terdengar ketawa mrk sampai ke rumah mak tok. Iqram entah ke mana. Ada aje aktivitinya.

      Tija ke dapur hndak mencari sesuatu yg blh dikunyah sambil menonton. Hampir ke dapur, dia terdengar suara mak tok.

      "Tak payahlah bg duit kat mak cik, Jiz. Bukan selalu mak cik belanja macam ni.

Bersambung...

#Hye and Assalamualaikum guys!!! Lya mintak maaf sangat2 sbb lmbat update. And for now on, Lya akan jarang update ye..
#Klau Lya ada free time Lya akn cuba update.
#Mcm mna pun, Lya akn cuba utk habish kan novel ni secepat yg mungkin...
#Tq for support Lya guys... Laf ya😘😘

•ABAIKAN TYPO•
®VOTE AND COMMENT©

Tak Secantik Husna (On Hold) Where stories live. Discover now