"CUBA kamu cerita dekat opah sikit mcm mna mak tok kamu blh jatuh tadi, Tija?" pinta opah. Ingin benar dia mengetahui cerita yg sebenarnya.
Tija memandang sekeliling. Opah, Encik Azam babahnya, Iqram dan Hariez sdh mula brkumpul di ruang tamu semula stlh meninggalkannya utk solat sebentar xdi.
"Sebenarnya lantai tu licin, opah. Kan mak tok basuh sorang2 lantai tu tadi. Selalunya lps basuh, mak tok sllu lap lantai tu dgn kain kering spy x licin. Tapi, hri ni rasanya dia x lap kot. Semuanya salah Tija, opah... Sbb x tolong mak tok. Tentu mak tok x larat basuh dapur tu sorang2." Tija berhenti sebentar mengingati bgaimana dia buat x tau saja bila Hamiza mmbritaunya yg mak tok sdg membasuh lantai dapur tadi.
"Kalau Tija tolong mak tok tadi tntu mak tok dh lap lantai tu. Perkara ni xkan jadi." beritau Tija penuh sesal. Air mata sdh bergenang di kelopak matanya.
"Dahlah, Tija... perkara dh nk jadi. Jangan nk salahkan diri Tija plk. Tapi, macam mana pulak mak tok bleh terhempap atas kamu tadi?" tanya Emcik Azam serius, tapi masih ttp lembut terhadap anaknya.
"Mak tok bru keluar dari bilik air, Tija pun kat dapur masa tu bru nk pergi rumah mak long. Mak tok x perasan lantai tu basah agaknya, dia jalan laju jgk. Agaknya nk cepat ke rumah mak long. Tau2 dia dh nk terlentang ke belakang. Tija cuba nk tahan mak tok, tapi x sempat. Sbb tu lah mak tok terhempap atas Tija." cerita Tija sambil mengelap hujung matanya yg tlh basah.
"Nasib baik mak tok jatuh atas adik, kalau x entah mcm mna jadi kat mak tok tu. Dahlah kakinya luka, entah2 tulang pom blh retak. Tapi, tulah.. adik plk yg teruk. Kesian adik abang ni." kata Iqram sambil memegang tangan Tija.
"Tak apalah, Abang Iqram... bukannya teruk sangat pun." balas Tija perlahan.
"Tak teruk?" Tiba2 Hariez bersuara agak kuat. "Ni sampai nk jalan pun x bleh, x teruk Tija kata! Sepatutnya xdi Tija pun kna ke hospital dgn mak tok. Nak kena check ni. Mana tau kalau ada retak ke apa ke..."
"Betul jg tu, Tija. Abah nampak mcm teruk jgk kaki Tija tu. Esok2 makin teruk plk. Kita pergi hospital ya?" pujuk Encik Azam pd Tija. Risau jgk dia kalau apa yg Hariez cakap itu betul2 terjadi.
"Tak payahlah, nanti baiklah..."
"Dah, kalau x nak ke hospital... mari sini biar opah tengok." opah mula mendekati Tija. Dipegangnya jari kaki Tija. "Sakit?" tanya opah.
"Sakit sikit aje. X ada apalah, opah." Tija mula meningkah.
Tangan opah masih tetap di kaki Tija. Opah memegang sambil mengurut perlahan kaki Tija, semakin lama semakin ke atas. Malu jgk Tija bila semua memerhatikannya. Terutamanya Hariez walaupun dia tau mrk risau akan keadaannya.
"Ouch! Opah sakit... aww..." jerit Tija bila tangan opah mula memegang bahagian atas pahanya.
Opah melepaskan kaki Tija. Hampir menangis Tija krn x dpt menahan sakit kakinya.
"Dah, jom masuk bilik. Biar opah urut. Ni x blh biar ni. Klau kmu x nk urut, nnti esk kmu x bleh jalan trus. Lambatlah baik jawabnya. Dah masuk angin nanti lg susah." terang opah bersungguh2. Opah lantas berdiri. "Apa lg? Jom cepat!" ajak opah lg bila Tija masih lg diam x bergerak.
Tija bangun perlahan2. Susahnya rasa utk berdiri, bkn main sakit lg. Berkerut2 mukanya menahan sakit. Encik Azam, Iqram dan Hariez yg melihat jg turut mengerutkan muka, seolah2 ikut merasa kesakitan Tija.
"Abang dukung nak?" pelawa Iqram.
Tija cuma menggeleng. Dia x nk menyusahakn Iqram atau sesiapa shj. Dia masih hendak mencuba utk berjalan. Malangnya, sakit itu terasa semakin kuat. Hampir saja dia terjatuh ke lantai. Nasib baik Hariez dan Iqram yg duduk di hadapannya sempat menyambut.
"Tualah, abg nk dukung xnk. Nasib baik x jatuh." Iqram memarahi Tija.
Hariez sudah x sabar lg. Dia terus berdiri dan mencempung Tija.
"Nak ke mana ni, opah? Bilik opah ke, bilik Tija?"
Encik Azam dan Iqram hanya terpaku melihat tindakan Hariez itu.
"Bilik Tijalah, nnti bleh dia terus berehat kat situ. X payah nk ubah2 lg." opah memberi saranan.
Cepat Hariez menaiki tangga menuju ke bilik Tija. Kalau tunggu Tija sendiri minta didukung alamat x sampailah ke bilil itu.
Hariez membaringkan Tija perlahan di atas katil. Dia merenung Tija yg masih termangu2 terkejut dgn tindaknnya tadi.
"Terima kasih, Abang Man." Tija akhirnya bersuara jg.
Hariez tersenyum.
"Takpe, Tija kan sakit. Abang keluar dulu. Nanti Tija rehat okey? Jangan banyak bergerak." Hariez berkata lembut.
Encik Azam, opah dan Iqram sdh berada di dlm bilik hanya memandang pd mrk berdua.
"Kamu semua keluar dulu, opah nk buat kerja ni."
Opah mula mengurut kaki Tija. Terlalu sakit rasanya bila opah menyentuh beberapa bahagian tertentu. Air mata Tija mengalir lg. Tiba2 masuk Mak Pah ke dlm bilik.
"Diaorg cakap, mak dan Tija kat sini... tu yg Pah datang ni." terang Mak Pah tanpa diminta.
Mak Pah duduk di hujung kepala Tija.
"Apa ni nangis sampai mcm ni? Kejap lg si Lia dan Murni naik nnti kna usik plk." kata Mak Pah cuba mententeramkan Tija.
Tija memandang Mak Pah. Mak Pah tersenyum sambil mengesat air matanya.
"Diaorg dh sampai ke?" tanya Tija bersemangat. "Mana diaorg?"
"Ada dlm bilik mak tok. Kejap lg naiklah tu."
Baru shj habis Mak Pah berkata2, pintu terkuak luas. Kelihatan Husna, Haslia, Hasmurni dan si kembar dua beradik tersembul di muka pintu.
"Adik..." panggil Husna mesra. "Cian... sakit ya? Tak apalah sakit sikit, kan adik dh jadi penyelamat mak tok." sambung Haslia sambil mengenyitkan mata penuh makna. "Untung2 mak tok dh baik..." kata2 Haslia mati di situ bila tersedar bhw masih ada Mak Pah dan opah di dlm bilik itu.
"Jangan main-mainlah Kak Lia... org sakit ni. Meh sini, ganti adik baru tau." Tija cepat2 membalas kata2 Haslia agar opah dan Mak Pah x persaan dgn apa yg dikatakannya. "Aww... opah sakitnya. Adoi! Aaa..."
"Dahlah tu, urut lama sangat nnti lain plk yg sakit." kata opah sambil melepaskan kaki Tija.
Tija menarik selimut menutupi kakinya.
"X payah tutup, kita dh nmpak tadi." Humaira pula berjenaka.
"Siapa suruh masuk tadi? Org tengah seksi2 ni, saja nk ambik peluang ye..." kata Tija pura2 marah membuatkan sepupunya semua ketawa.
"Mana seluar Tija tadi?" Tija meraba2 mencari seluar panjang yg dipakainya tadi.
"Nak pakai seluar lg? Kan susah tu, dah... pakai kain batik aje, kan senang?" opah memberi pandangan atau mungkin jg itu satu perintah.
"Tija mana bwk kain batik, opah..." balas Tija.
"Hmm! Tulah org muda... asyik pakai seluar aje. Kain batik pun x ada. Pah, kamu ambilkan kain batik mak kat dlm beg tu."
Tija kemudiannya ditinggalkan keseorangan di biliknya apabila mrk semua beransur ke rumah mak long utk makn malam.
Bersambung...
YOU ARE READING
Tak Secantik Husna (On Hold)
RomanceKesakitan, Dibenci, Dicaci, Dihina dan Dibuang oleh orang yg tersayang... Cuba utk berbaik tapi apakan daya dia hanya seorang cucu yg disisihkan olh nenek sendiri... Ikuti kisah Tija, Fauzi, Hariez dan Husna dlm TAK SECANTIK HUSNA!! #Bukan karya sa...