"Kenapa Abg Man? Mengeluh nampak. Ada masalah ke?" tanya Tija memerhatikan muka Hariez meminta kepastian.
"Tak... tak ada apalah." balas Hariez. "Tija, abg tanya sikit bleh?" tanya Hariez pula ingin menukar ke topik lain. Rahsia knp dia berada di sini hanya mak tok, opah dan ibu bapanya saja yg tahu.
"Apa dia?" Tija menyoal semula, pendek.
"Apa nama Tija sebenarnya?" soal Hariez pura2 x tahu. Dia sdh pun tahu nama sebenar Tija, termasuk no. kad pengenalan dan tarikh lahirnya. Cuma dia berasa pelik bila nama Tija jauh berbeza drpd nama Kakak Kakak sepupunya yg bermula dgn huruf H.
"Abg Man agak?" soal Tija nakal. "Cuba teka..." sambung Tija sambil ketawa perlahan, takut mengejutkan mrk yg sdg nyenyak tidur.
"Hmm... Hatijah." Hariez pura pura meneka.
Tija menyambung ketawanya kembali sambil menggeleng. "Nak sama mcm nama mak tok saja..."
"Ha... Hali... Hazi... entahlah abg x tau." Hariez kononnya mengalah.
Tija ketawa lg. "Apalah abg ni? Ha... Hi... Hu... tak ada pain dri huruf H ke? 25 huruf lg mana hilangnya?" soal Tija kemudian.
"Yalah... kan semua cucu perempuan mak tok bermula dgn huruf 'H'? Abg agak nama Tija pun mesti mula dgn huruf H. Hah! Abg tau... yg Ni hundred percent correct. Nama Tija Ni mesti... Tun Teja." balas Hariez turut ketawa.
Tija ketawa semakin kuat. Cepat2 dia menutup mulutnya takut kali ini betul2 ada yg terjaga.
"Padai jgk Abg Man merapu ya..." kata Tija stlh ketawanya reda.
"Habis, apa nama Tija sebenarnya? Abg surrender." balas Hariez sambil mengangkat tangan tanda menyerah.
"Okey... selamat berkenalan. Nama saya, Siti Zarith Zahra Binti Mohd. Zamin Aiman. Encik ni, Luqman Hariez Bin Abdul Aziz, kan?" Tija mmperkenalkan dirinya seolah-olah bru pertama kali berjumpa.
Hariez cuma tersenyum dgn telatah Tija.
"Hmm... Siti Zarith Zahra. Sedap jg nama Tija ya? Zarith... kalau tukar 'Z' tu dan gantikan dgn huruf 'H' bunyi mcm nama abg je. Zarith... Hariez... tapi mcm mna dpt nama Tija plk?" soal Hariez masih lg musykil.
"Yalah dulu mse kecik, Tija x pandai sebut Zarith tu, jadi bila org tanya nma Tija, Tija cakaplah nama Tija ni Ti Jaish. Terus semua org ikut panggil nama tu, lekat sampai skrg ni jdi Tija..." terang Tija sambil tersenyum
(Ti Jaish = Siti+Zarith... got it)"Oh... jdi x ada huruf H lah. Tapi, knp ada Siti kat depan, yg Lain x ada?" Tanya Hariez ingin tahu.
"Alan... nama diaorg mak tok yg bagi, nama Tija mama yg bubuh. Siti tu kan sama mcm nama mama... Siti Zulaikha." terang Tija lg.
"Kenapa mak tok x bg nama utk Tija mcm yg lain?" Ops... menyesal Hariez bertanya soalan bodoh itu. Bukan dia tidak tahu hal mak tok dan mama Tija sprti yg diceritakan Fauzi tempoh hari.
Tija terdiam seketika. Tentu Hariez tidak tahu pasal mak tok dan mamanya. Akhirnya dia kembali tersenyum dan menjawab... "Agaknya, mak tok dh kehabisan nama. Tak ada huruf H dah, dia ingat ada enam cucu perempuan saja, rupa rupanya tujuh."
YOU ARE READING
Tak Secantik Husna (On Hold)
Storie d'amoreKesakitan, Dibenci, Dicaci, Dihina dan Dibuang oleh orang yg tersayang... Cuba utk berbaik tapi apakan daya dia hanya seorang cucu yg disisihkan olh nenek sendiri... Ikuti kisah Tija, Fauzi, Hariez dan Husna dlm TAK SECANTIK HUSNA!! #Bukan karya sa...