BAB 9 - Sorry

1.2K 31 0
                                    

MAGHRIB hari itu sekali lagi Hariez menjadi imam solat jemaah atas permintaan semua. Selepas solat, Hariez berpaling & mupa utk bangun. Matanya brtembung dgn mata Husna. Tersenyum. Lama direnung wajah yg ayu itu. 'Hai... baru lepas solat dah mula buat hal kau, Hariez. Argh! Hati dh brkenan nk buat mcm mna?'

      Terlihat pula wajah Tija di blakang Husna. Tija mnarik muka masam padanya. Masih marahlah tu. Hariez tersenyum mengingati kisah siang tadi. Kesian pula dia pd Tija.  Tija menarik muka sambil terus berpusing utk naik ke atas.

      "Adik, nk naik ke? Tumpang simpan telekung Kak Lia sekali..." kata Haslia bila mlihat Tija mnuju ke tangga.

      "Kami punya sama..." pinta Huda pula yg x jadi utk naik. "Thank you. Baiknya budak ni... Anak siapalah." sambung Huda mengusik.

      "Anak Pak Usu Azam... Tak kenal ke? Alah... yg handsome macam Mustapha Kamal tu." balas Tija pura pura berbisk seakan brgosip.

      Selepas menyimpan telekungnya, Tija mmbuka pintu utk turun semula menolong menghidangkan mkn malam.

      Hariez kebetulan sdg menuju ke biliknya waktu itu. Senyum manis diberikan pd Tija. Tija yg masih sakit hati tidak sudi mmbalas senyumannya. Langkahnya diteruskan menuju ke tangga.

      "Tija..." Hariez bersuara. Tija mematikan langkah, masih tidak berpaling.

      "Abang minta maaf pasal tadi.  Tak bestlah Tija macam ni, masam aje... Boleh maafkan abg?" pinta Hariez separuh merayu.

      "Oh... nk minta maaf. Dah cakap mcm2 sampai hati Tija ni trluka senang aje Abg Man nk minta maaf? Malu tau kat umi & abah Abg Man tadi. Nanti diaorg ingat Tija yg syokkan ank teruna dia." kata Tija sambil trsenyum, masih membelakangi Hariez.

      Hariez terkedu dgn jawapan Tija. "Habis, takkan Tija tk nk maafkan abg?" takut-takut Hariez bersuara.

      Tiba tiba ideanya dtg. "Tadikan Tija dh solat berimamkan abg? Tak baik tau klau dh berimam dgn abg, tapi Tija tak ikhlas. Tija kena ikhlas bila ikut berjemaah dgn abg tadi." Hariez masih merayu.

       "Siapa kata Tija tak ikhlas? Solat menghadap ALLAH pun takkan nk main2 pulak." blas Tija, kali ini tlh memusingkan badannya. Senyum dibibir terus disembunyikan.

      "Kalau macam tu, Tija kena maafkan abg tau?" Rayu Hareiz sekali lgi.

    "Tau takut. Tulah, lain kli main
mainkan Tija lagi. Nnti Tija report kt babah baru tau." kata Tija separuh mengugut.

      "Alah... janganlah macm tu. Abg lawak aje. Nnti babah Tija saman abg pulak ganggu anak dara dia." Hariez cuba melawak.

      "Tulah... pandai pandai aje buat lawak yg Tija ni girlfriend abg sampai umi abg pun trkejut." Tija pura-pura marah.

       "Habis... Tija nk jadi girlfriend abg betul betul?" balas Hariez semakin berani.

     "Abang ni..." Tija terus saja mencubit lengan Hariez. Tak habis2 Hariez hndk mengusik-nya.

      "Adoi! Kena cubit lagi... sakit tau! Tija ni garang sangatlah." kata Hariez sambil mengusap bekas cubitan Tija. Sakit juga walaupun tidak sekuat cubitan petang tadi.

      Tija tersenyum melihat gelagat Hariez. "Tulah, sape suruh kacau anak dara org?" ja-wab Tija sambil mula hndak meninggalkan Hariez. Belum sempat kakinya melangkah, tangan Hariez terlebih dulu manarik tangannya.

      "Maafkan abg tak?" tanya Hariez. Takut ada mata yg melihat, Tija cepat menarik tangannya, tapi tak berdaya. Cengkaman Hariez terlalu kuat utk dia melepaskan diri.

      "Okeylah... okeylah... Tija maafkan. Lepaslah! Nanti org nampak, apa pulak kata diaorg. Kali ni, diaorg report dekat mak tok baru abg tau." jawab Tija separuh berbisik.

      Hariez cepat-cepat melepas-kan tangan Tija sambil menelan liur. Dia menjadi serba salah. Lupa yg dia berada di dlm rumah mak tok.

      Tija terus berlari turun sambil tersenyum melihat Hariez yg mula gelabah. Takut jg Hariez kalau ada org yg ternampak akan hal mereka. Jatuh pulak saham nnti. Silap silap mak tok terus reject dari nk jadikan dia cucu menantu, sedangkan hatinya sudah mula berbunga kasih pd seseorg... siapa ya? Dia sendiri masih ragu-ragu. Yang mana satu?    

bersambung...

********************
Here the update...
Sorry sebab menuggu lama...
Anyway, enjoy the story!!!
********************

•VOTE AND COMMENT•

Tak Secantik Husna (On Hold) Where stories live. Discover now