BAB 17 - Hantu Cun

1.1K 33 5
                                    

HARIEZ baru selesai solat sunat dua rakaat. Di dlm situasi ini, dia sedar hanya kpd Allah tmpt dia mengadu & meminta. Hanya DIA yg dpt mmbantu pd saat-saat begini.

      "Ya ALLAH, berilah hambamu ini petunjuk spy mmbuat keputusan yg tepat." dia ingin seorg isteri solehah yg dpt mem-berikan kebahagiaan & dpt mnjaga maruahnya sbg suami. Seorg yg dpt mnjdu ibu yg baik kpd anak2nya kelak.

      Sejadah dilipat dan disimpan di tmptnya. Hariez menuruni anak tangga. Niatnya utk mmba-sahkn tekak. Terdengar di telinganya bunyi berdengung seakan akan hujan.

      Peliknya di atas tadi tidak pula terengar bunyi hujan tersebut. Sampai di bwh, dia mula berasa sejuk dgn pukulan angin. Fahamlah dia itu bunyi kipas angin. Mesti diaorg lupa nk matikan kipas itu, fikirnya.

      Hariez memetik suis lampu. Cerah saja ruang tamu satu. Tiba tiba satu lembaga putih tersem-bul dri sofa. Hampir terjerit dia krn terkejut.

      "Abang..." Terbeliak mata Tija melihatnya. Kelihatan dia jg terkejut bila lampu yg tidak diasangnya tiba2 menyala. "Abg Man ni buat terkejut Tija aje tau..." sambungnya manja.

      "Abg lg terkejut. Dahlah pakai baju putih pagi2 buta ni. Ingatkn anak pontianak mana tadi. Nasib baik hantu cun, kalau x mahu pengsan abg." balas Hariez sambil tersengih memandang Tija. "Tija buat apa kat sini?"

      "Tak ada apa. Tija x blh tidur tadi. Jadi Tija turunlah buat air dan duduk kat sini. Abg buat apa?" Tuja pla berbls tanya.

      "Tak ada apa, niat abg nk minum sbnarnya. Tiba tiba dgr bunyi kipas, tu yg abg pasang lampu tu. Tak sangka pulak Tija kat sini." Hariez mnceritakan keadaan yg sebenar.

       "Abg nk minum air apa? Tija blh tolong buatkan."

      "Tak payahlah, abg dh terkejut kat Tija sampai hilang dahaga..." bals Hariez sambil ketawa perlahan. Dia melabyhkan punggungnta di atas sofa bertentangan dgn Tija. "Mak oi, besarnya mug? Boleh habis ke tu?" tanya Hariez sambil memandang mug yg masih penuh berisi dgn air coklat.

       "Tulah pasal... masa buat tadi Tija x perasan pun mug tu besar, dah tu bancuh sampai penuh pulak. Tak apalah, kalau x habis nnti simpan dlm peti ais. Besok blh minum lg..." Tija mmbrikan penjelasan kpd Hariez.

      "Kalau mcm tu, biar abg tolong habiskan." tiba2 Hariez berkata ambil mengambil mug yg diletakkan olh Tija.

      "Tapi, Abg Man bekas Ti..." kata-kata Tija mati bila Hariez sudah mula menghirup air tersbut. Dia x kisah kalau Fauzi, Iqram atau abang2 sepupunya yg minum air itu, mmg selalu mrk buat pun.  Tapi ini Hariez , tidak sedap pulak rasa.

      "Buat apa Abg Man minum air bekas Tija tu?" Kan Tija kata Tija blh buat lain." Akhirnya, Tija melepaskan rasa yg terbuku di hatinya.

     "Take apalah drpd mmbazir..." balas Hariez dgn senyum seribu makna. Suasana sepi seketika.

      "Kenapa Tija x blh tidur?" Tanya Hariez tiba2, mematikan kebisuan mrk.

      "Hmm... entahlah..." keluh Tija. "Macam2 yg Tija fikirkan, terutamanya pasal kes Abg Zul tadi. Tija nmpak dia pandang Tija semacam aje tadi. Macam nk telan, takutlah... Apa Tija nk buat Abg Man?" soal Tija meminta pendapat Hariez.

      "Entahlah. Abg rasa eloklah Tija jumpa Abg Zul dan Kak Mira tu terangkan hal yg sebenar. Minta maaf, tu yg penting. Tentu mrk akan faham nanti." Hariez mmberi pendapat.

      Tija masih bungkam. Sang-gupkah dia bertentang mata dgn Abg Zul nnti? Ngeri rasanya bipa teringat air muka Abg Zul yg berubah.

      " Tija cubalh esok. Jangan sampai mak tok tahu dahlah..." Jawab Tija setelah memikirkan tiada cara lain lagi. Kecut jga perutnya kalau perkara ini sampia ke pengetahuan mak tok. Dia cuba tersenyum pd Hariez utk menutup rasa gusarnya.

      Hariez asyik memandang Tija. Masih terbau haruman rambut Tija di hidungnya sms dia menyelamatkan Tija petang semalam. Begitu hampir dirinya dgn Tija, sehingga dpt dirasakan jantungnya berdebar kencang waktu itu. Tija mmg Manis, bisik hatinya.

      Hariez sedar drpd 7 org cucu mak tok itu hanya Husna & Tija yg sllu terbayang di matanya. Yg pain semua tidak menarik perhatiannya. Tidak jg Hasmurni yg berwajah Pan Asia yg dikata-kan sesuai dgnnya. Mungkin salah seorg drpd mrk yg sudah tertulis utk menjadi jodohnya. Hariez tiba2 mengeluh.

      "Kenapa Abg Man? Mengeluh nampak. Ada masalah ke?" Tanya Tija sambil memrhatikan muka Hariez meminta kepastian.

bersambung...

-

----------------------------------------
Yeah... Hye readers sekalian, lama dh x update, and now mempersembahkan.... midnight story for all of my lovely readers... tq so much sebab baca citer Ni ehh...
bye...

------------------------------------------


#Abaikan typo

Tak Secantik Husna (On Hold) Where stories live. Discover now