BAB 35 - Sorry Tija

1.2K 25 2
                                    

"Abg Gee, adik x jadi pergilah."

       "Kenapa plk?"

       Tija berlalu pergi mmbiarkan soalan Fauzi x berjawab. Kelihatan Husna sdg berjalan menuju ke arah kereta. Belum pun jauh Tija melangkah, tangannya ditarik seseorang. Belum sempat dia berkata2, tangannya terus diheret menuju ke kereta.

       Tija cuba menarik tangannya, tetapi kekuatan Hariez x dpt dilawannya. Ketika itu, Husna sudah pun berada di tepi kereta.

       "Na duduk kat depan ya?" pinta Hariez sambil tangannya terus mmbuka pintu di bahagian belakang. Dengan separuh memaksa, dia menyuruh Tija masuk ke dlm kereta.

       Tija masuk dgn hati yg sebal. X suka dirinya dipaksa begitu. Fauzi dan Husna berpandangan, x faham dgn apa yg berlaku.

       "Kenapa kau irg berdua ni?" tanya Fauzi hairan.

       "X ada apa, jalanlah!" suruh Hariez perlahan.

       Tija mengusap-usap tangannya yg baru dilepaskan Hariez. "Nak bunuh org ke?" sergah Tija geram.

       Hariez cuma diam sambil memandang tangan Tija yg memerah. Tiada jalan lain baginya utk mengajak Tija pergi bersama mrk. Inilah masa yg paling sesuai utk dia menyelesaikan masalahnya dgn Tija. Dia rumah, tiada tmpt utk bersendirian bersama Tija. Lagipun apa plk kata diaorg nnti bila dia berdua2an dgn Tija.

       "Abg minta maaf. Abg x berniat nk sakitkan hati Tija." pujuk Hariez lembut.

       "Nak minta maaf pasal apa? Tak ada apa pun." balas Tija pura2 x tau.

       "Pasal semalam..." Hariez x meneruskan kata2nya. Tenti Tija sdh faham apa yg dimaksudkannya.

       "Kalau Abg Man x cakap, mana Tija tau. Pasal apa?" Tija masih lg berkeras. Hatinya masih sakit.

       "Tija..." panggil Hariez separuh merayu. "Please, maafkan abg... Abg tau Tija kecil dgn kata2 abg. Abg mengaku abg salah. Abg x bleh duduk kalau Tija layan abg mcm ni. Abg sanggup buat apa aje asalkan Tija maafkan abg."

       Fauzi yg melihat dari cermin hadapan tersenyum sendiri. Geli hatinya melihat Hariez merayu pd Tija. Semalam bkn main lg, cakap x pedulikan perasaan org.

       "Dahlah, Abg Man bukannya salah apa pun. Dah mmg betul Tija ni bkn siapa2 pd Abg Man. Since we don't have any relation, Abg Man buat hal abg, Tija buat hal Tija. Tija pun xkan ganggu abg. Settle, kan?"

       "Tija, janganlah mcm tu. Abg nk kita mcm dulu, Tija yg selalu melawak dgn abg, yg manja dgn abg. Abg x nk kita mcm ni. Please maafkan abg, please... Tija!"

       "Okey. Abg Man cuma nk dengar Tija ckp 'maaf' kan. Okey, Tija maafkan." kata Tija terus berpaling ke arah lain.

       "Tija... Tu x ikhlas namanya. Abg nk Tija ikhlas maafkan abg."

       "Nk Tija ikhlas? Selama ni pun Tija ingat Abg Man ikhlas dgn Tija. Tija ingat Abg Man sama mcm Abg Gee, Abg Iqram dan semua abg Tija yg lain , tapi x kan? Diaorg semua ikhlas sayangkan Tija, tapi Tija ni bknnya sapa2 pun. Xpelah, lepas ni nnti Abg Man pun nk balik rumah Abg Man. Esk petang, Tija pun dh nk balik. Lepaa tu, kita pun xkan jumpa lg. Jadi, x ada masalah lg kan?

       Tija tunggu ni pun sbb opah yg nk semua org balik masa Abg Man bertunang. Kalau x, hari ni pun Tija bleh balik. Kalau x ada Tija pun, bkn Abg x bleh bertunang. Bukannya Tija yg nk sarungkan cincin kat tunang abg tu."

       Husna yg mendengar terus berpusing ke belakang, memandang Hariez dan Tija berganti2. Hariez bungkam, x tau apa nk dibuat.

       "Tija jgn balij okey? Abg janji abg xkan sakitkan hati Tija lg. Abg xkan cakap yg bukan2 lg." Hariez berdoa dlm hatinya spy Tija dpt memaafkannya.

Tak Secantik Husna (On Hold) Where stories live. Discover now