BAB 16 - Konsert 2

1.1K 31 2
                                    

"Siapa nk main gitar?" tanya Fazlan pula. "Lagu apa Na?" kali ini soalan ditujukan pula kpd Husna.

      "Hmm..." Husna senyap seketika memikirkan lagu yg hemdak didendangkan. "Bukan cinta biasa."
    
      "Cepatlah, siapa nk main gitarbni? Aku tak tau lagu ni. Kau boleh Gee?" tanya Fazlan lagi.

      "Aku pun x berapa okey jgk lagu ni." jawab Fauzi sambil melihat keliling, mencari sesiapa yg blh memainkan lagu tersebut.

      "Ini lagu Siti, kan? Biar sye cuba." akhirnya Hariez bersuara.

      "Nasib baik ada jgk hero kita. Kalau x, kau nyanyi tanpa muzik ajelah Na. Eh! Kat Arab sana ada lagu ni jgk ke?" tanya Iqram ingin kepastian. "Nanti lagu lain plak yg kau main. Silap2 main lagu nasyid pula..."

     "Alah, Siti punya lagu siapa tak biasa dengar..." balas Hariez bersahaja.

      "Adik, ingat... kena nyanyi sama Kak Na. Tadikan dah janji." Husna mengingati Tija akn janjinya sebentar tadi utk sama sama bernyanyi dengannya.

"Yes mem."jawab Tija sambil mengangkat tabik pd Husna mmbuatkan yg lain tersenyum.

      Perlahan Hariez mula memainkan gitar dan suara Husna dan Tija mula bergermer-sik. Semuanya senyap, terpesona dgb petikan gitar Hariez & nyanyian gadis berdua itu. Tiba di rangkap yg kedua, Tija mula memperlahankan suara dan akhirnya terus membisu mem-biarkan Husna bernyanyi sendirian. Semua mata menyorot ke arah Tija.

      Tija cuma senyum sambil mengenyitkan mata pd mrk. Akhirnya, semua tersenyum. Faham dgn tindakan Tija yg nakal itu. Hariez meneruskan petikan gitarnya sambil sesekli merenung terus ke anak mata Husna.

      'Ah! Sedapnya suara dia...' bisik hatinya.

      Sebaik shj Husna selesai mendendangkan lagu, semua memuji kemerduan suara Husna & petikan gitar Hariez. Begitu baik sekali kombinasinya.

      "Sekarang, giliran siapa pulak? tanya Fazlan bila keada-an mulai reda.

      "Adik..." Cepat Husna mnjwb.

      "Hah! Apa pulak adik? Adik kan dh nyanyi dgn Kak Na tadi. Lagipun adik nyanyi kan x sedap." Tija cuba mengelak.

     
"Oh... tadi adik kenakan Kak Na, kan? janji nk nyanyi sama2, tapi adik ngelat. nyanyi half way sja" kata Husna sambil pura pura menarik telinga Tija. "Pandai suruh orang, dia sendiri tak nak nyanyi." sambung Husna lg.

     "Okey, adik jgn nk elak lg," ambut Humaira. "It's your turn."

     "Okeylah, kakak dan abangku semua. Dengar sini, adik nak nyanyi. Pasang telinga..." kata Tija sambil berdiri.

      "Lagu apa, sapa nk main muzik?" balas Fauzi pula.

      "Tak payah muzik. Kalau ada muzik tak sedap nanti, sb lagu ni ala-ala acapella gitu..." jawab Tija selamba sambil memetik jarinya sprt muzik akapela. Akhirnya, dia bersuara...

     "London bridge is falling down, falli..."

      Belum sempat dia menyam-bung, Iqram bangun & menekup mulutnya. Semua yg lain pun turut memprotes. "Dah... tu lagu Awang and the geng. Aduh, sakit telinga Abg Iqram mendengar-nya."

Tak Secantik Husna (On Hold) Where stories live. Discover now