"Akak-akak semua... jom kita ke atas. Ada konsertlah." ajak Tija
"Ada konsert? Konsert apa?" tanya Hamiza teruja.
"Jomlah kita naik, baru tahu." balas Tija tersenyum sambil kakinya terus melangkah. Kakak-kakaknya mengikut Tija ke atas.
Sampai di atas, Tija menuju ke arah Fauzi. "Abg Gee pinjam gitar jap boleh?" pintanya.
"Nak buat apa? Adik pandai main ke?" tanya Fauzi ragu2.
"Laa... kan adik ada cg. profesional, apa plak x tau main? Tapi, sikit2 ajelah ubat bg sakit telinga." kata Tija sambil mengambil gitar yg dihulur olh Fauzi. Dia trsengih mcm kerang busuk.
"Abg2 dan kakak semua, sila ke hadapan utk menonton konsert yg buat julung kali diadakan ini." arah Tija.
Semua yg ada mula merapat ke tepi balkoni dgn hairan. Terlihat di halaman rumah Awang & yg lain siap berbaris cantik sambil melambaikan tangan ala-ala superstar pd mrk.
"Apa ni Tija?" soal Iqram.
"Konsertlah." jawab Tija. "Okey, geng.... ready?"
"Ready!" serentak kedengarn suara2 di bwh menjawab.
"Okey... one, two, three." Serentak itu jg gitar brbunyi & terdengar suara dru bwh menyanyikan lagu 'Lagu tiga kupang'. Seakan disuruh semua yg melihat dr balkoni trsebut tetus bertepuk tangan dgn gem-bira walaupum tidak sese-dap mna nyanyian mtk itu.
Masing2 menyanyi dgn penuh perasaan, siap dgn gaya lg. Tiba tiba keluar pak ngah & babah Tija dri bwh rumah. Babah Tija melangut ke atas. Tepuk dahi org tua itu melihat anaknya sdg ber-main gitar. Selesai lagu dimain-kan semua bertepuk tangan sekali lagi sambil menundukkan badan tanda hormat.
"Patutlah sumbang aje bunyi muziknya. Anak babah rupanya yg main gitar tu. Tija... Tija..." kata Encik Azam sambil meng-geleng. "Dahlah tu, bg org lain main pulak." The ambah Encik Azam lagi sambil tersenyum pd anaknya.
"Baik cikgu..." kata Tija tersengih mendengar komen babahnya itu.
"Okeylah tu, adik. Gempak apa konsert ni." puji Iqram.
"Thank you, thank you..." balas Tija sambil menundukkan badannya yg sudah bergoyang goyang menahan ketawa.
Yg lain turut sama ketawa, sampai merah muka Humaira yg putih gebu itu. Tija melihat ke bwh, adik2nya masih menunggu dgn setia.
"Dahlah... tu tunggu apa lg? Konsert dh habis, pergi balik tidur. Dah malam ni." arah Tija pd mereka.
"Okey, akak... assalamualai-kum. Good nite. Bye bye." balas Ain diikuti olh yg lain.
"Akak... esok kalau nk buat konsert lg mesej ya?" kata Aiman sambil mmbuat gaya orag menekan mesej di handphone.
"Okey. Itupun kalau ada penonton. Dah, pergi tidur dulu." balas Tija sambil mmbalas flying kiss drpd adik2nya itu. "Abg Gee, nh gitarnya. Thank you." Tija menghulurkan gitar pd Fauzi, tapi segera disambut olh Iqram.
Tija & kakak2nya mula melangkah hendak turun bila Iqram segera memanggilnya. "Eh, kau org tunggulah dulu. Aku nk dedicate lagu kt kau org ni. Meh, duduk sini dulu. Awal lg takkan nk tidur." Mereka semua berpusing semula menghadap Iqram & yg lain.
"Nak nyanyi lagu apa?" tanya Humaira. "Kalau tak sedap baik jangan nyanyi. Buat malu kat Awang and the gang aje kan, Tija?" Tija mengangkat ibu jari pd Humaira tanda setuju sambil tersenyum.
"Okey, duduk dulu." balas Iqram sambil membuat gaya mmpersilakan mrk duduk.
Masing2 sudah mncari tempat duduk. Iqram mula memetik gitar & bernyanyi. Agak sumbang suaranya menyanyikan lagu 'Masihkah kau ingat' nyanyian Kopratasa, namun begitu tetap diberi sepenuh per-hatian olh saudara-mara.
Habis saja dia menyanyi yg lain bertepuk tangan. Itulah mrk kalau sudah berkumpul beramai-ramai ada saja kerenahnya.
"Aku dah nyanyi. Sekarang siapa pulak nk nyanyi?" tanya Iqram.
"Sham. Sham." jawab seseorg.
"Oh, no... mak x blh nyanyi malam ni, mak sakit tekak you." jawab Hisham sambil melambai lambaikan tangannya & sedaya upaya melembutkan suaranya menbuatkan yg lain semua ketawa terbahak-bahak. Geli hati dgn telatah Hisham.
"Habis, siapa mk nyanyi?" tanya Fazlan pula.
"Apa kata kita suruh Na nyanyi? Suara Na sedap tau." jawab Haslia.
"Tak nak, tak nak!" jerit Husna sambil cuba bangun utk melarikan diri. Tangannya cepat dipegang Hariez.
"Pegang keluat, Riez... jangan biarkan dia lari." kata Hisham sambil berjalan merapati tmpt duduk Husna.
"Sham janganlah buli Na..." kata Husna yg sudah mula merah mukanya.
"Alah, Kak Na... hari tu adik dengar Kak Na nyanyi sedap apa? Nyanyilah... Lagu apa Kak Na nk nyanyi, adik nyanyi sama Kak Na." pujuk Tija yg tlh pun berdiri di tepi Husna sambil mengenyitkan mata pd yg lain.
Husna akhirnya mengalah. "Tapi jangan ketawakan Na nanti tau..." pintanya lembut masih malu2. Tambahan pula Hariez di sebelah asyik tersenyum meman-dangnya.
"Siapa nk maik gitar?" tanya Fazlan pula. "Lagu apa Na?" Kali ini soalan ditujukan pula kpd Husna.
"Hmm..."
Bersambung...
•VOTE AND COMMENT•
YOU ARE READING
Tak Secantik Husna (On Hold)
Storie d'amoreKesakitan, Dibenci, Dicaci, Dihina dan Dibuang oleh orang yg tersayang... Cuba utk berbaik tapi apakan daya dia hanya seorang cucu yg disisihkan olh nenek sendiri... Ikuti kisah Tija, Fauzi, Hariez dan Husna dlm TAK SECANTIK HUSNA!! #Bukan karya sa...