Recordo perfectament aquell dia. Plovia. Era de nit. Potser eren les set de la tarda, això és l'únic que no recordo exactament: l'hora. Només sé que era tard, que era fosc, que era de nit. Però, hi ha una gran varietat d'hores que comparteixin aquestes característiques. També recordo la seva vestimenta: un jersei negre de màniga llarga, una faldilla negra amb un estampat de taques blanques i petites, unes mitges negres i unes sabates de taló vermelles. Com a abric portava una caçadora grisa i una bufanda de tela que feia joc amb la faldilla.
Anàvem amb cotxe. Mentre baixàvem pel carrer principal, tenia el cap recolzat a la finestra i observava els llums dels edificis i dels fanals. Grocs, blancs, blaus, vermells i verds trencaven el negre de la nit com un pinzell en esquitxar damunt d'un quadre. A la ràdio sonava una cançó no gaire alegre. No recordo quina era. Llavors vaig girar el cap i la vaig veure, mirant-me de fit a fit. Somreia juganera.
-Em trobaràs a faltar?
Vaig somriure en escoltar el caire burlesc d'aquella pregunta tan típica d'ella.
-No-. Vaig somriure burleta. Després d'una petita pausa vaig deixar anar un sospir-. Ja saps que sí, burra!- Totes dues vam riure-. Què li has dit?
-Què li he dit a qui?
-Saps perfectament de qui parlo. Què li has dit a ell?- S'ho va rumiar una mica abans de respondre.
-Res. Encara no li he dit res i no crec que ho faci. Tampoc sé que dir-li-. La vaig mirar incrèdula.
-Com? Per què? És una de les persones més importants del teu dia a dia. Et conec molt bé. Mai no deixaries un cap sense lligar. I menys aquest cop. Per què no m'ho vols dir?- La vaig mirar. Ja no somreia. Mirava cap a un altre cantó. Va bufar i va tancar els ulls. Va mirar cap a la finestra i després va girar el cap cap a mi.
-Perquè... havia pensat que el millor era que li diguessis tu.
-Jo? Però, per què? És ell a qui l'has de convèncer de que la idea del teu "viatge" és bona! És el teu "viatge". Ell és a la teva vida. No és el meu problema!- Les paraules teu, teva i meu les havia pronunciat més fort i més secament perquè quedessin més clares.
-Ja ho sé. Però precisament per això. Si li dic que marxo no em deixarà marxar i em suplicarà que em quedi al seu costat, aquí. Es posarà a plorar i no ho podré aguantar. Acabaré cedint... En canvi, si li dius tu, quan jo ja hagi marxat... ja no hi haurà res a fer-. La vaig mirar amb ferocitat i compassió. Ella em va tornar una mirada seria, i en aquell moment em va semblar més gran del que era.
-No li diré-. Va ser la meva única resposta. Ella va obrir una petita motxilla que estava recolzada al seient i en va treure una llibreta. Va arrencar un paper amb cura i me'l va donar.
-Llavors dóna-li això. La vaig escriure fa un parell de dies. Ho resumeix tot el que ja saps. Com que sabia que no seria capaç de dir-li que marxava, ho vaig escriure per si de cas. M'alegro d'haver-ho fet. No trigarà a preguntar per mi. No li contestaré cap missatge per el mòbil. Llavors et trucarà. Digues-li de quedar i entrega-li la carta a dintre d'aquesta llibreta-. Em va entregar una llibreta la portada de la qual era fosca i negra. Vaig remenar-lo una mica per dintre: tenia quatre gargots i fotografies però estava escrit en un idioma desconegut per mi i les fotografies eren de llocs que no coneixia-. Tu no ho has d'entendre. Ell ja ho entendrà-. Vaig tancar la llibreta-. Continuo. Quan li hagis donat la llibreta amb la carta digues-li "Adéu" i marxa. Només "Adéu". Entesos?- Vaig fer que sí amb el cap. Després em va lliurar la carta-. Aquesta és la carta. La pots llegir, si vols.
La vaig llegir. Era un poema. Deia que marxava, enduta pel vent. Deia que l'estimava. I no deia res més.
-Pensava que deies que ho resumia tot-. Vaig dir-li, quan vaig acabar de llegir la carta.
ESTÁS LEYENDO
No tot són finals feliços
Historia CortaTotes les idees que se'm passen pel cap i sense saber com, es transformen en històries curtes. Títols de les històries: 1. Es baixa el teló 2. El pintor 3. Hipermnèsia, recordar-ho tot amb luxe de detalls 4. Només una bala 5. Pluja 6...