"Mai .. Aku rasa aku nak sambung Tingkatan 6 lah... ", kataku sambil mengeluh.
"Beb, kalau kau rasa itu keputusan kau yang terbaik.. Apa salahnya kau try kan? ", jawab maizan sambil tersenyum.
" Tapi.. Tapi aku malu..kawan2 lama aku tuhh smue masuk kolej... Dieorg nanti mesti gelakkan aku. Aku malu and takut nk masuk situ.. Lagipun ak bukn pandai.. Otak benyaiiii.. Aku takut result aku tak ok.. Sebab kan form 6 susah.. Hmmm ",
"Wey beb.. Kau nak belajar kan... Kau ingatttt org yg masuk form 6 ni tak berjaya ke??? Sebab form6 susah lah member2 kau dulu tak nk masuk... and kau kena buktikan yg kau tuh lagi hebat dari dieorg. Boleh lebih berjaya dari dieorang. Ha, lagi satu... Kau buat dang jek lahh.. Dieorg tuh masuk kolej je pon... Skrg org bodoh pon boleh masuk kolej. Yg penting byk duit tau.. Kita ni yg tak berkemampuan.. Belajar je kat tingkatan 6. Tak salahkan mencuba.. " nasihat maizan kepada aku panjang lebar.. Hahah. Da mcm mak aku laaa mai ni. Bebel je..
" Betul jugak ckp kau tuh.. Walaupun aku masih was was.. Tpi aku kena jugak masuk form6..sebabnye aku tau... Form6 la satu2 nye tmpt smbung bljr yg kos nye rendah.. And aku pon boleh berjaya gak cm org lain. " Nurul semakin yakin dan nekad untuk masuk ke tingkatan 6..
" Bila kau nak berhenti kerja beb?? Rasanya tarikh daftar tuh da dekat kn?"
" hahah.. Lusa i'm quit.. Will miss u beb.. Jgn lupakan aku tauuu.. Wasap aku tau.." sedih hati aku weyyyy nak pisah ngn mai niy.. Sebaya plak uh.. Selalu share masalah sma2.. Walaupun kenal tak smpai sebulan tpi perasaan syg tuh da ad tau...
"Wey.. Weh. Kau ta yahh nk wat aku sedih la woiii... Duhhh aku tumbuk kau kang haaa ," maizan menunjukkan penumbuknya kepada ku. Haha. Comel btol mai niyh.. Lagi2 bila die pkai spek die yg besar tu. Haha
"Beb aku balik dulu tau.. Esok kan hari cuti aku. Lusa la last kau jumpa aku. Hahah... Aku akan ingat semua kenangan kat jusco.. molly fantasi niyh. . " mata aku dah berkaca ni. Tapi aku tahan jer.. Hehe
"Hati2 tau bawak motor tuhh..."
"Yoooo. Aku tau laaa. Hahahah. Dah gi wat keje sana.. Hahah. Bye baby girl. Hahah. "
*********
(Perjalanan pulang ke kampung)"Kak.. Kau rse betuii ka keputusan aku niyh?? " aku masih belum yakin dengan keputusan aku..
"Hang ni pasaiii apa... Hang nak belajaqkan.. Bukan nak dok mengataiiii... Kau ni, cuba kau pikiaq betui2.. Kalau kau rasa kau bongok sgt mcm mana kau boleh dapat form6.. Nanti time kat situ.. Kau jumpa mcm2 org.. Dari situ jugak kau akan jumpa kawan2 kau yg boleh bangkitkan semangat kau lagi.. Caye laa ckp akak niyh. " kak Fathia seriusly.. Memg kakak yg the Best laa.. Selalu naik kan semangat aku.
"Thank youu kak.. Kalau takde kau kak.. Tak tahu la ape nak jadik kat aku.. Keje kat bandar tuh pun kau yg teman aku carik.. Baju smue kau support. Aku banyak hutang budi kat kau kak.. "
"Ape benda lah kau niyh.. Tuh kan tanggungjawab akak.. So chill la. Heheh.. Takdelaaa.. Kan kau satu2 nya adik akak.. Mestilahhh akak syg giler kat kau.." kak Fathia memandangku sambil tersenyum.
"Kak nanti kalau kau dah kawen kau jgn lupakan aku tau. Kalau aku tahu ada org sakitkan hati kau. Die akan berhadapan dengan aku.. Ha! " aku membebel sambil buat muka geram dengan gaya sekali tu ha. Tuh yg tak boleh blah nye. Hahah.
"Alahai kau ni dik.. Kau jgn duk sibuk fikirkan akak. Kau tu ha.. Tak habis2 lagi ker perasaan benci kau kat lelaki?"
Sunyi.. Keadaan di dalam kereta tiba2 sunyi.. Ber hu hu hu la kitew.. Spoilkan mood aku betui la akak aku niyh. Hmm
"Ha.. Diam pulak dah.. "
"Kak, adik ngntok lah.. Adik tidoq dulu naaa. Nanti dah smpai kejut adik. " Aku terus buat peace pada akak lalu tidur. . Kak Fathia hanya mampu menggelengkan kepala. 'Hai adik2..kau ni bila ckp pasai laki ja terus diam..jgn kau jdk ank dara smpai ke tua sudah la dik, '***********
" Assalamualaikum!!!! " Fathia dan Nurul memberi salam serentak apabila berada dihadapan pintu rumah ibu dan ayahnya.
"Waalaikumsalam.. Ya Allah... Kenapa balik tak telefon dulu. Mak tak masakkan lauk tuk fathia dgn Nurul. "
Puan maisarah memeluk kedua anak perempuan mereka dengan bahagia. Terubat juga akhirnya rindu puan Maisarah."Surprise.. Heheh.. Saja nak buat kejutan. Hehe. Mak apa kabar mak. Sihat? .. abah mana mak? " kak Fathia bertanyakan kabar kepada emak.. Dah lama bebenor tak balik kampung kan kak.. Aku nak balik kampung ni la baru kau balik jugak. Kalau tak busy manjang dengan kerja kau kat KL tuh.
" mak sihat Alhamdulillah. Rindu mak kat kami dengan adik... Balik jugak kamu ya fathia.. Hye.. Abah kamu tuh biasa lerrr die.. Kat kebun.. Dok tgok lembu2 kesayangan dia. Pegi lah sana panggil dia.. Mak nak masak sekejap."
"Ohh. Hahaha. Biasalah mak.. Abah tuh memang gitu mak. Kalau dua dah syg something uh die mmg jaga kaw kaw punya. Ok lah mak.. Fathia tgok abah kat kebun ya.. Muah syg mak." fathia mencium mak lalu pergi ke kebun. Aku pulak duk diam jela.. Hehe. Tak tau nak ckp mcm mne. Ah mcm mne aku nk gitau mak ni pasai aku nk masok form6 ni. Ermm. Ckp jela. Aku berdehem beberapa kali. Puan maisarah memandang aku.
"Aik Nurul.. Yg kamu dokk berehem ehem dari tadi tuh kenapa. Apa yg kamu nak cakapkan tu? Mak tahu sangat perangai kamu tuh. Mesti ada hal yg kamu nk bagitahu mak kan. "
"Erm.. Mak.. Nurul.. Nurul nak smbung belajar. Tapi Nurul nak masuk tingkatan 6 boleh? " takut2 aku memandang mak.. Tiba2 aku mendengar mak gelak. Aik ? Dah kenapa pulak dgn mak aku ni. Tibe2 jek gelak. Aku ad buat lawak ke?
"Apela kamu ni Nurul. Kalau kamu nak masuk tingkatan 6..kamu masuk lah. Takde yg menghalang.. Ha lagi dekatkan kamu dgn mak dan abah. Takdelah mak abh risaukan kamu sgt. Iye dok? " puan maisarah tersenyum.
"Betui ka mak bagi ni? Mak tak kesah? Tanyaku lagi. Puan maisarah menganggukkan kepalanya. Aku tersenyum. Syukur Alhamdulillah.
"Assalamualaikum mak nyee oiii. Air panas nye mana.. Dok sembang jer . Air saya pun awak lupa nk buat ye.. Ha Nurul tak rindu kat abah ka.. Ta salam abh pun. " En. Zamarul.. Ya dialah abah yg paling sporting and suke gilerr gurau. Tapi kalau da marah.. Fuhh merecik doh peluh. Serem deh .hehe. Aku berlari dapatkan abh. Lalu menyalam dan memeluk abah. Ermm rindunya kat abah... Heheh. Rndu mak jugak tau .. Jangan salah faham..
"Sabor lah abahnyeee.. Tak sabau2..tgh jerang air ni ha.. "
"Abah.. Abah apa kabar.. Wahhh makin buncit aeh perut abah. Baru sebulan Nurul takde kat kampung.. Senang hati na? Hahah. " abah tergelak senang hati sambil menepuk nepuk perut nya lalu menunjukkan ibu jari tanda good. Hehe