Sebulan kemudian.....
Jarum jam menunjukkan 10.50 a.m. waktu rehat pelajar tingkatan 6 bermula. Aku, Rania dan Ana keluar daripada kelas untuk pergi ke kantin. Tiba2 kedengaran sanyup2 suara seseorang memanggil nama aku. Macam aku kenal pulak suara niyh.. Aku memandang kebelakang. Aku mengeluh.
"Nurul, tunggu saya. Kitorang nak join rehat sekali. Heheh. " ilham tersenyum sambil tergaru garu kepala. Aku melihat manusia di sebelahnya. Ohhh si ilham niyh berkawan dengan budak Amir ni. Ergh. Whatever lah."Suka hati awaklah. " aku terus mengajak ana dan rania meneruskan langkah untuk ke kantin. Amir dan ilham ikut dari belakang. Setelah membeli makanan. Kami semua duduk di tempat yg disediakn dikantin untk makan. Kami berbual and si Amir ni tiba2 bersuara pulak. Bersuara buat apa kalau spoilkan mood aku. Huh
"Nurul, aku nak tanya kau sikitlah."
"Apa? Tanye ler. " malas aku layan mamat ni.
"Kau dengan Ilham ni dah kenal lama aek? " ilham tersenyum dengan soalan Amir dan dia berkobar kobar untuk dengar jawapan dari aku. Tetapi jawapan aku menyebabkan muka ilham berubah riak.
"Ha? Er.. Tak. Aku tak kenal dia.. Dia baru pindah sinikan. Mana lah aku kenal ni. Ni baru kenal ni ha. "
"Oh.. Eh ilham.. Aku nak tanya kau pulak argh.. Kau kenal tak si Nurul ni?" Alamak aiii. Ape kebangang otak Amir ni. Dah dia tanya aku.. Aku jawap tak kenal lepas tuh gi tanya si ilham tuh watpe.. Aduh. Habislah aku. Ilham plisss tloglah ckp kau tak kenal aku.
"Jawapan aku sama macam jawapan yg Nurul bagi. Wey aku caw dululah. Ak nak jumpa cikgu rashid jap. K caw." setelah memberikan jawapan ilham terus meninggalkan kami smue. 'I'm sorry ilham. Hmm.'
"Beb.. Aku nak jumpa cikgu Faridah jap tau. Nanti jumpa di kelas. "
Aku terus berlari mendapatkan ilham. Aku memanggil ilham. Ilham memandang aku."Ilham. Tunggu saya jap. Saya nak cakap sikit dgn awak. " ilham menghentikan langkahnya. Sebelum menoleh ke arah aku. Aku melihat dia mengelap air matanya. Ya Allah. Apa yg ak dah buat ni. Ilham nangis?
"Hmm. Cakaplah wak. " ilham memandang aku dan tersenyum.
"Ilham.. Saya nak cakap yg saya dah maafkan awak."
"Ha? Awak maafkan saya? Ya Allah terima kasih ya Allah. Jadi awak terima saya semula? " riak muka ilham kelihatan begitu berharap.
" ya.. Saya terima awk. Tapi saya hanya mampu terima awak sebagai kawan saya. Hati saya.. Hati saya dah tertutup untuk menerima mana2 lelaki. Saya minta maaf. " muka aku terus aku tundukkan ke bawah. Ilham kecewa. Tapi diteguhkan juga hatinya untuk menerima semua ini. Mungkin sudah takdir.
"Nurul.. Terima kasih.. Terima kasih sebab awak masih terima saya sebagai seorg kawan. Walaupun sebagai seorang kawan tapi hati saya tetap bahagia. Hmm. Saya pergi dulu ya Nurul. "
"Awak nak pergi mana? " tanyaku pelik.
"Ayah saya.. Ayah saya sakit Nurul. Saya terpaksa berhenti sekolah. Dan melanjutkan pelajaran saya di London kerana ayah saya dirawat disana. Saya sekeluarga akan pergi ke sana lusa. Mungkin Allah dah takdirkan kita untuk berjumpa. Berjumpa untuk mendapat kemaafan drpd awak dan menjadi kawan awk. Saya redha. Pengalaman telah mematangkan saya Nurul.. Saya pergi dulu ya.. Saya kena uruskan hal ni dengan cikgu rashid. " ilham terus berlari ke pejabat guru. Aku masih terkedu dan terkejut dengan keputusan ilham untuk ke london. Tetapi ilham berhenti berlari. Dia menyampaikan sesuatu kepada aku. Membuatkan aku terasa ingin mengalirkan air mata.
"Nurul!!! Saya nak awak tahu satu benda ni jer... Saya cinta dan sygkan awak sepenuh hati saya. Saya minta maaf atas kesalahan saya yg dulu. Saya harap...suatu hari nanti Allah akan temukan saya dengan awak lagi." ilham tersenyum. Aku menangis.
*************
2tahun kemudian....
Hello Malaysia.. Here i am.. I coming home.. Lelaki yang segak bergaya.. Tinggi kira2 175.. Putihh mukanya.. Gigi terhias kemas dan rapi. Putihh gituu. Hahah.
"Woiiiiii Amir... Rinduuuunya aku kat kauuu. Lepas hbs tingkatan 6 je kau terus blah kan gi korea." aku membebel.. Potpetpotpet.. Hahah.
"Alah kau.. Kau dahh reject aku. Aku blah lahhh. Hahaha" aku terus membuat muka.
"Eleh kau..jangan spoilkan mood aku boleh tak. Halamak aii. Aku tumbok muka kau nak? " amir tergelak.
"Hahah. Apa lah kau niyh.. Aku tau kau masih simpan perasaan kat ilhamkan. Lepas ilham caw daripda form6 kau terus jadi lain.. Dah tak byk bebel. Aku yg org aim pelik tros xjadik pelik dah sebab kau lah. Hahah. Sebab kau spoilkan hati aku." terang amir sambil gelak2. Ha kang ada yg makan penumbuk aku kang kat airport ni.
"Kau jgn macam2 mir. Siapa suruh kau suka aku. Kau dah tahu hati aku keringgg bro.. Kau gi suka aku buat apa. Asal kau boleh suka aku ha? "
"Ha.. Soalan yg bgos. Kau ingat tak masa hari first kau nk dftr kt skola dlu. Kau ada lggar sorang Mamat ni kan? " aku cuba untuk ingat semula. Lama... Ha jap jap. Aku rasa aku ingat.
"Ha ingt2..apesal dgn Mamat tuh? Dah lah smbong nak mampuih. Terus blah gitu jek. ""Ha kalau kau nak tahu aku la Mamat yg sombong nak mampuihhh tuh. Hahah. "
"What? Seriusly??? Asal kau tak bagitau aku giler. Kau ni memanglah. " aku terus memukul lengan Amir yg beralas dgn kuat. Amir mengerang kesakitan. Aku tersengih. Heheh
"Eheheh. Sakit sgt ae? Sorry ae. "
"Ah kau. Sakitlah giler.. Kau dah pukul kuat mcm gitu mana tak sakit. Memang lah aku terus blah. Sebab time tuh lahh tiba2 jantung aku ni degup laju gilerr wey.. Tapi xsngka pulak boleh sekelas. Nasib badan. Rezeki. Hahaha. Hari terakhir sekolah. Aku luahkan perasaan aku kat kau. Tapi kau boleh pulak citer pasal kisah cinta kau dgn ilham tuh. Duhhh time tuh mmg ak dah tau la jwpan kau. Hahaha. Tak yah tnggu kau jawap.. Aku terus blah lahhh.. Nges woo aku. Kau pe tahu..hahah"
'Hmm kau tak dgr jwapan aku lg Amir. Tapi kau dah blah. Cuba kau ta tros blah. Mesti time tuh ak akn ckp aku perlukan masa sebab aku jgk suke kat kau. Tapi aku takut ..takut sejarah berulang kembali."Haha. Duh.. Tuh lahh kauu.. Aku reject jekk kau tros blah bawak diri smpai ke korea.. Kau pe citer doh skrg?? Tiba2 wasap aku gitau suh dtg kt airport amik kau. Terkejut badak ak. Hahah. "
"Aku balik sini terus lah. Nak jumpa kesayangan aku ni ha." Amir tersenyum sumbing.
"Pehal kau niyh. Gelilah aku..yelah maksud aku sekarang kau buat apa lepas balik korea ni. "
"Aku nak masuk meminang kau boleh? "
Aku apa lagi terus aku ketuk kepala Amir. Main2 pulak. Kan dah kena. Amir mengaduh kesakitan smbil mengosok gosok kepalanya.
"Ha. Padan muka kau. Hahah. Main2 lagi. "
"Alah sakit lahhh giler. Kau ingat bapak aku tak bayar zakat kew dulu. Haish. "
"Hahahah. Sape suh main2.kan dah kena. "
"Aku wat sementara waktu niyh kerja dululah kat syarikat ayah aku tuh. Tapi sekejap jela. Sementara tunggu panggilan daripada org london. Heheh"
"Ha london? Jgn cakap kau nk smbung blaja kt sana? "
"Yes baby. Of course. Kat sini pon bukan ada yg nak. Baik aku carik awek london."
"Alah sorg2 tinggal aku. Mse uh ana. Pas uh rania. Skrg kau yg bru muncul ni pon nk tggl ak. Asal korg nk bljr kt luar negara ha? Kat malaysia kan byk universiti. Hurmm... "
"Alololo.. Syg oii aku nak carik pengalaman baru kat negara org. Nanti kat sana aku ws kau la. Hahah. Lagipun aku tgh kat malaysia ni kan. So , kau gunakanlah masa yg ada nj tuk luangkan masa dgn aku. Hehe. Nanti rindu aku.. Aku tak tahu ae. "
"Herk! Menyampah aku. Malas layan. Dah lah jom makan. Aku laporr. Tunggu kau lama sgt. "
"Eheheh. Ok2.jom. " aku dan Amir jalan ke tempat makan yg terdekat.