Bab 14

502 6 0
                                    

2tahun telah berlalu..
Sepanjang aku dirawat di hospital ini keadaan aku bertambah baik. Keadaan aku semakin stabil. Akhirnya aku dapat menerima Amirul dapat hidup aku. Aku redha akan pemergian Arwah Amir. Aku tersenyum memandang wajah Amirul yang sedang asyik bermain di taman bunga . Hanya Amirul lah satu2 nya waris yang ditinggalkan arwah Amir. Sungguh.. Amirul la tanda cinta dan kasih antara aku dan arwah Amir. 'Terima kasih abang. Nurul da semakin sembuh sekarang'. Mata aku memandang ke langit. Cerah sungguh cuaca hari ini. 'Abang. Lusa nurul akan keluar daripada hospital. Nurul akan kembali ke malaysia abang. Abang tunggu Nurul ya. Dah lama Nurul tak ziarah kubur abang. Bukan. Bukan lama. Tapi Nurul tak pernah menjejakkan kaki Nurul ke tanah perkuburan abang. Maafkan Nurul ya abang. 'Aku mengeluh. Aku kembali memandang Amirul. Ha? Amirul tiada? Mana.. Mana Amirul. Ya Allah. Aku mencari Amirul di seluruh taman. Mata aku berkaca.

"Amirul... Sayang... Mana sayang mama ni.. Amirul.. " aku berlari lari mencari amirul. Tiba2 BUKKK!!! Aku terlanggar seseorang. Aku terjatuh. Aku mengerang kesakitan. Aku berusaha untuk bangun.. Aku dibantu oleh orang tersebut. Cahaya matahari menutupi wajah lelaki itu. Tetapi aku memandang anak kecil yang didukungnya. Ank kecil itu memegang belon. Aku menangis lalu mencapai anak kecil tersebut.

"Ya Allah Amirul... Kenapa sayang buat mama macam ni. Amirul  pergi mana? Sayang tak sayang mama ke ha? Amirul nak tinggalkan mama macam papa tinggalkan mama ke sayang? " aku menangis teresak esak. Amirul yang masih kecil tidak faham apa2. Amirul mengelap lembut air mata yang mengalir di pipi aku.

"Mama.. Miyul ayang mama. Mama angan angis. " pelat2 Amirul bersuara. Aku terkejut. Amirul dah semakin petah berbicara walaupun masih berumur 2tahun setengah. Aku mencium pipi Amirul. Aku hampir terlupa dengan gerangan yang sudah menemui anak aku. Aku memandang ke arah orang tersebut.

"Terima kasih en..... ", ayat ku terhenti. Wajah aku berubah pucat. Aku cepat2 berpaling daripada lelaki tersebut. Lantas aku berlari sepantas yang boleh. Lelaki tersebut memanggil aku. Aku tidak hiraukan. Akhirnya aku berjaya meloloskan diri aku. Aku memasuki bilikku. Aku tercungap cungap. Amirul memandang aku pelik. Aku mengelus lembut rambut anak aku. Aku mengucup ubun2 Amirul. Aku menangis. 'Ya Allah. Hampir 5tahun ya Allah. Kenapa mesti dia muncul semula. ' pintu aku diketuk. Aku mengelap air mata aku. Aku menyuruh orang tersebut masuk. Pintu dikuak. Aku melemparkan senyuman.

"Assalamualaikum Nurul. Macam mana hari ni? Okeyh?? " Doktor Akmal bertanyakan kabar aku.

"Waalaikumsalam. Alhamdulillah uncle. Saya bertambah sihat. Ermm....Uncle...  "

"Ya Nurul? Ada apa2 ke yg Nurul nak bagitahu uncle? ".

"Nurul nak ucapkan banyak2 terima kasih dekat uncle sebab uncle sabar dalam merawat Nurul. Sampailah akhirnya Nurul kembali sihat dan normal. " air mata aku mula berkaca.

"Tak ada apa lah Nurul. Ini kan tanggungjawab uncle sebagai seorang doktor. Nurul sihat ni pun satu hadiah dan kegembiraan untuk uncle tau. " Doktor Akmal melemparkan senyuman ikhlas. Aku membalas senyuman tersebut.

"Esok Nurul dah boleh keluar tau. "Sambung doktor Akmal. Aku pelik.

"Aik? Esok? Bukan lusa ke saya keluar uncle? Kenapa esok pulak? "

"Pihak hospital dah mempercepatkan tarikh kamu keluar hospital. Kamu suka? "

"Suka sangat uncle. Nurul dah tak sabar nak balik malaysia. Tak sabar nak bawak amirul jalan-jalan. Nak luangkan masa Nurul yang terbuang dulu tuh dengan mak.. Abah... Dan papa mama. " aku bahagia. Tak sabar rasanya nak keluar.

"Wah. Dah tak sabar la ye nak tinggalkan uncle. " doktor Akmal membuat muka sedih. Aku tergelak.

"Hahah. Nanti uncle datanglah malaysia. Kan uncle orang malaysia juga. Hehe. "

Takdir CintaWhere stories live. Discover now