Tarik nafas.. Hembus. Tarik hembus.. Cool down Nurul. Cool.. Ok kau daftar je form6 ni.. Kau tak boleh patah balik ok. Jgn pandang belakang.. Ya Allah kau permudahkanlah segala urusan aku.. Jgn lah kau membolak balikkan hati aku ni. AMIN. Sedang aku berjalan sambil mencari kertas2 peribadiku.. Tiba2 aku terjatuh pulak.. Ni semua gara2 tertendang org. Hye nasib badan. Say sorry jela Nurul. Brr..
"Sory... Sorry.. Saya tak sengaja." aku berdiri lalu memandang ke arah org itu.. Cahaya matahari menyukarkan aku utk melihat wajahnya.. Dia terus berjalan meninggalkan aku.. Ek eleh belagak nak mampuih Mamat ni. Halahai. Pi mampuih laaa.. Alamakk dah lambat ni. Aku cepat2 ke dewan A sekolah ini.
"Assalamualaikum cikgu. Maaf cikgu. Saya datang lambt. " aku memohon maaf lalu terpandang tag nama cikgu tersebut.. Ohh Pn. Faridah.. Lawa.. Selawa orgnye.. Ermm muda lagi.. Heheh. Apela aku niyh dok belek2 muka org pulak.
"Waalaikumsalam. Takpe.. Awak bwk tak butiran2 diri awk? " cikgu Faridah tersenyum. Lalu ak menyerahkan segala butiran yang diperlukan.. Setelah selesai. Aku diminta membayar yuran sebanyak rm50.00 utk pendaftaran ini.. Setelah selesai aku tros duduk di kerusi yg telah disediakan utk menyertai orientasi pelajar tingkatan6. Aduh.. Bosannya.. Tiba2 ada seseorang mencuitku. Aku terkejut.. Haih sape pulakk yg main cuit2 ni. Aku memandang ke sebelah. Wahhh tak sangka dgn apa yg aku lihat. Org tersebut terus menegur aku dengan perasaan happy.
"Weyyyy beb... Kau pehal dohhh kat sini.. Tak sangka giler aku... Macam mimpi... Dahhh lama giler tak jumpa kauuuu.... Kau apa kabar... Rindunya aku kat kau.." Rania teman karibku dulu semasa di sekolah rendah. Selepas tamat sekolah rendah.. Keluarganya telah berpindah ke Selangor. Selepas daripada tuh.. Memg terus lostttt laa.. Da ta jumpa.. Time tu mana ad fon kan.. Hehe. Rania memelukku lama. Aku tersenyum. Ada jugak member. Takdela bosan sgt. Heheh.
"Rania... Aku pun rindu kat kau.. Makin lawa kan kau.. Eee geram nya aku tengokkk muka kau ni. Makin lawa. Putih melepak. Cantik. Hahaha."
"Ah kau.. Lebihhh. Hahah. Aku sama jelah. Kau tuhhh ha.. Ape kurgnya lawa bebenor.. Dulu zmn budak2kan. Mestilah selebet2 smua. Hahah. Tapi zaman kita tuh dah takde wey. Budak sekrg drjh4 dah ad perasaan cintan cintun.. Dah pandai smart2.melawo. Dah pkai ipongg lagi hahah. Beza gila time kita. Hahah. "
"Tapi aku rasa rugilah dieorg tak rasa nikmat zaman budak2..sebab kecik2 da pegang hp.. Kita dlu main tingting.. Congkak. Batu seremban.. Smua mainan tradisional kita main.. Rugi sgt dieorgkan.. " Aku memberi pendapat juga.. Budak2 zaman sekarang memang lain sgt dgn budak zaman dulu. Sekarang susah nak nampak budak kecik yang ta reti guna hp.
"Kan.. Hahah. Rugi.. Rugi.. Wey beb.. Kau pe citer sekarang? Aku ta sgka tau boleh jumpa kau lagi. Aku tadi mlm baru terfikirkan kau. Nak jumpa kau. Tak sangka Allah makbulkan doa aku.. "
"Hahah. Aku pun sama.. Tak sangka bole jumpa kau lagi my twin. Hahah" Aku menepuk nepuk bahu Rania. Teringat masa dulu.. Aku dan Rania sgt2 rapat. Smpai org ckp aku dengan Rania ni adik beradik.. Sebab muka kiteorg dah nak sama. Hahah.
"Wey . I wanna ask you something beb. But kau jgn marah ye. Hmm. " aik ape pulak yg nak dicakapkan Rania niyh. Hmm layan jela.
"Ok. Cakap jelah. "
"Er.. Kau masih ingat lagi dengan Ilham? Your ex- boyfriend. " aku terus terkedu. Terkejut badak pun ada. Macam mana pulak Rania boleh kenal Ilham ni. And bila masa pulak die tau aku pernah dengan Ilham ni.
"Ha.. Mcm mana kau kenal dia?" suara aku mendatar.
"Beb. Kalau la aku sempat jumpa kau sebelum kau jumpa Ilham tuh. Pasti akan aku halang hubungan korang. Dia sepupu aku. Dia memang kaki perempuan. Kaki kencing orang. Setahun yg lalu. Dia pernah tunjuk gambar kau kat aku. Tapi time tu dia.. Dia da berubah sgt. I dont know why. Tpi lepas je die tunjuk gmbr kau kat aku.. Baru aku faham kenapa dia berubah jadik manusia yg setia pada yang satu. Aku kesian gler time tu kat dia. "
"Hmm kenapa dengan dia?" walaupun perasaan marah aku masih menebal. Tapi aku tadahkan juga telinga aku untuk mendengar cerita Rania tentang Ilham. Mula2 terkejut jugak la. Sebab Rania ni sepupu Ilham? Dunia.. Dunia.. Dunia memang sangatlah kecil. Huhu.
( Setahun yang lalu..)
Di rumah banglo Rania di Selangor
"Assalamualaikum Rania. " kedengar suara org memberi salam dengan suara yg lemah. Rania membuka pintu. Rania terpegun. Biar betul Mamat ni. Apehal tiba2 datang ni. Lemah semacam jek.
"Waalaikumsalam.. Ya Allah kenapa dengan kau ni Ilham."
"Rania. Kau kena tolong aku." ilham menangis dan merayu kepada Rania.
"Tolong apa wey.. Kau ni kenapa.. Serabut semacam.. Serabai pulak tuh. Gi lahhh cukur jambang kat muka kau tuh. Hurgh. Geli aku."
"Aku dah tak kesah dah kau nak cakap apa. Yg penting kau kena tolong aku.."
"Erm. Apa? Cakaplah cepat."
Ilham menghulurkan sekeping gambar perempuan. And Rania terkejut. NURUL?"Wey apesal gambar Nurul ada kat kau ni? Kau jgn cakap kau mainkan perasaan dia jugak mcm kau mainkan perasaan perempuan lain kat luar sana? Aku belasah kau kang" Rania tiba2 angin.. Dia mengepal ngepalkan penumbuk nya. Ilham menangis.. Rania terkejut. Wey wey wey. Apehal tiba2 nangis ni?
"Kau kenal Nurul? Rania... Aku sayang giler kat Nurul. Mula2 aku memang nak main2 je dgn hubungan ni. Tapi lama2 aku jatuh cinta kat dia. Dia lain daripada perempuan lain. Dia tak gilerkan harta aku. Dia.. Dia tak gedik mcm perempuan lain.. Dia garang.. Dia ganas.. Tpi ada masa dia manja. Aku suka dia Rania. Tapi suatu hari tuh.. Ex gf ak dtg.. Dia serang Nurul wey.. Dia simbah air kat muka Nurul. Time tuh kiteorg tgh keluar makan. Perempuan tuh sound Nurul. Dia ckp Nurul permpas. Perempuan jalang. Dia lempang muka Nurul wey.. And masa tuh aku bodoh. Aku diam jer. Tak tahu nak buat apa. Lepas je perempuan tuh pegi. Nurul nangis.. And dia mtk putus.. Dia lempang muka aku rania.. Aku memang layak kena lempang wey.. Lepas daripada tuh aku call dia. Tapi dia dah tak pakai nombor tuh. Dia tukar nombor. Aku carik dia.. Tapi dia lost mcm tuh je.. Aku nak explain dekat dia. Yang aku memang salah. Tp aku memang ikhlas cintakan dia. Tlong aku Rania. " ilham cerita panjang lebar. Aku hanya diam tak terkata. Ya Allah. Kenapa boleh jadik mcm nihh. Kesian Nurul.. Aku jugak kesian kat Ilham. Tpi ni smua slah ilham jugak. Siapa suruh die jdk playboy dulu. Hmm. Tpi die dah berubah.
"Aku.. Aku tak tahu nak tolong mcm mana. Sebab ak last cntct Nurul masa tuh aku sekolah rendah.. Lepas je pindah ke Selangor. Kiteorg da ta cntct. Kau kena kuat ilham."