Bab 3

517 4 0
                                    

"Nurul plisss bagi ilham peluang kedua? Aku tak minta lebih tapi cukuplah maafkan dia dan bagi dia berkawan dgn kau"

"Stop it rania. Hati aku sakit.. Sakit sgt.. Kalau kau dtg sini.. Masuk sekolah ni semata mata nak ingatkan aku pasal ilham.. Baik tak payah. Kau bolehh blah sekarang.. Aku kecewa dgn kau rania. " air mata aku sudah mula menitis satu persatu. Rania memeluk aku. Tanda dia memohon maaf dan suruh aku bertenang.

"Nurul. Aku minta maaf. Aku takde niat nak buat kau sedih. Apatah lagi marah dan kecewa. Aku cuma nak kau tahu yang keadaan ilham sekarang dah berbeza. Lepas kau tgglkan die.. Dia jdk kusut masai dan tak terurus. Hampir setiap hari dia wasap aku.. Dia kata kau selalu masuk dlm mimpi dia.. Kau bakal isteri dia.. Aku suruh dia bertenang.. Byk2 istighfar.. Jgn dilyankan sgt mmpi tuh.. Tapi dia berdegil. Dia masih cari kau smpai sekarang Nurul. He will fine you. Trust me. I will tell him. Coz i know he love damn much.. I apologise. I wanna light ilham burden Nurul. First time i saw you.. Aku terus ws kat dia. Dan bagitahu kau ada kat sini. And dia happy giler. Dia ckp dia akan pujuk ayah dia tuk dia bljar di sini.." terg rania pnjg lebar. Aku naik berang.

"What have you done rania.. You wanna break my heart?  Hati aku dah ckup terluka kau tahu takk. Aku dah bukak buku baru. Dah happy hidup tanpa ilham. Sekarang kau bagi tahu dia yg aku belajar kat sini? Kau selfish rania. Kau memang selfish. Kau cuma fikirkan perasaan ilham sepupu kau tuh... Tapi kau tak fikirkan perasaan aku. " aku nangis teresak esak.

"Nurul.. Syhhh.. Slow your voice.. People will heard you. Nurul aku mtk maaf sgt2. Aku tahu kau terluka. Aku tak sebelahkan sesiapa. Aku cuma nak jernihkan keadaan. Kalau kau tak boleh terima dia. Takpe. Tapi aku mohon kau maafkan dia.. Dah lebih setahun dia menanggung beban untuk mendapatkan kemaafan daripada kau rania. Lebih setahun die menanggung rasa rindu dan cinta dia kat kau.. Kau tak terima dia.. Itsokay.. But plissss.. Maafkan dia rania. Hmm" rania merayu dan meryu kepada aku.
Akhirnya aku terus memeluk rania dan menggangukkan kepala aku.

"Aku maafkan dia rania. Aku maafkan. Tapi tlong jgn paksa aku terima dia dalam hidup aku."

"Baiklah Nurul. Terima kasih. " rania tersenyum bahagia.

                      ******-******
2minggu kemudian...

"Assalamualaikum semua. Hari ini saya ingin memperkenalkan kamu semua kepada pelajar baharu ."

Pelajar2 perempuan mula lah menggeletisss. Bisik2 cakap pelajar baru tuh hnsem. Ape entah yg hensem sgt. Aku tros memandang ke arah pelajar tersebut. Terkejut beruk wey aku. Pelajar tersebut memandang aku dan melemparkn senyuman. Aku membuang pandang ke arah lain.

"Baiklah.. Sila perkenalkan diri kamu. " arah puan Faridah. Pelajar tersebut akur dan menganggukkan kepala.

"Nama saya muhammad ilham Aiman. Saya tinggal di kedah. Berpindah ke sini atas sebab2 tertentu. Awk semua boleh panggil saya ilham. "

"Ada sesiapa yg ingin mengajukan soalan kepada ilham sebelum saya memulakan pembelajaran? " tiba2 ada seorg pelajar perempuan bertanyakan soalan.. Ya tasha. Pelajar gedik tuh. Menyampah aku.

"Ilham dah ada makwe ke belum? " bhuuhh satu kelas mem buuu kan tasha. Hahah. Pdn muke. Ilham menjawab.

"Maaf saya rasa soalan tuh Agak peribadi. Saya tak dapat beritahu. "

Satu kelas gelakkan tasha.. Hahah. Muke Tasha  dah macam buah tomato dah aku tengok. Hahah.

"Baiklah ilham. Awk boleh duduk di sebelah situ.. Sebelah Amir. "

"Terima kasih cikgu" cikgu Faridah menganggukkan kepala. Ilham terus berjalan ke arah Amir dan duduk ditempat kosong tersebut.  Ilham memulakan perbualan.

"Hai aku ilham. Kau? "
"Hai aku Amir. " Amir menyuruh aku pandg ke hadapan tanda cikgu sudah memulakn pembelajaran dan menyuruh aku utk fokus.
Aku menganggukkan kepala tanda mengerti.

"Nurul?  Are you okay? "Tanya rania kepada aku.

"Aku oke. Dont worry. "
Aku melemparkan senyuman yg hambar.

"See dia asyik tgok kau je Nurul. "
Aku memndg ke arah ilhm. Die memndg aku dan melemparkn senyumn. Aku menjelingnya lalu menghadap ke arah rania semula.

"Lantak dia laa".




Takdir CintaWhere stories live. Discover now