Bab 5

638 6 0
                                    

"Amir.. Aku stress lah wey. "
"Lah pasai apa hang stress ni? Cuba kau citer kat aku. " Amir sedia mendengar.

"Aku tak nak kahwin lah wey tapi mak dgn abah aku tuh duk sebokk tanya mana calon menantu dia. Dia nak suruh aku kahwin awl. Aku baru 21 tahun. Muda lagi kot. Giler kn dok? " aku mengeluh. Sedih.. Sedih. Hmm. Amir gelak.  Eh amir ni. Pehal dia gelak ni . Aku tengah sedih padahal. Aku membuat muke.

"Ahahaha. Ok2. Sorry2..apa lah kau susah hati sangat. Kau kahwin jelah dengan aku.  Aku pun suka kat kau kan.." luah amir. Eh giler ke apa Amir ni.

"Kau ni pehal. Aku serius lah wey bukan main2 "

"Aduhai. Aku serius lah ni. Ape kau tengok aku main2?"

"Er... Aku tak boleh la. Sebab nanti hati kau yang sakit. "

" ok mcm ni lah. Aku ada kat mlysia ni lebih kurg 6bulan mcm tuh.. Aku plan kita kahwin dlm bulan ni jgk. Lepas tuh kalau dlm masa 6bulan tuh kalau kau masih tak dapat nak fallin love kat aku.. Aku lepaskan kau. Aku redha. " terang amir panjang lebar. Aku terus ketuk kepala Amir.

"Ha.. Amekkau.. Kau ingat kahwin ni main2 ke?  Kahwin ni benda serius kau tahu tak. Mana boleh buat main. Benda ni akan effect kt family ak. Effect kat family kau jugak. Kalau kita cerai. Hancur lah hati dieorg wey. "

"Erm kalau mcm uh tak yah lah cerai,   aku lagi suka dapat jadik lakiq kau yg halal sampai bila2. Nanti boleh peluk cium kau hari2.hahah. "
Aku hanya mampu menggelengkan kepala aku. Aku malas nak layan manusia otak mereng mcm amir ni. Tak sangka budak yg dulu nya aku ingat pendiam and polos rupenya otak mereng kalau da rapat. Hahaha.

"Alah kau. Nak geleng2 kepala pulak. Ok cun. Aku anggap kau setuju tau. Lusa aku bawak rombongan meminang kat umh mak ayah kau hahah. K cau. Jumpa lusa. Hahah. " Amir terus pergi meninggalkan aku yg masih terkebil kebil.

"Woiiii. Ape yg cun gilerrrr.. Bila masa aku setuju. Aduhhh!!! Giler betui lahhh Amir ni." Amir gelak2 dari jauh smbil melambaikan tangan.

                       ***********
Aku mundar mandir di dalam rumah kak Fathia.
'Aduh macm mana ni nak gitau mak abah kat kampung. Mcm mana nak gtau akak niyh. '

Kak fathia pelik memandang ak. Die menegur aku tiba2.
"Hoiii kau pehal dik. " aku terkejut.

"Ehhh mak aku nak kahwin. " Duhhhh mulut2 boleh plak kau melatah mcm ni. Kak Fathia tersenyum.

"Ohhh. Kau nak kahwin aehh dik??  Nak kahwin dgn sape? Kau tak bagitahu aku pun kau nak kawen dik. Tapi tang bile nya kau couple. Setau akak kau tak penah msj n kluar dgn mana2 lelaki. Abg aizat pun xpenah nmpk tau. "
Hai.. Kak. Kak. Tau la kau dah khwin.. Ta yh kecoh lerrrr. Nampk noh kau dgn Abg aizat perati aku kan. Cehh. Nyampah.

"Aduh kak kau ni pehal. Terkejut aku. Tiba2 sergah aku. Aku smackdown kang baru tau. " marah aku kepada kak fathia. Kak fathia gelak.

"Dah kau mundar mandir dari tadi akk tgkk. Kau kenapa sbnrnye dik? "

"Hmm. Kak. Aku nak kahwin. " kak fathia terkejut beruk.

"Ha?  Kau biar betui ni dik? Bila masa kau dpt calon ni? Takkan sebab mak abh desak kau kahwin muda kau main cekau je mana2 laki kat luar sana. "

"Aduh kau ni kak. Aku tengah serabut ni. Kau jangan nak serabut kan otak aku lagi boleh? Hmm.. Aku nk kahwin dgn kawan sekolah aku dululah. "

"Siapa kawan kau tuh? Suh dia jumpa aku dulu. "

"Takyah lahh kau jumpa dia. Lusa dia nk datang kampung. Datang meminang aku. " kak Fathia terus mengetuk kepala aku.

"Aduh sakitlah kak. Ape akak ni. Pukul2 kepala orang pulak. "

" padan muka hang.. Hang ni nak kahwin dengan sapo ni. Akak bukan apa.. Akak risau ja kau salah pilih org. Kahwin ni bukan boleh dibuat main. Kalau dibuat main, buruk padahnya haihhh. "

"Yalah yalah.. Ha kak.. Hang maii sini sat. Ceq tunjuk gmbar bakaii suami ceq. Akak kenai laaa kat dia.. Jgn risauuu nah." aku terus menunjukkan gmbr Amir kepada kak fathia. Kak fathia pe lagi.. Terkejut badak kau hahah. Mana dak nyaaa.. Budak ni lah dulu yg ak sebuk2 kutuk.. Sekarang ha amek kau.. Jadik lakiq aku terusss.. Tapi suami sementara ja.. Sssyhhhhh. Secret okayy. 😜

"Wey hang serius ka nak kahwin dgn depa ni?"

"Seriusla wey.. Kenapa tanya? " pelik betul aku. Ada jer yg tak kena. Haih. Kawen salah. Xkawen salah.. Ada jer...
"Aku suko kat depa. Walaupun kau dulu dok kutuq2 depa ni tapi depa ni baik budak nya. Dia niyh kalau adik nak tau sepupu jauh abg aizat tau.. Cuma tu la time kami kahwin tuh dia duk korea. Dia kata dia tak boleh balik sebab kena uruskan hal syarikat kat sana. Bagus budak tuh. Lepas je hbs form6. Terus dia tolong bapak dia uruskan hal syarikat. Walaupun org ckp dia masih mentah.. Tapi dia tak pernah putus asa. Dia ckp mana boleh putus asa kalau tak mau bankrup syarikat bapak dia niyh. "

"ya Allah kecilnya dunia ni. Tak sangka pulak dia sepupu Abg aizat. Habislah plan mcm ni. " aku mengumam perlahan. Tapi didengari kak fathia.

"Apa Nurul? Plan apa? Kau buat plan apa dik? Baik kau ckp sekarang. "

"Ha? Plan apo pulak ni. Mana ada apa2 plan. Adik ckp.. Er... Adik cakap akak ni tak boleh ke Cakap pelan2..laju bebenor. Mcm nak rap dah. Ha. " aduh makkk. Mcm mne ni. Mampuih aku.

"Ohhh.. Suka aty akak la. Sibuk je kau ni. Kau jgn ada apa2 rahsia tau dengan akak. Kalau tak siap kau akak kerjakan. " akak memberi amaran kepada aku . Fuhhh. Nasib baik kak Fathia percaya cakap aku. Kalau tak matii aku.

"Ok lah kak. Dah malam ni. Adik tidoq dulu na.. Esok adik balik kampung tau kak. Nak bincang dengan mak dan abah pasai hal ni. Akak nak ikut dak?  Kalau akak tak ikut.. Adik naik bas jer."

"Kau balik kampung esok dik? Akak ikutlah. Mana boleh akak biar kau balik sorang2. Lagi pun Abg aizat tgh outstation. Nanti akak takde kawan pulak. "

"Ha yelah. Night kak. Assalammualaikum. "

"Night dik. Waalaikummusalam. Dik kau Jgn lupa basuh kaki and baca doa pulak tau. " kak fathia sempat menjerit kepadaku.

"Yew..... Adik tahu lerrr... "

Takdir CintaWhere stories live. Discover now