Bali, indonesia
aku melihat jam ditangan aku.
"Hmm. Mana pulak ilham ni. Ambil wallet kat hotel takkan lambat mcm ni kot. Ni dah pukul 10.30 pagi ni. Dah 20minit aku tunggu. Ak jalan sendiri kang baru tahu. " aku menggumam perlahan. Aku melihat ilham sedang berlari ke arah aku sambil tersengih.
Sampai je dihadapan aku dia tercungap cungap."Lambat betul awak ni. Pergi ambil wallet ke buat wallet kat dalam hotel tuh. " muka aku sudah monyok. Ilham tergelak. Aku memandang ilham pelik.
"Kenapa awak ni? Tiba-tiba gelak. Saya tengah marah ni. Awak boleh gelak pulak. " sambung aku.
"Ok. Ok. Sorry lah. Ada hal sikit tadi kat hotel. Hehe.", jelas ilham sambil tersengih.
"Hal apa pulak? Tadi kata ambil wallet? " tanya aku pelik.
"Hahah. Yelah. Tadi saya ambil wallet lah memang. Lepas tuh ada lah sikit hal saya. Dah jom lah kita gerak. Nanti lambat kang. "
"Eleh. Dia yang lambat padhal. Sekejap ambil wallet. Sekejap ada hal.", gumam aku perlahan. Tapi masih dapat didengari ilham. Haih kuat sangat ke suara aku ni? Asal cakap perlhan je mesti orang dgr jugak. Ilham mencubit pipi aku.
",ha bebel lagi . Kan dah kena. "
"Sakit tahu tak. Huh. Malas layan lah. Saya nak jalan sorang. Werk. ", aku terus jalan mendahului ilham. Ilham berlari mendapatkan aku.
"Nurul. Tunggu lah. Bahaya tahu tak awak jalan sorang2. Dah lah orang kat sini ramai. Kalau awak hilang macam mana ha. ", jerit ilham sambil meluru ke arah aku. Langkah aku terhenti. Hmm. Ayat dia. Sama macam ayat yang Amir pernah cakap dekat aku time aku hilang dulu. Hmm. Aku menggelengkan kepala aku. Ya Allah kuatkan lah aku. Ilham terus mengenggam erat tangan aku.
Aku menjeling ilham."Ha lain kali jangan carik pasal aeh. Kalau tak kita jalan asing2." ugut aku . Ilham tersenyum sinis. Alah apehal tuh. Entah ayat apalah yang ilham nak cakap.
"Heh. Ada saya kesah. Saya akan pastikan sepanjang kita dekat sini. Ni tangan ni. Tangan yang ada dekat tangan awak sekarang ni, takkan terlepas. Tangan ni akan sentiasa dalam genggaman awak. Nak atau tak nak. Awak kena patuh. Ini untuk keselamatan awak. Ingat...saya suami awak. Syurga awak.. Ingat tuh! Balas ilham tegas. Aku mendengus. Malas nak layan ilham.
*********
"Ilham jom pergi pantai. Saya teringin lah nak main air. Heheh. Dah lama sangat. Last saya pergi pantai masa pergi honeymoon dengan am.... " belum sempat aku menghabiskan ayat aku, aku bagaikan tersedar. Nurul wake up. Kau dengan ilham sekarang. Jangan rosakkan suasana sekarang Nurul. Aku memandang ilham sambil mengeluh.
"Saya minta maaf ilham. Saya takde niat. Takpela ilham. Kita pergi tempat lain je hari ni. " aku tersenyum kelat lalu menunduk. Ilham tersenyum.
"Tak apala Nurul. Kenapa pulak awak nak minta maaf. Saya tak kesah lah. Perkahwinan kita ni bukan untuk awak melupakan arwah Amir. Tapi untuk mencintai dan menyayangi saya kembali. Dah. Cepat siap. Nanti pukul 10.00 pagi kita gerak pergi pantai. Kata orang pantai dekat Bali ni lawa. Tenang jer. ", aku memandang ilham sambil tersenyum. Aku mengucup pipi ilham sekilas lalu aku pergi ke bilik air untuk membersihkan diri. Ilham tergamam sambil tangan nya memegang pipinya. Dia tersenyum. Aku di dalam bilik air tersenyum. Membahang muka aku. Huishhh gataiiinyaaaa kau ni Nurul.