Ilham sedang menikmati makanan tengahari nya di cafe di dalam hospital sendirian. Aku berjalan menghampirinya lalu aku duduk berhadapan dengannya. Dia berpura pura tidak mengetahui kewujudan aku di situ. Aku mengeluh.
"Ilham. Sampai bila awak nak mendiamkan diri dengan saya? " ilham hanya mendiamkan diri.
"Ok. Saya tahu saya salah. Saya salah sebab tak fikirkan perasaan awak. Saya minta maaf. Saya cuma... " belum sempat aku menghabiskan ayat aku, ilham mencelah.
"Awak cuma apa? Awak cuma mempergunakan saya untuk Amirul? Untuk mak dan abah awak? Saya kahwini awak atas persetujuan awak sendiri. Saya tak pernah paksa awak dalam perkahwinan ni. Awak tak perlu pergunakan saya untuk Amirul atau mak dan abah awak Nurul. Saya memang ikhlas sayangkan Amirul macam anak saya sendiri. Saya juga sayangkan mak dan abah awak. Mereka layan saya mesra. Tak mcm orang luar lgsug walaupun saya baru saja masuk ke dalam keluarga awak. Saya sedar saya tak layak untuk awak Nurul. Saya tahu saya tak akan dapat tempat di hati awak. Saya tahu hati awak hanya untuk arwah Amir. Saya sedar tuh. " ilham terus berdiri dan melangkah meninggalkan aku bersendirian di situ. Aku mengenggam tangan ku erat. 'Ya Allah. Kenapa keadaan menjadi semakin rumit ni Ya Allah. Aku hanya nak berbaik baik dengan ilham. Tapi tak sangka kelakuan aku yang lalu terhadap dirinya meninggalkan kesan yang mendalam. Hmm. ' aku meraup mukaku perlahan.
Sesampainya kami di rumah. Ilham masih diam membisu. Ilham terus menyalam kedua orang tua aku sambil tersenyum. Aku tersenyum kelat. Puan maisarah melihat kelainan daripada riak muka aku. Ilham dan En. Zamarul serta amirul keluar rumah dan duduk di pondok kecil di tepi rumah ku. Mereka berborak rancak. Hmm. Puan maisarah menghampiri aku.
"Dik.. Kamu ada masalah ke dengan ilham? 2 tiga hari ni mak tengok kamu asyik muram jer. Maaflah kalau mak sibuk bertanya. Mak bukan nak masuk campur. Mak cuma tak nak tengok anak mak bersedih je. "
Aku melihat puan maisarah. Aku tersenyum kelat. Mata aku mula berkaca. Hmm. Semenjak pemergian Amir . Air mata aku ini mudah saja menitis. Walaupun hal tu tak besar mana pun, tapi air mata aku ni nak jugak menitis. Ngada betul air mata aku ni. Hmm. Aku baring di atas riba puan maisarah.
"Mak. Apa yang perlu Nurul lakukan mak? Nurul buntu. Nurul tersepit antara tanggungjawab dengan perasaan Nurul sendiri. Hmm. Nurul masih belum boleh terima ilham menjadi sebahagian keluarga kecil Nurul. Nurul cuma nak ilham bagi Nurul masa. " aku menangis..
"Syh.... Dah Nurul. Kamu jangan menangis. Kalau kamu perlukan masa. Begitu jugak dengan ilham. Dia perlukan masa di mana kamu masih belum boleh terima dia. Daripada air muka nya. Cara dia lihat kamu. Senyum dengan kamu. Mak tahu dia sayangkan kamu. Wajahnya itu menyimpan begitu dalam perasaan rindu pada kamu. Perasaan rindu yang tak tertanggung. Perasaan rindu yang sudah lama dia pendam. Tapi semenjak dua menjak ni mak dapat lihat riak wajah kekecewaan pada air muka nya. Mak bukan nak menyebelahi ilham. Mak tak sebelahkan sesiapa. Mak cuma harap kamu buka sedikit ruang untuk ilham masuk ke dalam kehidupan kamu. " aku hanya mendiamkan diri. Berusaha untuk mencerna setiap bait ayat puan maisarah.
"Jangan sampai kamu terlepas orang yang betul-betul sayangkan kamu Nurul. Bila tiba masa tuh. Kamu jangan menyesal dik. " sambung puan maisarah lagi.
********
Pada malam tuh aku melihat ilham tersenyum senyum melihat handphonenya. Jarinya laju saja membalas wasap. Hmm. Dia ingat aku tunggul ke apa dekat sini. Wasap siapa entah tuh. Ilham makin galak. Eh ni da lebih ni. Tak boleh jadi ni."Ilham. Kalau awak nak tersenyum senyum. Tersengih sengih layan wasap awak tuh. Awak dipersilakan tidur di sofa ya. Saya tak nak ada gangguan. Bising tahu tak. Entah siapa awak wasap tuh saya pun tak tahu . " ujar aku. Aku terus baring di atas katil dan aku menutupi semua badan dan muka aku dengan selimut. Sempat lagi aku mengumam perlahan. Tapi tak sangka pulak ilham boleh dengar.
", ada bini dia buat macam tunggul. Boleh pulak dia layan wasap. Entah perempuan mana dia layan aku pun tak tahu. Hurgh. Menyampah. "
"Kalau awak tak nak saya buat awak macam tunggul. Awak jangan layan saya macam tunggul. Tunggul yang takde perasaan. " aku tersentak. Deep doh. Ilham terus meletakkan handphonenya di atas meja dan menutup lampu. Dia terus memejamkan matanya. Aku secara automatik terus duduk. Tiba2 darah aku mendidih. Aku menarik ilham menghadap aku. Ilham duduk.
"Saya tahulah saya salah dengan awak tempoh hari. Tapikan saya dah minta maaf. Awak tak perlulah layan saya macam ni. Kalau awak dah bengang sangat dengan saya, baik awak cer.... " ilham terus mengucup bibirku dengan rakus sebelum aku sempat menghabiskan ayat aku. Mata aku membuntang. Terkedu . Ilham melepaskan kucupan tersebut.
Mukanya marah. Aku takut."Jangan pernah sesekali awak cakap perkataan tuh lagi. Saya benci. Kalau awak berani cakap lagi perkataan tuh. Saya boleh buat lebih daripada tadi. ", balas ilham tegas. Ilham terus kembali kepada pembaringannya. Malam itu merupakan malam yang sesunyi sunyi malam. Aku hanya mampu mendengar degupan jantung aku yang berdegup laju. Aku memegang dada aku. Merasakn degupan tersebut. Ya Allah perasaan apakah ini. Hampir setengah jam aku berbaring di atas katil akhirnya aku terlena.