Part 9 - GPS

183 26 0
                                    

( AIRIS POV )

" Omma.. Izinkan airis kerja please " rayuku.

Riak omma amat terkejut.

" Takpayah. Kamu perlu belajar sayang " kata omma lembut.

" Please, airis nak bantu keluarga kita. Airis kuat okay? Izinkan airis omma. Jebal " rayuku lagi sambil menyusun jari.

Omma mengeluh panjang.

" Nanti omma bincang dengan appa "

Cakap sal appa ni. Dia kat mana? V cakap dia kerja. Tapi? Kerja apa?

" Omma. Mana appa? " tanyaku.

" Appa ke klinik. Ambil ubat "

Aku kerutkan dahi.

" Appa sakit apa? " tanyaku yang inginkan kepastian. Setahu aku appa la orang yang paling cergas tanpa sebarang penyakit.

" Appa cuma lelah je. Sakit orang tua bila umur meningkat " kata omma dengan nada sedikit ceria.
Saja je nak sejukkan hati aku.

" Omma, airis nak keluar jap eh? Nanti appa balik, omma cuba bincang okay? Airis betul betul nak kerja untuk keluarga kita " kataku tersenyum.

" Kamu anak yang baik airis " lalu omma memelukku. Aku hanya membalas pelukan ibuku. Terasa amat selamat dan selesa. Lama tak peluk omma. Lalu aku meleraikan pelukan.

" Airis keluar jap eh? " kataku lalu memakai hoodie merah. Sejuk weh.

" Pergi mana? "

" Jalan jalan. Jap lagi airis balik. Bye omma " kataku lalu pergi. Kasut pun aku bawak lari keluar. Makin banyak soalan omma nanti.

Lalu aku memakai kasut tersebut dan teruskan perjalanan. Ke mana? Ikut rasa hati je.

Aku rasa alang alang jalan menuju ke bandar ni. Aku rasa elok kot aku tanya ada kerja ataupun tak.

Fighting kang airis!

----

Dah masuk ke-3 kedai aku masuk. Tapi, semuanya takde kerja untuk aku. Alaa, bahagianya aku.

Lalu aku berhenti di stesen minyak. Ada kerja tak? Hm, cuba jela.

Aku berjalan menuju ke stesen minyak dan menegur pakcik yang sedikit tua. Maybe tauke.

" Ajusshi, sini ada kerja kosong tak? " tanyaku lembut.

Pakcik tu memandangku dan tersenyum.

" Ada tu memang ada, tapi bukan kamu masih muda? "

Tanya macam macam pulak.

" saya nak kumpul duit poket. Boleh kan saya kerja sini? " tanyaku.

" Ya baiklah. Ajussi malas nak tanya kamu banyak. Mulai esok, kamu kena start okay? "

Aku tersenyum panjang. Finally.

" Saya sekolah pagi. Balik pukul 2 petang. Macam mana ni? "

" Hmm. Kerja kamu start pukul 5 petang hingga 12 malam. Boleh? " kata pakcik itu.

Baiknya 💕

" Okay ajusshi. Gomawo " kataku dengan nada riang.

" Baiklah. Saya nak masuk sekarang. Saya pergi dulu ye " kata pakcik itu dan terus pergi.

Tomboy + KTH Where stories live. Discover now