2; Aiskrim

588 72 5
                                    

Kasut tumit yang berada dikaki Naura tanggalkan. Terjengket-jengket dia masuk ke dalam rumah agar kelewatannya tidak dihidu oleh keluarga. Sudah hampir ingin mendaki tangga lampu di ruang tamu menyala. Dia menoleh terkejut barangkali. Abangnya memeluk tubuh memandang Naura yang berpakaian ketat separas peha.

"Awal balik?" perli Naufal terhadap Naura. Pandangannya seolah-olah begitu marah dengan kelakuan adiknya.

"Haah, awalkan! Baru pukul 4" jawab Naura tanpa rasa bersalah dengan menunjukkan peace menggunakan jarinya yang runcing.

"Dah berapa kali Abang kata jangan pakai macam ni! Tak malu ke? Naura ni takde maruah ke?!" terpekik suara abangnya.

Naura membuat muka menyampah. "Yang abang nak kisah sangat ni kenapa? Mama ngan Papa relax je I pakai macam ni!" suaranya naik satu oktaf tanda dirinya protes.

"Sebab Mama ngan Papa tak kisah la Abang kisah! Tell me why you wear like this?!" pekik Naufal. Sedar adiknya ingin terus ke atas. Cepat-cepat Naufal menarik lengan adiknya.

"Oi sakitlah! What's wrong with you Abang?! Berapa kali Abang nak I explain ah? Abang tak tahu ke ni fesyen?" protes Naura.

"Fesyen otak kau! Ada je baju yang cukup kain boleh jadi fesyen. Balik-balik baju yang tak cukup kain ni juga kau kata fesyen".

"Dah la abang! Tak payah nak tunjuk alim dekat dalam rumah ni. Everyone no wants hear you in this house. Naura malas nak gaduh dengan abang. This is me and always be like this!" jerkah Naura.

Naura terus mendaki tangga masuk ke dalam bilik. Pintu bilik dihempas kuat tanda dia marah. Biasalah anak bongsu. Ego Naura sentiasa tinggi.

Naufal mengeluh panjang. Mengalir air matanya melihat perlakuan Naura. Hiks hiks. Hidung Naufal mula berdarah. Di kesat kasar darah yang menitik keluar.

"Ya Allah, bukalah pintu hati Naura" monolog Naufal di dalam hati.

____

Naura bangun menuju ke dapur bagi mengisi perut. Milo 3 in 1 diambil dari balang lalu dibancuh. Naura duduk di meja lalu mencicah biskut kering dengan milo. Sedapnya.

Sedang Naura menikmati milonya. Abangnya masuk ke perkarangan dapur. Naura menjeling abangnya. Sibuk je dia ni!

Naufal juga menyediakan milo panas dan duduk di berhadapan dengan Naura. Saja dia menimati biskut kering itu dihadapan Naura.

"Kau masih ada dara?" tanya Naufal secara on the sport.

Tersembur Naura dibuatnya. Habis muka Naufal dipenuhi dengan air milo yang keluar dari mulut Naura.

"Kau pikir aku ni hina sangat ke nak buat perangai macam tu. Aku bukan penzina la" marah Naura lalu beredar dari dapur.

"Tch, bodoh punya abang!" ngomel Naura dalam hati.

Naufal memanggil semula adiknya selepas menyedari dia menyakiti hati adiknya.

"Kau nak apa?! Nak kata aku apa lagi? Aku tak pernah buat benda macam tu sentuh arak pun tak pernah. Ha nak tuduh apa lagi?!" pekik Naura memarahi abangnya.

"I'm sorry. Aku terlepas cakap la. Aku minta maaf. I'm so sorry" pinta Naufal.

"Okey".

Naura dan Naufal melabuhkan punggung mereka di sofa. Suasana menjadi sunyi sepi. Kalau dulu sebelum Naufal berhijrah Naufal selalu menyakat Naura tapi sekarang Naufal banyak menghabiskan masa di dalam bilik.

Kadang-kadang terdengar sayup-sayup suara Naufal mengaji Al-Quran.

"Naura, kalau satu hari nanti Abang mati. Naura nangis tak?" tanya Naufal bagi memecahkan kesunyian antara mereka berdua.

"what the hell, kau dah kenapa kena sampuk ke?" tanya Naura membuat muka pelik.

"No, I'm just asking."

"Hmm.. bodoh la kau ni. You're only one my brother so why not I'm crying?" tanya Naura balik.

Naufal diam. Naura diam.

"Malaikat lalu ke?" tanya Naura.

Naufal tertawa halus.

"Kau nak aku belanja aiskrim tak?" tanya Naufal.

Nak ambil hati aku la tu! "Sure, why not? Orang nak belanja. Rezeki jangan ditolak" kata Naura lalu menunjukkan peace menggunakan jarinya.

"Okeyla, I siap dulu. Babaiiii" ucap lalu sambil melambai tangan ala diva.

Naufal tersenyum melihat gelagat adiknya yang kekadang sewel.

[√] Naura AfifahWhere stories live. Discover now