Fitri memandang Sofia.
"Saya dekat mana?"
"Awak dekat bilik rawatan. Tadi awak pengsan. Saya suruh seorang budak lelaki ni angkat awak dekat sini" jawab Sofia.
Fitri terdiam. Perutnya masih senak akibat ditumbok.
"Terima kasih ya sebab tolong saya tadi. Saya minta maaf" kata Sofia.
"Untuk apa?"
"Sebab saya, awak dipukul"
"Ouh, tak apa lah. Saya ikhlas menolong" Fitri tersenyum.
Sofia membalas senyuman itu.
"Ha, siapa nama awak ya?"
"Puteri Aliyanna Sofia"
"Ouh, Sofia. Budak pendiam yang tak ada ramai kawan tu kan?" kata Fitri.
Sofia mengangguk.
"Nama saya Fitri Izudin. Panggil Fitri je. Boleh kita berkawan?"
"Betul ke awak nak kawan dengan saya?" soal Sofia.
"Ye, betul lah. Awak tak ada kawan dekat sini. Sebab tu lah awak kena buli. Kalau awak kawan dengan saya, saya boleh tolong awak"
Sofia terdiam.
"Em, baiklah!"
"Okay, memandangkan kita dah jadi kawan. Kita tukar panggilan lah. Panggil kau-aku je" kata Fitri.
"Ok, boleh je"
Mereka berdua tersenyum.
((End story ))
"Sejak tu lah, kami jadi kawan rapat. Dia selalu tolong aku kalau aku ada masalah" kata Sofia.
"Em, aku paham perasaan kau" balas Irsyad.
"Kau kawan dengan arwah Fitri tu waktu umur kau berapa?" tanya Amirul.
"Waktu tu, umur aku 13 tahun dan umur arwah Fitri 14 tahun"
"Ouh, dia tua setahun dari kau? Aku ingatkan dia satu umur dengan kita" kata Irsyad.
"Kau tak nak balik Perlis ke? Melawat kubur dia?"
"Aku memang nak balik sana. Aku nak lawat kubur dia, lepas tu aku nak datang rumah keluarga dia. Sejak aku pindah sini, aku jarang datang rumah keluarga Fitri." kata Sofia."Jom lah pergi sana waktu cuti nanti. Aku boleh tolong bawak kau pergi sana. Aku pon nak jumpa keluarga dia" kata Amirul.
"Boleh ke?"
"Boleh je. Tapi kau kena bagi tahu ayah kau dulu" balas Irsyad.
"Okay"
"Yana, sorry kalau aku tanya ni" kata Amirul.
"Apa?"
"Siapa yang buli arwah Fitri sampai dia boleh terbunuh?"
"Em, tu aku tak tahu lagi. Nanti aku tanya keluarga dia" jawab Sofia.
"Tak apa ke tanya? Dia dah lama kan meninggal?"
"Tak apa kot. Aku cuba tanya dulu. Fitri meninggal setahun yang lepas. Aku tak pernah lawat kubur dia lagi. Kejamnya aku tak ziarah kubur kawan rapat sendiri" air matanya mengalir lagi.
"Jangan bersedih lagi, Yana. Kau boleh berdoa pada Tuhan agar roh dia ditempatkan di antara orang yang beriman"
Sofia terdiam. Sungguh banyak kenangan dia bersama Fitri.
"Dah, jom balik. Hari dah nak petang ni" kata Irsyad.
"Ok, jom"
***
Vote!
YOU ARE READING
7 Jejaka Hots [C] ✅
Teen Fiction[COMPLETE] Mengisahkan tentang 7 orang jejaka yang baru pindah ke sekolah Puteri Aliyanna Sofia. Puteri Aliyanna Sofia merupakan anak pengetua sekolah. Walaupun Sofia anak pengetua, dia tidak berasa angkuh. Sofia tidak mempunyai ramai kawan. Dia ha...