Bab 51

33.6K 1K 10
                                    

Keesokan pagi, Aiman membawa Erni menaiki gondola yang sememangnya terkenal di Venice.  Erni melangkah dengan penuh berhati-hati ketika naik ke atas gondola.  Kalau silap langkah, aku terjatuh dalam air.  Aiman mengambil tempat di sebelah Erni.

Gondola yang dinaiki mereka mulai bergerak di sepangjang terusan kecil itu.  Erni menangkap gambar bangunan-bangunan yang tersergam indah.  Banyak pelancong turut melakukan perkara yang sama. 
Aiman merampas telefon Erni.  Banyak sangat gambar yang dia ambil.

“Alah…kenapa pulak?” aku tengah seronok ambik gambar, boleh pulak dia rampas telefon aku.

“Dahlah…takkan nak biarkan abang sorang-sorang je dekat belakang ni?”

“Mana ada.  Erni ada tepi abang kan?” bila masa pulak aku biarkan dia sorang-sorang? Merepek betullah suami aku ni.

“Memang sayang ada tepi abang tapi tumpuan sayang terhadap nature dan bukannya pada abang…”

Lah…suami aku ni.  Nakkan perhatian rupanya? “Abang…apa salahnya saya ambik gambar bangunan ni? Bukannya selalu saya boleh ke luar negara.  Tambah-tambah lagi Venice.  Ini first time tau jejak kaki ke luar negara.  Abang bagilah saya masa nak feel suasana ni…”

Aiman menjelingnya tanda tak suka.  Matanya dialihkan ke arah lain.  Telefon Erni masih lagi di dalam tangannya.  Apa-apa pun dia nak Erni tumpukan perhatian kepadanya.

Erni menghembuskan nafas kecilnya.  Macam budak-budak betullah suami aku ni.  Kenapalah harus ada perangai manja dalam diri dia ni? Tak layan je, merajuk.

“Ok fine…sekarang abang nak suruh Erni buat apa?” nak tak nak aku kena mengalah jugak.  Kalau tak melarat penyakit merajuk dia ni.
Baru Aiman senyum.  Memang betullah penyakit dia ni! Geram pulak aku dibuatnya.  Kes nak kena bagi perhatian penuh kalah baby.

“Abang nak sayang selalu layan abang.  Jangan leka sekalipun…but now abang nak kita selfie.  Nak?”

Selfie? Hahaha…tak nak!”

“Kenapa?”

“Erni bukannya kaki selfie…” kekok pulak kalau nak selfie.

I don’t care…” pantas tangannya menarik tangan Erni supaya duduk di tepinya.  Kamera dibuka dan kamera dialihkan pada bahagian depan.

“Abang…”

Syhhh…just say cheese…”

Cheese?” apa kena mengena dengan cheese dan nak tangkap gambar pulak?

“Just say cheese…”

Erni hanya mengikut lalu perkataan cheese disebut dan serentak gambarnya ditangkap.  Oh…baru aku faham kenapa suruh aku sebut cheese.  Muka aku dalam gambar ni nampak cantik.  Perasan sendiri. 
Cheese tu kira macam bagi senyumlah.  Dasar betul.

“Kan cantik gambar isteri abang dalam gambar ni? Dulu kan, perempuan dalam gambar ni kan agak kasar, lepas tu suka menjawab. 
Tapi, sekarang dah tak ada.  Semuanya macam dah lenyap lepas abang dah kahwin dengan dia,”
Aiman memandang ke dalam anak mata Erni.

Erni tersipu malu.  Mukanya mula memerah menahan malu.  Dahlah ada orang jugak dalam gondola ni.  Boleh pulak suami aku ni buat sweet dalam gondola pula.  Ada yang tersenyum ke arah mereka.

“Abang ni…malulah Erni depan mat salih ni.”

“Bukannya diorang tahu pun bahasa kita?” Aiman menghadiahkan senyuman yang cukup bermakna. 
Erni membuang senyuman ke arah lain.  Ada –ada jelah suami aku ni.  Kalau bab menggoda dengan menggayat, serah je dekat dia ni.  Pandai je nak kenakan aku.

Encik Suami SweetWhere stories live. Discover now