TUK!..TUK!..TUK!..bunyi pintu di ketuk seseorang. Aril yang tengah sedap membuta langsung terjaga. "Adoi sape lak datang pepagi buta ni?" rungutnya sambil menggeliat dan menggosok mata yang kelat.
Dia pun turun dari katil dan pergi membuka pintu. "Assalamualaikum" sapa seorang wanita berusia dalam lingkungan 40 an bersama dua orang budak lelaki dan perempuan.
"Waalaikumsalam..eh makcik Naemah rupanya. Awal pagi dah sampai?" kata Aril.
"Awal pagi mendenya Ril..dah nak pukul 12 tengahari ni" kata wanita yang juga ibu kepada Amri teman serumah Aril.
"Alamak!..yela saya terlupa Amri ada pesan makcik nak datang sini hari ni. Masuklah" pelawa Aril. Makcik Naemah tersenyum je.
Kedua-dua orang anaknya Alif 9 dan Fifi 8 turut bersalaman dengan Aril. Memang dah biasa pun makcik Naemah datang bertandang ke situ jenguk-jenguk kan anaknya si Amri.
"Wah cantik makcik pakai tudung berkilat siap berkebaya tu" kata Aril. "La kan nak pi kenduri. Amri tak de bagi tau ke?" tanya wanita itu.
"Hehe ada..saya yang lupa" kata Aril. "Ish muda-muda dah pelupa bahaya tu Ril. Kamu gi lah mandi. Hancing semacam je bau" kata makcik Naemah. Aril tersengih-sengih macam kerang busuk lantas minta diri ke bilik.
Tiba-tiba handphone nya berbunyi. "Ril,mak aku dah sampai ke?" tanya satu suara di hujung talian.
"Dah pun. Kau tak gi kenduri ke Amri?" tanya Aril. "Adoi ada masalah sikit la. Ni nak mintak tolong kau hantarkan mak aku kat tempat kenduri tu. Aku tak leh keluar sekarang ni..bos datang lak adeh.." kata Amri.
"Yela okey okey..weh aku nak tanya ko ni" kata Aril bisik-bisik pulak. "Haa apa nya?"tanya Amri.
" Aduh aku tengok mak kau bukan main cantik lagi siap pakai kebaya ketat belah kat betis..adoi kau tak takut aku tergoda kat mak engko ke Amri?hihihi"usik Aril.
"Hahaha kalau kau nak apa salahnya. Mak aku kan janda. Hm kalau kau ada jodoh dengan mak aku nanti sampai kawin aku kena panggil kau ayah lah ya?hahaha" Amri menyakat pulak.
" Hoi hanat ko..ke situ pulak. Dah lah aku nak mandi ni"kata Aril. Terdengar suara Amri terkekek-kekek geli hati.
Lepas bersiap Aril pun membawa makcik Naemah dan dua orang adik Amri iaitu Alif dan Fifi menaiki keretanya pergi ke majlis kenduri tersebut.
Kebetulan pula majlis kahwin anak kawan makcik Naemah tu dekat-dekat situ juga jadi terpaksalah makcik Naemah datang jauh-jauh dari perak ke mari.
Ibu si Amri ni peramah dan kelakar orangnya. Cantik pulak tu walaupun umur dah 45. Macam-macam juga hal yang di bualkan sepanjang perjalanan ke tempat kenduri.
"Bekas suami makcik kawin lain ke?" tanya Aril. Wanita itu yang tadi rancak bergelak ketawa tiba-tiba diam saja. Air mukanya berubah.
"Alamak, aku salah tanya soalan ke ni?" fikir Aril dalam hati.
"Dia tak sihat.." jawab makcik Naemah. "Ohh..begitu" jawab Aril. Malas pulak dia nak tanya sakit apa.
"Sebab fikirkan anak-anak makcik terpaksalah berpisah dengannya..takut apa-apa jadi susah.." jelas ibu si Amri itu lagi membuat Aril tertanya-tanya apa kah yang berlaku sebenarnya?
Tapi Aril terpaksa pendam je persoalan yang bermain di benaknya. Pernah jugak dia tanya pada Amri mengenai bapanya. Namun Amri semacam mengelak-ngelak dan keberatan nak berkongsi ceritanya pada Aril.
Entahlah.. seperti ada sesuatu perkara yang di sembunyikan dari pengetahuan Aril. Nak di desak takut nanti boleh berbalah pula. Baik dia lupakan saja.
Lepas balik kenduri mereka pulang semula ke flat murah yang di sewa oleh Aril dan Amri.
Puas Aril memujuk makcik Naemah duduk lah di situ untuk beberapa hari lagi namun wanita tersebut terpaksa menolak kerana dia mempunyai urusan penting esok.
Jadi dia harus bertolak segera pulang ke perak. Amri minta tolong Aril kalau dia boleh tolong hantarkan ibu dan adik-adik nya.
Memandangkan Amri banyak membantu nya sebelum-sebelum ini jadi Aril fikir elok juga dia membalas jasa teman serumahnya itu.
Lagipun Aril sekarang bercuti dua minggu kerana bangunan tempat kerjanya sedang dalam proses renovation.
"Kalau Aril dah cuti dua minggu tu boleh sangat lah ikut makcik sekali ke perak. Ala tinggallah beberapa hari kat sana nanti" pelawa makcik Naemah.
"Err..err..segan pulak" kata Aril. Amri menyikunya. "Hek eleh..segan-segan pulak..ada chance dapat beromen dengan janda pun tak nak?" kata Amri hampir nak terbarai ketawa.
"Hish kau bro..macam menggalakkan pulak?" kata Aril pura-pura alim tapi sengihnya dah lain macam.
Akhirnya Aril bersetuju. Dia pun kemas-kemas barang apa yang patut. Di sebabkan Aril mempunyai hal di sebelah petang jadi mereka semua bersetuju untuk bertolak ke perak malam nanti.
Lebih kurang jam 9 malam barulah kereta yang di pandu Aril bergerak meninggalkan blok rumah flat murah tersebut bersama makcik Naemah dan anak-anaknya.
Amri yang duduk menonton TV di ruang tamu baru tersedar yang ibunya tertinggal kunci rumah dan handphone di meja.
"Adoiyai mak ni camne boleh tertinggal benda-benda ni?sia-sia je sampai perak nanti tak boleh masuk rumah lak" kata Amri lantas menghubungi telefon bimbit Aril.
Malangnya panggilan tersebut tak berjawab. Bukan dia tak tau si Aril kalau memandu memang suka off handphone.
Nak tak nak terpaksalah Amri follow kereta Aril. Dah 45 minit kereta Aril bertolak pergi. Memang tak kan dapat nak di pintas keretanya yang dah berjalan jauh itu sehinggalah Aril on handphone dia balik.
Namun apa lagi pilihan yang Amri ada selain mengekori kereta tersebut juga. Setelah mengunci rumah kereta yang di pandu Amri pun bergerak pergi.
Apa pun dia dah send wassap kat Aril. Amri hanya boleh berharap teman serumahnya tu ada masa untuk buka phone sebelum tiba kalau tidak jenuh dia kena follow sampai ke perak.
Masa terus berlalu. Sedar tak sedar jam dah menginjak ke pukul 12:20 am. Alif dan Fifi yang leka berbual dan bergelak ketawa sambil makan jajan kat belakang pun dah terbaring di sit dan tertidur.
Kenderaan di lebuh raya juga tidak banyak. Sunyi-sepi je keadaan. Aril dan makcik Naemah masih rancak berbual sesekali gelak tawa mereka memecah kesunyian.
Dari hal-hal biasa sampai ke hal peribadi mereka bualkan.
"Wah makcik dah lama menjanda ni tak kesepian ke?"tanya Aril membuat ibu si Amri itu ketawa sedikit.
" TV kan ada,radio,Internet..kalau sunyi bukak je semua tu"jawab wanita tersebut.
"Haha yela betul tu tapi maksud saya..belaian seorang lelaki lah" kata Aril. Ibu kawannya itu tersenyum saja.
"Mm..yang itu ek?..entahlah..takut kalau fikir-fikir sangat nanti banyak buat maksiat je sudahnya" kata makcik Naemah membuat Aril tertawa lucu pula.
Bercerita hal-hal begitu memang agak memberahikan juga bagi Aril. Tambah pulak ibu temannya itu masih cantik.
Sesekali Aril curi-curi menoleh ke kain kebaya ketat janda anak tiga tu."Aduh!..mengancam habis"fikir Aril bila lihat peha gebu betis padi wanita tersebut yang terjulur di belahan kainnya.
Makcik Naemah yang perasan dengan jelingan Aril itu tersenyum saja.
"Hai...takkan Aril nak tengok aje?" kata wanita itu dengan nada manja. Seperti kejutan elektrik merenjat ke tubuh Aril. Bergoncang imannya.
"Elok kita 'panas badan' dulu..sejuklah..lagipun jauh jalan ni kan?..mmh..hilang sikit ngantuk" tambah makcik Naemah sambil meraba lengan Aril.
Tiba-tiba Aril terbayangkan wajah teman serumahnya Amri. "Oh shit..maafkan lah aku Amri untuk sekali ni je" kata Aril dalam hati.
Akhirnya kereta yang di pandu Aril berhenti di sebuah kawasan stesyen keretapi yang terbengkalai sunyi dan agak tersorok dari kereta yang lalu-lalang di lebuhraya.
Kebetulan hujan yang turun menitik-nitik tadi sudah mulai lebat. Bagus juga fikir Aril. Bunyi hujan yang mencurah-curah itu sekurang-kurangnya dapat le nak cover bunyi-bunyian ghairah nya bersama janda anak tiga itu dari di dengari Alif dan Fifi yang nyenyak tidur di sit belakang.
Dah puas berpelukan dan bercumbuan bibir ke bibir dengan ibu si Amri,tudung,bahu,dada dan peha janda itu pula di layari Aril.
Akhirnya kereta itu bergoncang-goncang di dalam hujan yang lebat. Makcik Naemah berbaring di atas sit nya yang telah di turunkan sementara Aril di atas tubuhnya 'mendayung' cukup pantas.
Tengah sedap Aril 'mengasah keris' tu boleh pulak Fifi anak perempuan kak Naemah terjaga minta selimut sebab kesejukan.
Mujurlah budak tu cepat terlena semula lepas Aril menyelimutkan nya dengan baju sweater.
Segalanya berjalan dengan lancar. Aril tersadai puas bersama ibu si Amri atas sit. Wanita itu memeluknya erat. Aril tersenyum saja. Fuh!gila betul tadi. Basah,licin dan nikmat tak usah cakaplah.
Hujan masih mencurah-curah. Aril dan makcik Naemah bercadang untuk lena seketika. Sempat Aril on handphone nya dan membaca mesej wassap yang di hantar oleh Amri.
Dia pun menghubungi teman serumahnya itu. "Weh Am,nasib baik aku belum teruskan perjalanan" kata Aril.
"Yang ko tu tak reti nak on handphone ke mangkuk?jauh aku ngejor ni?" kata Amri di hujung talian.
"Alamak jangan le marah Am..heheh ok la aku tunggu kat stesyen keretapi terbengkalai ni" kata Aril.
"Ok tunggu situ sampai aku datang..ehem jangan-jangan kau 'projek' ngan mak aku tak Ril?" kata Amri sempat menyakat.
"Err...err mana ada bro..hujan lebat sangat ni..aku tak nampak jalan" kelepet Aril.
"Dan-dan le tu..ok la satgi aku sampai" kata Amri sebelum mereka mengakhiri perbualan.
"Pergh!..giler le aku nak ngaku kongkek dengan mak engko Am..senyap-senyap dah le" kata Aril dalam hati sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.
Aril pun turut terlena bersama yang lain-lain. Tidak lama kemudian hujan pun berhenti.
"Nak gerak sekarang ke Ril?" tanya makcik Naemah yang baru terbangun sambil membetul-betulkan tudung dan pakaiannya.
"Kita tunggu Amri datang. Makcik punya handphone ngan kunci rumah tertinggal kan?" kata Aril.
"Haah la..ish nasib baik Amri follow kalau tak kan naya nak patah balik" kata janda anak tiga itu yang baru perasan kunci dan telefon tiada dalam beg tangannya.
PUMMM! ! !..tiba-tiba terasa seperti ada sesuatu jatuh di atas bumbung kereta. Langsung Amri dan makcik Naemah terkejut. Alif dan Fifi juga turut terjaga dari tidur.
"Mak..bunyi apa tadi tu?" tanya Alif. Fifi terus mencelah dan duduk di riba makcik Naemah kerana ketakutan.
"Ish takde apelah tu" jawab ibu tersebut kurang pasti. "Mungkin dahan pokok kot" kata Aril. Lagipun memang ada pokok pun kat sebelah kereta.
Kemudian mereka di kejutkan pula dengan bunyi seperti orang berjalan di atas bumbung kereta.
"Ada orang ke kat atas ni?" tanya makcik Naemah berbisik kepada Aril. Tanpa berlengah-lengah Aril pun mencapai kayu besbol yang memang sentiasa ada di bawanya dalam kereta setiap masa dan memberanikan dirinya untuk keluar.
Tiba-tiba dia ketawa terkekek-kekek pula. "La dah kenapa pulak tu Ril?"tanya makcik Naemah.
Aril pun menurunkan sesuatu dari bumbung kereta. Meow!..seekor kucing jantan berbelang-belang rupanya. Semua orang menarik nafas lega dan tertawa.
"Hai ingatkan apalah tadi..buat suspens je" kata makcik Naemah. Aril membakar sebatang rokok dan mengambil angin sebentar.
Di sekitar kawasan tersebut terdapat landasan rel keretapi yang telah usang dan bersemak-semak. Malah sebuah keretapi dengan kepala dan empat buah gerabak yang rosak turut tersadai di situ.
Jam dah menginjak ke pukul 1:10 pagi. Aril harap teman serumahnya Amri cepat dan selamat tiba di situ.
"Ril,acik nak pergi kencing jap" kata makcik Naemah sambil keluar dari kereta. "Baiklah..jangan jauh-jauh sangat ye?" kata Aril. Wanita itu mencelah-celah ke rimbun pepohan berhampiran.
Lebih kurang dua minit kemudian Aril,Alif dan Fifi di kejutkan pula dengan suara jeritan makcik Naemah.
"Alif..Fifi..tunggu dalam kereta ni. Jangan buka pintu dan keluar. Biar abang pergi tengok mak korang jap"pesan Aril. Kedua-dua orang budak itu mengangguk.
Aril pun pergi mendapatkan janda tersebut. "kenapa ni makcik Naemah?" tanya Aril. Wanita itu memeluk Aril dan menunjuk ke arah sesuatu di atas tanah.
Alangkah terperanjat nya pemuda berusia 21 tahun tersebut bila mendapati kucing yang naik ke bumbung kereta nya tadi telah terkulai atas tanah dengan kepala terpisah dari badannya.
Makcik Naemah menggigil ketakutan. "Siapa punya kerja ni?tak berperikemanusiaan langsung" kata Aril sedikit kecewa dan sedih.
"Ada orang lain kot kat sini.." kata ibu anak tiga itu. "Ayuh makcik kita masuk ke kereta" kata Aril sambil menarik tangan wanita itu pergi.
Kali ni sekali lagi mereka di kejutkan dengan pintu kereta di bahagian sit belakang yang terbuka serta kehilangan Alif dan Fifi. Kak Naemah mulai cemas.
"Alif! !..Fifi! !..Aril bersama wanita itu mulai mencari di kawasan berhampiran sambil tak henti-henti melaungkan nama budak-budak tu.
Makcik Naemah mulai cuak dan menangis teresak-esak sambil di pujuk oleh Aril. " Sabar makcik..saya pasti dorang ada kat sekitar ni je"kata Aril.
Mereka terus mencari di sekitar tubuh dan gerabak keretapi usang yang tersadai di situ. Tiba-tiba seorang budak lelaki meluru keluar dari salah satu pintu gerabak yang terbuka.
"Mak!.." laung Alif lalu segera mendapatkan ibunya. "kamu buat apa pergi sampai ke mari Alif?..Fifi mana?" soal wanita itu sambil memeluk anak nya itu.
"Ayah suruh menyorok kat dalam gerabak ni" jawab Alif membuatkan ibu nya terkejut.
"Ayah?..apa kamu cakap ni? Mana ada ayah kamu di sini?Fifi mana?" tanya makcik Naemah lagi. Dia berasa tidak sedap badan pula. Alif tidak menjawabnya.
"Ayuh kita kembali ke kereta" ajak Aril. Wanita dan anaknya itu menuruti nya. "Mak!.." Fifi anak perempuan kak Naemah tiba-tiba menjenguk dari dalam tingkap kereta.
Kak Naemah berasa lega bila Fifi juga telah di temui. Cepat-cepat mereka masuk ke dalam kereta.
Wajah kak Naemah resah gelisah."Ril..elok kita beredar terus dari sini. Kalau betul lah Alif nampak ayahnya ini bermaksud bekas suami akak dah di bebaskan"kata ibu anak tiga tersebut.
Aril tercengang-cengang. "Di bebaskan?.. apa maksud makcik?" tanya nya ingin tahu.
"Bekas suami makcik sebenarnya seorang pembunuh sadis. Selepas di tangkap oleh pihak polis dia di hantar ke pusat sakit mental. Cara pembunuhan kejam yang di lakukannya pada mangsa menunjukkan dia mengalami gangguan mental" jelas kak Naemah.
"Bahaya Ril jika dia dah bebas. Dia akan melakukan pembunuhan kejam itu lagi. Ayuh segera kita tinggalkan tempat ini!" kata kak Naemah bimbang.
"Tapi kita kena tunggu Amri sampai dahulu" kata Aril. "Abang Amri tadi pun ada kat sini!" kata Fifi.
Kak Naemah dan Aril terkejut. "Oh syukurlah Amri dah sampai. Tapi mana dia Fifi?" soal kak Naemah.
" Tu abang Amri!"kata Fifi sambil menunjukkan ke arah cermin belakang kereta. Kelihatan Amri berdiri tercegat sahaja sambil memandang ke arah kereta.
"Amri cepatlah masuk ke dalam ni! bahaya kat luar tu ayah kamu dah lepas bebas!" laung kak Naemah kepada anak lelaki sulungnya itu melalui tingkap.
"Wei Am kau buat apa tercegat lagi kat situ?! cepatlah masuk!" laung Aril pula.
Perlahan-lahan Amri melangkah kan kakinya menuju ke kereta Aril. Dia diam saja tanpa berkata walau sepatah pun.
Melalui luar tingkap Amri merenung ke arah Aril. Pelik juga Aril melihat tingkah-lakunya.
PRANGGKK! ! !..tiba-tiba tingkap pintu kereta di sit pemandu itu pecah berderai di hentak sesuatu. Terkejut betul semua orang yang berada di dalam kereta.
"Apa kau buat ni Am?kenapa pulak kau pecahkan tingkap kereta aku?" tanya Aril. Apabila pintu kereta di buka terus Amri menarik teman serumahnya itu keluar. Wajahnya lain macam saja.
"Weh sabar lah..kau ni dah kenapa Am?" kata Aril bila bajunya sudah di rentap oleh temannya itu.
"Kau ingat aku tak tau apa sebab kau berhenti kat stesyen keretapi terbengkalai ni?!..aku memang cukup pantang di tipu!" kata Amri dengan bengis.
"Okey..okey..aku mengaku lah aku 'main' dengan mak engkau tadi. Alah kau macam tak besa lak dengan aku. Takkanlah aku nak ngaku. Malu lah" jelas Aril. Terus Amri melepaskan penumbuk ke muka Aril sehingga teman serumahnya itu tercampak ke tanah.
"Amri!..sudahlah tu!..apa kau buat ni?"tengking makcik Naemah yang keluar dari kereta untuk meleraikan dua orang pemuda tersebut.
Tiba-tiba Amri mengeluarkan sebilah pisau yang di bawanya. Dia ketawa berdekah-dekah. " Am..kau dah kenapa ni? jangan main-main dengan pisau tu"kata ibunya.
"Ah! mak pun sama je!mak berzina dengan Aril kan?!perempuan jenis apa mak ni hah!?" tengking Amri pada ibunya. Matanya terbeliak seperti orang masuk syaitan.
Ibunya tertunduk kesal. "Iya Am..mak terlanjur..tapi takkanlah sampai nak berbunuhan macam ni?" kata kak Naemah.
"Sekarang biar aku selesaikan kau dulu Ril!" kata Amri sambil menghunus pisau ke arah temannya itu.
"Am jangan Am..bawak mengucap Am.." Aril cuba memujuk temannya itu. Amri telah nekad untuk membunuh Aril. Namun begitu baru saja dia hendak menikam sahabatnya itu tiba-tiba ada suara yang mencegahnya..
"Amri!..hentikan semua tu!" kata seorang lelaki di belakangnya. "Ayah!" jerit Alif dan Fifi lalu berlari keluar dari kereta dan mendapatkan lelaki tersebut.
"Sudahlah tu Am!..ayah terpaksa berkorban masuk ke penjara sebab nak lindungi perbuatan bunuh kau dulu. Sampai orang caci maki kata ayah gila sebab semata-mata tak nak kau sia-sia kan usia muda kau kat pusat mental..
....tapi nampaknya ayah silap biarkan kau bebas. Kau sakit Am..ayah kena bawa kau berubat" kata lelaki berusia 50 an tersebut.
Tiba-tiba beberapa orang polis juga telah hadir di tempat kejadian. Amri akhirnya di tahan pihak berkuasa.
Encik Halim iaitu bekas suami makcik Naemah telah di dapati tidak bersalah atau sakit mental. Dia menyerah diri kepada pihak berkuasa dahulu hanyalah semata-mata ingin melindungi Amri dari meringkuk di penjara kerana pembunuhan sadis yang pernah di lakukan oleh anaknya.
Hasil bedah siasat DNA dan forensik telah mendapati Encik Halim bukanlah pembunuh yang terlibat dalam kejadian sadis beberapa tahun lalu hingga dia akhirnya di bebaskan dari penjara dan hospital mental.
Oleh kerana bimbangkan keselamatan bekas isteri dan anak-anak Encik Halim akhirnya membuat pengakuan sebenar dan bekerjasama dengan pihak berkuasa mengawasi tindak-tanduk Amri.
Aril hampir pitam bila memikirkan rupanya selama ini dia tinggal menyewa dengan seorang pembunuh sadis.
YOU ARE READING
Koleksi Cerita Horror
HorrorHimpunan kisah-kisah misteri,aneh,horror,fantasi,erotik dan seram berdasarkan kisah sebenar dan kisah rekaan imaginasi penulis semata-mata